Spelrum
| Giraffen | 30 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 6 |
| Inloggade | 37 |
Mobilspel
| Pågående | 19 042 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| nettan23 | 2011-07-14 15:37 | |
![]() | YH vs Högskola Har sökt två utbildningar och kommit in på båda. Den ena utbildningen är en YH utbildning på två år och den andra en högskoleutbildning på 3 år. Hur ska jag tänka när jag beslutar mig? Båda är arbetsmarknadsinriktade med mycket praktik. Hjäääälp! ;) | |
| chyzz | 2011-07-14 15:58 | |
![]() | Vilket vill du helst, vad lockar mest? Fördelar/Nackdelar med respektive utbildning? Vilken ger dig bäst "karriärmöjlighet"? Vilken ger dig bäst möjlighet att studera vidare om du är intresserad av det etcetera... =) | |
| Mindymoo | 2011-07-14 16:05 | |
![]() | Kolla om du kan hitta någon som gått endera av utbildningarna, det brukar ge bra fingervisningar. Generellt är det ju så att ju längre en utbildning funnits, desto större chans att den är bra och liksom har "satt sig". Högskolekurser kan ibland ge något extra - i alla fall på pappret. Jag tar för givet att de rör sig inom samma område, annars får du helt enkelt gå på magkänsla: vilket verkar bäst att jobba med, finns det jobb öht, är studielånen värda att gå ett extra år, o s v. | |
| YamahaJet | 2011-07-14 16:50 | |
![]() | YH-utbildarna är ofta privata företag som har ett enda intresse, och det är förstås att tjäna pengar. De så kallade kvalitetskraven, inträdesproven etc är spel för galleriorna och syftar till att ge sken av professionalism, trots att dessa ofta lyser med sin frånvaro. De jobb du får genom KY/YH ligger inom utbildarnas kontaktnät, som alltför ofta är bemanningsföretag. Även när arbetsgivaren är en ansedd sådan så rekryteras volymerna från YH för att fylla okvalificerade arbeten av repetetivt slag. Jag har flera kompisar som jobbar på banker, vilka konsumerar YH-studenter, och de menar att dessa utför de allra enklaste arbetena på arbetsplatsen och aldrig avancerar. Huruvida de inte tilldelas högre positioner på grund av sin utbildningsbakgrund eller personlig ambitionsnivå, låter jag vara osagt. Misslyckas man med att tillskanska sig ett arbete man vill ha hos utbildarens kontakter så tycks det vara mycket svårare att få ett annat jobb än med traditionell examen. Fördelen är emellertid en tvåårig utbildning, jämfört med betydligt fler år på högskolan. Bransch spelar också stor roll i bedömningen av vilken utbildningsform som är att föredra. | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-07-19 09:08 | |
![]() | Verkar som jag har samma bild som YH. | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-07-19 09:08 | |
![]() | YJ | |
| Mouche - Administratör | 2011-07-19 20:05 | |
![]() | Jag lägger den här tråden i Snack. Den är inte riktigt aktuell för Seriöst. Mouche | |