Spelrum
| Giraffen | 10 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 10 |
Mobilspel
| Pågående | 18 973 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Jezz87 | 2011-06-29 13:54 | |
![]() | Sjukgymnast, Ortoped eller Naprapat? Shit, har varit hos och pratat med olika "läkare" angående mitt onda knä.. Är det någon som har erfarenhet av vilken av alla dessa som är bäst med just knän? Får olika bud av alla jag träffat så tycker att det kan vara lite intressant att läsa era historier om de olika och vilken ni tycker är bäst just vid överansträngt knä!? =) | |
| Aquila1 | 2011-06-29 13:58 | |
![]() | Ett överansträngt knä, det är ju lite luddigt, beror ju på om det är svullet och ömt, då kan det ju vara en inflammation. Annars är det lagom rörelse som är bäst, det gör sig självt att man undviker smärtsamma övningar. | |
| Aquila1 | 2011-06-29 13:58 | |
![]() | "Läkare"? | |
| slånbär | 2011-06-29 14:00 | |
![]() | Jag har provat alla tre varianterna för min rygg och låsningar i nacke och bröstrygg genom åren. Hade en väldigt duktig sjukgymnast som kunde en hel del naprapatområdet också som låsningar m.m men har även träffat såna som bara ger en övningar att träna upp musklerna med. Kiropraktor var väl minst bra och min naprapat är min idol-utan honom skulle livet vara mycket jobbigare. Jag har däremot ingen erfarenhet av just knän men du kan ju ringa till en naprapat och prata med dom. Naprapaten ligger väl nånstans mitt emellan dom tre vad gäller hur dom behandlar en. Ibland använder dom även nålar och lågspänning för att hjälpa spända och onda muskler innan dom kan åtgärda en ev låsning tex. | |
| Jezz87 | 2011-06-29 14:02 | |
![]() | Det jag är intresserad av här är vilka ni tycker har hjälp er bäst vid överansträngt knä... Om det är Ortoped, sjukgymnast eller Naprapat. De kan ju lite olika de där... "läkare" ja jag vet inte riktigt vad de klassas som.. men de är väl någon typ av läkare iaf! :) | |
| Aquila1 | 2011-06-29 14:05 | |
![]() | Nej, dom är ingen "typ" av läkare, bara ortopeden är det, och det är i såfall denne du ska lyssna på. Dom är ju experter på rörelseapparaten. Jag har fått hjälp av ortoped, så det är mitt råd. | |
| Jezz87 | 2011-06-29 14:05 | |
![]() | slånbär- Fy det låter inte riktigt skönt med låsning i ryggen! :/ Skönt att du fick hjälp med de! :) Jag har träffat naprapat som tejpade lite på knät och satte lite ström fick även lite träningstips. Efter de pratade jag med sjukgymnast som sa lite annorlunda och ville inte alls att jag skulle göra de som Naprapaten sa utan gav mej nya övningar! :P | |
| Emollas | 2011-06-29 14:06 | |
![]() | En ortoped tittar ju mest på bilder och fixar till det om det är något brutet, medan sjukgymnast tränar upp kunskapen igen i knä när en läkare har opererat det. Eller bara tränar det på rätt sätt. Så de två kan du ju inte jämnföra efterom sjukgymnasten hjälper läkaren. En naparapat däremot kan man ju jämnföra med läkaren om det inte är något brutet vill säga. Men för att svara på din fråga så är nog en sjukgymnast bäst i ditt fall om det nu är ett överansträngt knä. Eller så får du väl ta och vila bara. Eller lite smärtlindring. | |
| Emollas | 2011-06-29 14:09 | |
![]() | läkaren skriver ju inga remisser till naprapater eller kiropraktor så det är ju ett alternativ till läkare | |
| Jezz87 | 2011-06-29 14:12 | |
![]() | Emollas - Bra svar! :) Tack för hjälpen att reda ut detta med de olika namnen! Har ju fått massa olika från olika personer vad jag ska göra men ingen som har sagt vad de är bra på! :P Ja jag har ju vilat i två veckor utan förändring så de får bli sjukgymnasten! :) | |
| Aquila1 | 2011-06-29 14:13 | |
![]() | Ortopeder "tittar" inte bara på bilder Emollas....... de är experter på leder och muskulatur också. De är ändå de som kanske kan skriva ut inflammationshämmande medicin om det behövs. | |
| Emollas | 2011-06-29 14:16 | |
![]() | Jo det är klart aquila1 att det inte bara tittar på bilder men en ortoped tränar ju inte knät de ger ju bara läkemedel eller tips det är ju det jag menar | |
| Aquila1 | 2011-06-29 14:17 | |
![]() | Aha! | |
| mats201 | 2011-06-29 21:10 | |
![]() | Skippa kiropraktorerna bara. Läs sv.wikipedia.org/wik...ac ksalveri om du undrar varför. Hitta någon sjukgymnast som är bra på idrottsskador, mitt tips. | |
| mrperfect | 2011-06-29 21:20 | |
![]() | ortoped eller rheumatolog | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-06-29 23:19 | |
![]() | sjukgymnast | |
| Jezz87 | 2011-07-13 21:17 | |
![]() | Jag träffade först en Naprapat.. Han lyckades få bort de mesta av de onda men de hjälper ju inte i längden så ska träffa en sjukgymnast som ska hjälpa mej att träna upp musklerna runt knät! :) Tack för alla svar! :) | |