Spelrum
| Giraffen | 48 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 69 |
Mobilspel
| Pågående | 18 924 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| TristTaktik - Ej medlem längre | 2011-06-23 08:58 | |
![]() | Domare: "Hans pappa dog för ett halvår sedan..." En 18-årig kille (Johan) dömdes för misshandel med mera till sex månaders fängelse. Efteråt diskuterade den tillfällige domaren fallet med en annan domare. Då säger den andra domaren: "Johan har haft en jobbig tid. Hans pappa dog för ett halvår sedan och han är mn son". ***** Hur tänker ni er dessa personer? Män? En kvinna och en man? Etc. | |
| Huzan | 2011-06-23 09:00 | |
![]() | två av varje eller en av varje.. vet inte vad du vill diskutera. | |
| kajix | 2011-06-23 09:00 | |
![]() | män | |
| boffertomte | 2011-06-23 09:04 | |
![]() | Den andre domaren är väl Johans mamma då? Förstår inte vart detta är tänkt att barka. | |
| TristTaktik - Ej medlem längre | 2011-06-23 09:05 | |
![]() | Huzan, det handlar mest vad man är "inställd" på. För det finns ju en mängd olika varianter. Dels på hur domare och dels på familjeförhållanden nu. Så det är liksom "första tanken" bara. (Själva exemplet är alltså just ett exempel och inte en "riktig" händelse) | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-06-23 09:21 | |
![]() | Du vill att vi ska vara fördomsfulla och tänka att båda domarna är män, och inte få ihop det med att Johans pappa är både död & domare? | |
| Huzan | 2011-06-23 09:31 | |
![]() | nulltj.. tror han vill att vi ska vara fördomsfulla och tro att ena domaren är kvinna, att det är hennes son och att man inte kan tänka att pojken hade två pappor.. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-06-23 09:32 | |
![]() | Vilket som vore ju en fördom. | |
| mollee - Ej medlem längre | 2011-06-23 09:32 | |
![]() | han kanske tänker att domaren är farfar till Johan? Fast då skulle han kanske istället sagt, "..han var min son", istället för "är" Jag skulle nog tolka det som att domaren är mamma till den åtalade.... | |
| vulcan | 2011-06-23 09:46 | |
![]() | Jag hörde den här för första gången för kanske 25 år sen eller så, då i varianten att en läkare ropar "han är min son". Jag gick själv bet på den då, och de flesta jag testade den på vecklade in sig i långsökta idéer om styvpappor och annat. Men jag tror det har hänt en hel del med vårt "mindset" sen dess. Vi har i mycket mindre grad föreställningen att traditionella status- och maktyrken är "manliga". F.ö. har både läkar- och domarkåren en jämn könsfördelning. I den senare gruppen är det t.o.m. en viss kvinnlig övervikt (www.scb.se/Statistik...M 0901.pdf) | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-06-23 09:54 | |
![]() | haha jag trodde det handlade om att han fick för lågt straff och att domaren var partisk. | |
| TristTaktik - Ej medlem längre | 2011-06-23 10:20 | |
![]() | Jag har också hört den varianten vulcan nämner. Att det är domare i det här fallet beror på att det var på en kriminlogiföreläsning jag hörde det den här gången. | |
| Mandelbrot - Ej medlem längre | 2011-06-23 10:40 | |
![]() | "Då säger den andra domaren" indikerar ett den andra domaren är en kvinna. Annars hade det hetat "Då säger den andre domaren". | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-06-23 10:51 | |
![]() | 6 månader var ju ett kort straff, låter som i Sverige då. Johan antyder på ett svenskt namn. | |
| ANDERStG | 2011-06-23 10:59 | |
![]() | Frågorna om brott, straff, trauma och jäv överskuggar vida övriga associationer. Är man fördomsfull så drar man snabbt slutsatsen att två akademiska bögar till farsor var det som hindrade en normal uppväxt. | |
| ANDERStG | 2011-06-23 11:00 | |
![]() | AIDS? | |