Spelrum
Giraffen25
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade46
Mobilspel
Pågående18 746

Forumkategorier

Användare Inlägg  
YamahaJet2011-06-18 14:50
Antal inlägg: 2239

Akut fråga ang nötkött
Hej! Jag har just tagit ut några nötbiffar (av högrev tror jag) från kylen som jag försökt möra i ett par dagar genom att olja in dem och låta stå i en plastpåse i kylskåpet. Alltid när jag gör detta så bildas det mörka fläckar på köttet ibland, gissningsvis där biffen exponerats mot luft.

Idag är det lite mer än vanligt - stora delar av biffarna är lite grön/blå-aktiga och jag lyckas inte googla fram vad detta är för något. Är det ruttet och bör slängas, eller är det bara någon form av ofarlig oxidering eller dylikt? Vill gärna veta innan jag äter detta...

Som följdfråga på det - hur mörar ni nötkött bäst utan att fördärva det?

Gitarrmagnus2011-06-18 14:53
Antal inlägg: 5045

Om jag hade högrev så skulle jag inte möra det utan koka det som pepparrotskött i stället. Kan tyvärr inte säga vad fläckarna är.

Emollas2011-06-18 14:54
Antal inlägg: 1082

Mörar bara kött högst över en natt annars på samma sätt

YamahaJet2011-06-18 14:57

Detta var färdiga "grillsteaks" av just högrev tror jag, och syftet är att de ska grillas/stekas. Ej högrev i bit alltså. Brukar vara jättegott när man får till det, men känns som det bara blir bra varannan gång jag gör det.

Brukar också möra i 1-2 dagar annars men nu råkade jag köpa 2,5 kg biffar av varierande sorter och har bara ätit massa biffar tre dygn i rad nu, från frukost till middag. Dessa är de sista som blev över...

klibaza2011-06-18 15:00
Antal inlägg: 169

Luktar det är det "stresskött", stress sitter ofta i högrev, entrecote, ryggbiff, innanlår... Stresskött är inte gott! Svårt att svara på din fråga eftersom man måste lukta på det och se det.
Möra kött gör man bäst genom att det får hänga ostyckat att möra själv ger marginellt resultat men prova med marinering sen handlar det om vilken kvalitet du köpt om du köpt färdigpackat, vackat eller löst över disk.

Träsmak2011-06-18 15:08
Antal inlägg: 882

Är det grönt så släng.

Spira - Ej medlem längre2011-06-18 15:22
Antal inlägg: 310

Ska man möra kött så så ska det vara vakuumförpackat, men jag håller med att det bästa är att hängmöra kroppen ostyckat. Du ska skära bort allt som inte luktar bra, jag tror att det växer bakterier på ditt kött för att någon har tagit i det t ex. Högrev blir ändå inte särskilt mört, bättre att göra långkok på det. Kött som inte är vakuumpackat kan egentligen inte ligga mer än ett dygn i kylen. Oxidera kan köttet också göra om det utsätts för luft men det är när det ligger i frysen.

malgomaj2011-06-18 15:26
Antal inlägg: 118

Möra gärna med en uns syra, t ex apelsin, citron, vinäger, äpple, papaya, ... det tränger ner i köttet på ett annat sätt än olja som tenderar att bara lägga sig ytligt.

malgomaj2011-06-18 15:27
Antal inlägg: 118

PS. Jag skulle slänga köttet.

YamahaJet2011-06-18 15:29

Okej, nu har jag ganska dåliga möjligheter till att hängmöra tjurkroppar hemma i min lägenhet så jag tänkte mest något man kan göra med de förpackade bitarna man köper hem.

Hur som helst så nådde jag viss framgång med att skrapa bort det missfärgade och nu har jag relativt röda, om än grönskimrande biffar. Jag är skithungrig så nu steker jag dem. Jag undrar hur många dagar dom legat i kylskåpet egentligen, för dom är så möra att dom går sönder bara jag tar i dem...

YamahaJet2011-06-18 15:35

Eller nä, fuck it, jag slängde dem. Det är ju bara slask kvar...hittade ett baconpaket som jag nu äter med ris...

klibaza2011-06-18 15:36
Antal inlägg: 169

Vad jag menade var att du kan köpa kött som är mörat innan det styckats ;-)
Lycka till med köttet!

treapplen - Ej medlem längre2011-06-18 15:41
Antal inlägg: 110

Gnid in kött som ska grillas (seg karré och entrecote blir mycket mörare) med mosad eller skivad kiwi och lite grillolja. Låt ligga några timmar - gott och bra.

treapplen - Ej medlem längre2011-06-18 15:45
Antal inlägg: 110

Rättar mig själv: Några timmar gäller för mycket segt kött, typ älgoxe. Normalt kött behöver bara vila några minuter med kiwiblandningen.

mirra512011-06-18 17:47
Antal inlägg: 72

Kött bör ligga framme en stund i rumstemperatur innan stekning. Pannkakor bör ock stå en stund men det är för att pannkakorna inte skall fastna i stekpannan.

Jorick2011-06-18 17:54
Antal inlägg: 372

N

pölsapöjk2011-06-18 17:59
Antal inlägg: 104

Enzymerna i tex kiwi eller papaya bryter ner "trådarna" i köttet och gör det mörare! De mörka fläckarna kan vara tryckskador och är inte farligt men svårt att säga utan att se köttet! Har för övrigt aldrig hört högrev framställas som biff!

YamahaJet2011-06-18 18:44

"Grillstek brukar man kalla en bit utskuren högrev ur högrevskärnan. Den kan vara väldigt fin liknande entrecôte. Läs mer i avsnitt Högrev."

Visste inte att biff var benämningen på en viss del, har kallat allt för biff som jag steker...

Hur som helst, att kiwi skulle vara utmärkt att möra med har jag hört förut - men kommer inte köttet smaka kiwi då? Jag gillar nötkött helt utan andra smaktillsatser än salt och peppar.

www.youtube.com/watc...tu re=share

Gunilla _2011-06-18 18:47
Antal inlägg: 4425

Har en bekant, som är kock, som säger att köttet ska vara lite grådaskigt vid inköp - då är det riktigt bra. Sen låter han det hänga i källartemperatur nån dag för att bli som bäst. Jag kan säga att jag aldrig följt de råden men så brukar inte det kött jag tillagar smaka så bra heller. Borde kanske lyssna på honom..?

crooked rain - Ej medlem längre2011-06-18 18:49
Antal inlägg: 6334

Eh va? Grådaskigt kött är ju gammalt och hänger det i källartemperatur ruttnar det ännu mer. Din källare kommer inte lukta så gott heller. Jag tror han skojade.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?