Spelrum
Giraffen25
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
7
Inloggade32
Mobilspel
Pågående19 593

Forumkategorier

Användare Inlägg  
munkis2011-06-30 20:59
Antal inlägg: 11

Norra Sverige och Nordnorge
Bor på Västkusten. Har planer på att bila upp igenom Sverige, t ex till Kiruna, sedan Narvik och därefter genom Nordnorge hem tillbaka till Halland. Har någon förslag på vilka vägar vi skall välja, tycker om vacker natur. Tacksam för tips.

Vaikuntha - Ej medlem längre2011-06-30 21:22
Antal inlägg: 961

Svinesund känns ganska givet i alla fall. På vägen dit eller hem, för så nordligt är det inte.

kajix2011-06-30 21:25
Antal inlägg: 7767

sv.wikipedia.org/wik...ro llstigen

och Geiranger

Från norr (Trondheim) via Dovrefjell och Romsdalen
Avstånd: 348 kilometer (ungefär 6 timmar)

Ta E6 från Trondheim till Dombås. Sväng in på E136 över Lesja och ner i Romsdalen.

Under sommaren: Sväng in på fv. 63, 5 kilometer före Åndalsnes vid Soggebron. Vägen leder till Trollstigen och vidare till Valldal och Geiranger.

wildman2011-06-30 21:35
Antal inlägg: 3859

Det är en underbar resa. Jag bor lite söder om dig och gjorde den resan för ett par år sen med en kompis. Precis som du funderar så körde vi upp via E4:an till Luleå-Kiruna-Narvik. Sen E6 upp till Nordnorge och ut till Nordkap. Sen tillbaka. Ta gärna en avstickare ut på Lofoten på vägen ner. Sen bilade vi ner genom Norge tills vi kom i höjd med Åre, då svängde vi in i Sverige och tog inlandsvägen ner, för då orkade vi inte köra långsamt i Norge längre :-) Men de fina ställena finns det fantastiskt gott om hela vägen.
Ett enskilt tips i nordnorge är att besöka signaldalen och vandra där i en dag. Fantastiskt läcket ställe. signaldalen.no/
Vi försökte gå därifrån ner till treriksröset, men i Juni var det för många smältvattenälvar att passera. Men nu lär det gå att genomföra om man känner för det.

Miss_jk2011-06-30 21:44
Antal inlägg: 8941

Hur ska du bo på vägen?

munkis2011-06-30 21:50

Tack för tipsen. Vi kommer att bo på hotell, vandrarhem, hytter och stugor. I värsta fall kan vi sova i bilen någon natt.

Miss_jk2011-06-30 21:51

Okej, då kan jag tyvärr inte hjälpa till. Har åkt runt i hela Sverige med husvagn, så då hade jag kunnat tipsa om riktiga pärlor. :)

munkis2011-06-30 21:55

Du får hemskt gärna tipsa om vackar vägar norrut samt sevärdheter.

Miss_jk2011-06-30 22:06

Ska kolla upp det! Lapplandsporten är ett tips, gärna i solnedgång.

Björn K-hamn2011-06-30 22:15
Antal inlägg: 1135

Jag satt i bilen och susade hem från Sturup och led av att faunan här ner i Skåne visar ett så tydligt och distinkt förfall redan innan midsommar, de böljande gröna och gula fälten får en mer och mer pissgul ton, rosorna är fina men det är redan lika mycket visset som vackert på buskarna, pionerna som är så vackra när de blommar, så att man står ut med att de är anskrämliga resten av årets 11,5 månader är just nu som fulast och snart är det endast stock- och solrosorna som man kan njuta till fullo av.

Jag längtar till fjällen, så långt norrut som möjligt, där man även i augusti kan räkna upp till 30-40 olika blommor utan att man ser förfallet, ut på fjället med er, lämna bilen, gör som norrmännen och ta med er ett tält och gör små dagsturer, bada i kalla fjällsjöar, ta en eftermiddagspromenad upp på en topp och njut av ensamheten, tystnaden och det storslagna landskapet.

Sa jag förresten att Skåne är platt, när jag landade på sturup idag som ligger minst ett par mil in i landet inbillade jag mig att jag kunde skymta havet från landningsbanan.

LindaIEI - Ej medlem längre2011-06-30 22:21
Antal inlägg: 509

Jadu, som kirunabo man är.. På vägen mot Riksgränsen är väl lapporten och silverfallet fina är sevärdheter! I Abisko finns det en linbana upp till Nuolja, grymt fin utsikt.

Miss_jk2011-06-30 22:26

Trappstegsforsen.

Tyckatilla2011-06-30 22:32
Antal inlägg: 4

Upp till Haparanda, åk efter Torne älv norrut, bland det vackraste som finns

med2011-06-30 22:55
Antal inlägg: 1164

Åk till norsk-ryska gränsen (Jakob -Gränsälv).
Bada i Norra Ishavet. Uppfriskande (vattentemperaturen är c:a 7 grader).
Kör sedan över Varangerhalvön och ta en tur med Hurtigrutten.
Du kommer garanterat att vara nöjd med din resa.

Pluttisen2011-07-03 11:46
Antal inlägg: 592

Kajix: Kanontips! Vi var 2 familjer som åkte där för massa år sedan. Underbar natur!!

Dr Juan2011-07-03 15:00
Antal inlägg: 273

Dr Juan ger rådet, PiteåHavsbad, mysig badstrand och fint hotell+andra attraktioner på området för barn / jag är en ödla

bitteb2011-07-03 16:07
Antal inlägg: 433

Jag har åkt några långturer i Norge, den senaste var med tåg mellan Åmål - Oslo- Trondheim- Mo i Rana i våras, för att hälsa på min son. Fanns väl inte en meter på Norska sidan (nästan) som inte var sevärd.. Men ni får som sagt va inte missa Gudbrandsdalen med sitt turkosa vatten, Geirangen o Trollstigen området runt Hustaviken o Molde är också vackert. Lycka till på resa!

Bitte - Administratör2011-07-03 16:19
Antal inlägg: 24164

Bara att följa älvarna och älvdalarna här upp är en upplevelse i sig , sedan finns det guldkorn på många ställen, Ett tips kan också vara att åka till Luleå och följa ut med någon turbåt i skärgården

Bitte (Norrbottniska)

Mia W2011-07-03 19:26
Antal inlägg: 180

Strunta i Nordkapp, det är en riktigt taskig turistfälla och det kostar skjortan att ta sig dit. Dessutom är det väldigt ofta dåligt väder där och Nordkapp är inte längst norrut, det är Knivskjellodden strax väster om Nordkapp. Hälsa på i några små avlägsna kustsamhällen uppe i Finnmark, man blir väldigt väl mottagen. Det är ett annorlunda sätt att leva. Torghatten med det stora hålet tvärs genom berget kan vara kul att besöka. Torghatten ligger nära Brönnöysund på Helgelandskusten och utanför Brönnöysund ligger Ylvingen. Har man sett Himmelblå på TV kan det vara kul att åka dit ut.

1get - Ej medlem längre2011-07-03 21:31
Antal inlägg: 54

Allt ovanför hallandsåsen är norrland. -.-

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?