Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
8
Inloggade37
Mobilspel
Pågående19 042

Forumkategorier

Användare Inlägg  
peter2011-07-19 06:36
Antal inlägg: 1710

Vevgrammofon
Blev nyss med vevgrammofon från 40-talet och sitter nu dagarna i ända ...fullkomligt nyfrälst och spelar de få samtida stenkakor ...mest jazz och swing...som jag har. Vilken härlig maskin med ett otroligt starkt ljud...liten i en snygg läderväska..snygg att se på när man spelar skivor.....och funkar utan el och batterier....den skall med på semestern.

Finns det månne personer här som har samma upplevelse av vevgrammofonens magi?

Och.... har ni gamla jazzstenkakor som ligger och skräpar som ni vill bli av med....hör av er...

Guldplate2011-07-19 06:44
Antal inlägg: 1212

Har tyvärr inte fixat någon sån, än. Fast jag har länge haft funderingarna på att skaffa mig en sån eller helst en trattgrammofon. =)

Gamla skivor kan du hitta billigt på en del musikaffärer som säljer vinylskivor. De brukar kunna ha någon låda undangömd någonstans och säljer dom billigt då efterfrågan på dom inte är så stor.

ullis1164 - Ej medlem längre2011-07-19 08:51
Antal inlägg: 1019

Vi hade en när jag var barn, men föräldrarna skänkte den till en stor insamling på tv, röda fjädern tror jag att den hette.

Maja G2011-07-19 08:52
Antal inlägg: 10730

jag har en fin här hemma och en låda med stenkakor...Den funkar faktiskt!

Spira - Ej medlem längre2011-07-19 09:09
Antal inlägg: 310

Jag köpte nyss ett gammalt hus och där finns en låda med gamla stenkakor. fast jag tror tyvärr mest det är dragspel och tjolahoppsan. Hör av dig om du vill veta mera.

Tinna2011-07-19 10:31
Antal inlägg: 20250

Min far har väl närmre 20.000st stenkakor..
Ska dit i helgen, och då kan jag kolla om han har någon med jazz. :)

_hedvig_ - Ej medlem längre2011-07-19 15:31
Antal inlägg: 339

vi har en massa stenkakor men ingen vevgrammofon längre, undrar vart den tog vägen. Iallafall så har jag Georg VI avskedstal till nationen innan han drog med gumman Simpson, ganska udda

Captain762011-07-19 16:02
Antal inlägg: 99

Jag har en. Det är en eminent tingest. Det är farfars från början. Han fick den som betalning för ett skrädderiarbete. Det var nån sjöman som inte kunde betala när det var dags och lämnade grammofonen istället.

Jag tar alltid fram den till säsongens första grillning och spelar Evert Taube och Edvard Persson och dricker lagom med grogg. Sen ställs den undan när grillsäsongen är över. För ungarna är den nästan synonym med sommarkväll.

Skivor finns på nästan varenda loppis, dock brukar det var sådär med kvaliteten på dem om det är gamla godingar.

Här är dessutom en länk till en butik så du kan köpa olika sorters stift för att reglera volymen hifigoteborg.se/styl...s3 _swe.htm

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?