Spelrum
| Giraffen | 30 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 38 |
Mobilspel
| Pågående | 19 042 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Guldplate | 2011-07-20 12:56 | |
![]() | Handikappade vs icke handiappade. Såg en artikel idag om att Oscar Pistorius kan få börja tävla emot den "friska" världseliten i sprint. www.expressen.se/spo...!# comments Om jag inte minns fel så var det förra gången han försökte få en plats i OS som diskussionen kom upp om inte han kan ha en fördel att vara handikappad. Han har ju möjligheten att utveckla sina skenor till en nivå som den mänsklig kroppen inte kan uppfylla. En intressant frågeställning är ifall det sker, kommer vi då börjar föredra paralympics framför det vanliga OS:et? Dras vi till att titta på de "friska" eller de som är snabbast, hoppar högst och längst? | |
| Peavey | 2011-07-20 13:18 | |
![]() | Dom som tävlar måste väl ändå göra det på samma villkor? Att han kanske springer fortare än en utan funktionshinder gör knappast tävlingen roligare. lite som doping tycker jag. | |
| Guldplate | 2011-07-20 13:29 | |
![]() | De allra flesta tycker att doping är fusk och att fuskande inte är roligt att se på. Fast om nu alla får använda sig av samma hjälpmedel så blir det inte längre något fusk utan en del av idrotten. Vilket förbättrade skenor blir i ett paralympic där alla kräver hjälpmedel för att över huvud taget kunna prestera ett resultat. | |
| Peavey | 2011-07-20 13:32 | |
![]() | en med ben kan knappast använda samma hjälpmedel? så givet det är det inte alls på samma villkor om han tävlar mot icke funktionshindrade. om alla fick dopa sig fritt så skulle det vara på samma villkor ja. inte alls bra men rättvist. | |
| Emollas | 2011-07-20 13:44 | |
![]() | Kanske det vore något att alla amputerar sig inom idrotten då? Nä men det går säkert skaffa sig några liknade skor att sätta på fötterna så det går nog komma upp i samma klass. | |
| Guldplate | 2011-07-20 14:32 | |
![]() | Peavey: Jag är med på det, vilket också diskussionen handlade om när han försökte komma med i det vanliga OS:et förra gången. Fast min frågeställning var mer om nu alla i paralympics börjar nå hastigheter som är högre än vad vi vanliga människor kan komma upp i, föredrar vi då att titta på dom än på det vanliga OS:et? Emollas: Tror nog det går att skapa skor som kan ge liknande fördelar. Problemet är då att det inte längre är vanlig löpning utan löpning med extra hjälpmedel. Något jag har svårt att tro kan få lika stor genomslagskraft. I Oscar Pistorius fall handlar det istället om löpning med nödvändiga hjälpmedel. En man som tar sig upp på otroliga nivåer trots sitt handikapp... | |
| anka_i_potta - Ej medlem längre | 2011-07-20 15:57 | |
![]() | Vem är det egentligen som tävlar i paralympics? Tillbehörs-företagen eller sponsorerna? För det kan väl knappast räknas som att de är de handikappade som presterar något? | |
| 850710 | 2011-07-20 16:09 | |
![]() | bra tankeställare guldplate! I pistorius fall är jag grymt imponerad av hans snabbhet samt att han överhuvudtaget kan hålla balansen på sina skenor samt att han kommer upp i en sån otrolig fart han har, inte dåligt jobb med kropp, balans och inte med psykiskt att ge sig f-n på att klara det! | |
| 850710 | 2011-07-20 16:09 | |
![]() | och inte minst ska det vara | |
| kolbjörn | 2011-07-20 21:44 | |
![]() | Räknas dyslexi som ett handikapp? | |
| Guldplate | 2011-07-21 13:17 | |
![]() | Kolbjörn: Är det en rättstavningstävling så gör det säkerligen det! | |
| Guldplate | 2011-07-21 13:23 | |
![]() | Jag gillar att Pistorius får chansen. Det närmsta de kommit att blanda in handikappade i tävlingar med icke handikappade har väl annars varit om någon löpare varit döv på ena örat. Det behövs mer. För jag tror det gynnar både de handikappade och de icke handikappade att man skapar förutsättningar så att de kan tävla emot varandra på lika villkor. Har för mig att vår svenske skytt som vann guld i paralympics även varit uppe för diskussion om att få tävla emot icke handikappade. Diskussionen har då legat i om det är en fördel att sitta i en rullstol jämför med att köra fristående. | |
| slånbär | 2011-07-21 13:42 | |
![]() | Men det konstiga är ju att inom vissa sporter som tex skytte så borde det ju inte spela någon roll om man sitter i rullstol men ändå måste en sån person tävla i paralympics. Det tycker jag är rätt märkligt ändå. | |
| Hinken76 - Ej medlem längre | 2011-07-21 13:46 | |
![]() | Inget ont om Paralympics och de ofta väldigt seriösa atleterna som tävlar där. Men jag tycker generellt att det är uteslutet att man ska tillåtas ställa upp i tävlingar på andra villkor än de övriga tävlande. Oavsett om det gäller fjädrande benskenor för sprinters, sitta ner under fristående skytte, utombordare på simmare eller jet-pack på längdhoppare. Ursäkta det politiskt inkorrekta uttrycket, men det riskerar att bli lite freak-show av det hela om man börjar tumma på reglerna för att skapa "lika förutsättningar" för alla som vill vara med. Herregud, till och med jag skulle kunna vinna 100m i OS om jag krävde att jag får 50 meters försprång för att jämna ut de orättvisa villkoren. Nja. Vi får nog acceptera att alla inte kan vara med på allt. | |
| eeistan | 2011-07-21 13:57 | |
![]() | Nu ska vi se sa den blinde till den döve när den lame hoppa häck, | |