Spelrum
Giraffen40
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
28
Inloggade69
Mobilspel
Pågående19 190

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Cover Me2011-07-21 14:22
Antal inlägg: 247

Tolkningsfråga? (Gällande försäkring.)
Hej!

Har en bil, i juni "fyllde" den åtta år. Nu har kamkedjan gett upp och bilen är inlämnad på verkstad. I försäkringsvillkoren kan man ta ut på maskinskada när bilen är högst åtta år (och gått max 10000 mil). Hur tolkar man "högst åtta år". Jag vill ju få det till att det är så länge den är åtta, inte mer än. Försäkringsbolaget till att det är så länge den är sju. Kan jag får rätt?
 
vindsus862011-07-21 14:26
Antal inlägg: 3785

om man räknar dagen då du köpte bilen som år 0 och sedan räknar framåt till när den fyllde åtta så blir ju det åtta år. Det vill säga "högst åtta år". När bilen sedan passerar åttaårsdagen så är den åtta år och några dagar... inne på nionde året. Så jag skulle nog kanske tolka det som försäkringsbolaget, då. Men det är svårt. De borde ha skrivit det på ett bättre sätt.
 
Bitte - Administratör2011-07-21 14:42
Antal inlägg: 24200

Skulle utan tvekan tro eller rättare sagt veta ett du har passerat 8 år och försäkringen har slutat att gälla,, Tyvärr

Bitte
 
chyzz2011-07-21 14:45
Antal inlägg: 37

Jag håller med föregående två talare...
 
Sigrids mor2011-07-21 20:40
Antal inlägg: 858

Jag kan tycka som dig - men vet att försäkringsbolaget tyder det som att den passerat 8 på 8-årsdagen.
 
mrperfect2011-07-21 21:11
Antal inlägg: 11437

Den har alltså inte gått 10000 mil? Man brukar behöva byta kamrem var 8000 :e mil, om inte det är gjort så har man inte följt servicerekommendationerna , och det är inte bra alls :/
 
Ahnad - Ej medlem längre2011-07-21 21:47
Antal inlägg: 411

Fattar inte hur du kan tro något annat än att tidsgränsen redan är passerad. "Jag vill ju få det till att det är så länge den är åtta" skriver du. Men den är ju inte åtta år. Den är mer än åtta år - det skriver du ju själv på annat ställe. Fattar faktiskt inte vad du menar.
 
Pubbe2011-07-21 21:55
Antal inlägg: 4593

Instämmer med bla vindsus.
Undrar dock hur mycket bilen har gått och om kamremsbytet är något som det ändå är dags för? i så fall räknas det ändå knappast som maskinskada utan bara som en servicegrej.
 
Bitte - Administratör2011-07-21 21:59
Antal inlägg: 24200

Har den passerat mil eller år för maskinskada så är det kört, då är det bara att betala kalaset själv och se glad ut =/, vår ena bil hade inte passerat åren men väl milen vid motorraser för nått år sedan, och det kostade

Bitte
 
Pubbe2011-07-21 22:02
Antal inlägg: 4593

Jag läste av nån anledning kamrem och inte kamkedja som det står. Aha då kan man bortse från mitt senaste inlägg, kamkedja brukar du inte ens behöva byta, typ. Kanske vid 25000 mil för att den låter.
Vad säger verkstan att det kostar?
 
gattan2011-07-21 22:04
Antal inlägg: 37

Vadå Kamrem? CoverMi skriver ju Kamkedja - det är en viss skillnad och en sådan kräver inga intervall-byten och brukar för övr hålla bilens livslängd ( under " normala " körförhållande ). Mao borde verkligen fb gå in och ersätta byte och ev skador ...
 
Måns_E2011-07-21 22:44
Antal inlägg: 12028

Om kamkedjan har gått av (vilket i o f s inte låter så troligt, jag tror att det är kamrem ändå) så är det väl bara att byta motor?

Om bilen är över 8 år så gäller inte försäkringen. Naturligtvis så är bilen över 8 år dagen efter den är precis 8 år.

 
Jonisen2011-07-21 22:53
Antal inlägg: 1338

Om den får vara högst 8 år betyder det ju att den max får vara 8 år och 0 dagar. Nu är bilden ju 8 år och typ 1 månad. Alltså mer än 8 år och den måste vara mindre eller precis åtta år. Så du har absolut ingen chans att lägga in motargument
 
gattan2011-07-21 23:09
Antal inlägg: 37

Det är nog tyvärr så att du menar kamrem ? och då är det ju lite kört om inte bilen är servad enl förskrivet schema ...
Borde naturligtvis vara kamkedja på alla bilar - no problem - möjligen lite högre ljudnivå men det blir för dyrt för tillverkaren och så tappar verkstan de dyra servisarna som går på allt mellan 5 - 20 t. Den lilla avgiften slipper man med kamkedja!
 
gattan2011-07-21 23:09
Antal inlägg: 37

Det är nog tyvärr så att du menar kamrem ? och då är det ju lite kört om inte bilen är servad enl förskrivet schema ...
Borde naturligtvis vara kamkedja på alla bilar - no problem - möjligen lite högre ljudnivå men det blir för dyrt för tillverkaren och så tappar verkstan de dyra servisarna som går på allt mellan 5 - 20 t. Den lilla avgiften slipper man med kamkedja!
 
Måns_E2011-07-21 23:32
Antal inlägg: 12028

Jag skulle förvisso hellre ha en bil med kamremsras än med kamkedjeras. Tyvärr så är den absolut vanligaste orsaken till att kamremmar går av att de inte har bytts inom givet intervall. Likaså brukar väl inte maskinskadeförsäkrimgen gälla om inte bilen är servad enligt serviceboken hos auktoriserade märkesverkstäder?
 
Cover Me2011-07-22 09:55
Antal inlägg: 247

Givetvis menar jag kamKEDJA då jag skrev det. Den har, tack och lov, inte gått av och sabbat hela motorn, men är helt utsliten (trots att bilen bara gått 8000 mil) och måste bytas - 16 papp kommer det att gå på.

Jag fattar försäkringsbolagets regel - jag är inte dum i huvudet. Min fråga var om jag kan få rätt i mitt tänk eftersom deras regel, i alla fall enligt mig, är mer än bara aningen "luddig".

 
kajix2011-07-22 10:35
Antal inlägg: 7767

nej, det är bara du som tycker att den är luddig.
 
Cover Me2011-07-22 10:43
Antal inlägg: 247

Det jag ser som "luddigt" är att en bil kan, som sprillans ny, stå hos handlare i ett år, utan att rulla en mil och bilen är då alltså ett år gammal enl. försäkringsbolaget. Det känns inte riktigt ok enl. mig då. Men men... Det är bara att bita i det sura äpplet och pynta. Den har hittills inte kostat en krona mer än soppa, försäkring och skatt så...
 
Bitte - Administratör2011-07-22 11:11
Antal inlägg: 24200

Jo då är den 1 år gammal men den har fortfarande INTE gått några mil och det är ju dom två som avgör saken

Bitte
 
Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?