Spelrum
Giraffen42
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
29
Inloggade72
Mobilspel
Pågående19 190

Forumkategorier

Användare Inlägg  
mats2012011-07-21 23:28
Antal inlägg: 338

Prästerskapet
www.aftonbladet.se/n...33 54251.ab

Det är skrämmande att man inte blir förvånad att det var en präst och inte en ledare i till exempel idrottsrörelsen när det händer nåt sånt här.

Många präster är säkert vettiga männsikor men det verkar onekligen finnas en del felskruvade individer i det yrket.

In absurdum - Ej medlem längre2011-07-21 23:34
Antal inlägg: 48

Du drar alltså en slutsats om hela prästerskapet efter att ha läst denna mening i Aftonbladet:

"Det var prästen som övertalade henne att dra tillbaka anmälan och flytta hem. Han sa att det här ska vi lösa inom familjen, säger en vän till den misstänkte mannen."

Ok.

In absurdum - Ej medlem längre2011-07-21 23:38

Fel av mig. Mitt synbortfall kom tillbaka, och jag klarade tillslut även av att läsa sista meningen. Då är jag med. Det finns felskruvade individer inom alla yrken.

mats2012011-07-21 23:46

Bra att du läste klart...

Jag menar bara att jag, rätt eller fel, tror det är vanligare att en ledare för en kyrklig församling skulle lägga locket på ett allvarligt problem och försöka lösa det inom de egna leden. Det jämfört med om en fotbollsledare får reda på att en liknande händelse skett i klubben.

Men jag är säkert fördomsfull. Men har jag fel?

kajix2011-07-21 23:50
Antal inlägg: 7767

ja, du har fel. det är locket på inom idrottsrörelsen också.

schlagertös - Ej medlem längre2011-07-21 23:54
Antal inlägg: 110

Undrar vilken religion det gäller? I många är ju skilsmässa "förbjudet".

SethGecko2011-07-21 23:56
Antal inlägg: 635

det är inte förbjudet inom kristendomen att skilja sig, däremot ser man inte särskilt väl på det i flera olika församlingar, t.ex. katolska kyrkan.

att det är just kristendomen det handlar om är väl ganska solklart, då man inte kallas för präst i någon annan religion.

In absurdum - Ej medlem längre2011-07-21 23:57

Vi kan ju börja med att undra över huruvida uppgifterna från den mordmisstänkte mannens vän verkligen stämmer, kanske?

mats2012011-07-22 00:03

In Absurdum, jag har inte (du har) börjat diskutera det enskilda fallet.

schlagertös - Ej medlem längre2011-07-22 00:03

Vem i artikeln skrev präst? Kanske säkrast!

In absurdum - Ej medlem längre2011-07-22 00:18

Jag är väl för trött då. Jag trodde du syftade på det enskilda fallet. Jag hittade inget annat i ditt inlägg som talade för annat.

schlagertös - Ej medlem längre2011-07-22 00:20

Men mats201..det var ju du som länkade till artikeln. Då är det väl inte så konstigt att det enskilda faller blir diskuterat. Du hade enkelt kunnat låta bli den artikeln!

ramsay - Ej medlem längre2011-07-22 00:26
Antal inlägg: 9204

om artikeln stämmer till punkt och pricka så har kanske prästen gett precis ett sånt råd som man bara vet om det är rätt eller fel om man får facit. som vi har nu.

Aquilalore - Ej medlem längre2011-07-22 00:29
Antal inlägg: 46

Vem vet vad hon har sagt till prästen ? Prästens beslut att uttrycka sig så till kvinnan är förmodligen baserat utifrån hans sunda förnuft, inte så att han ville att hon skulle dö... förhoppningsvis.

mats2012011-07-22 00:31

Abstrahera lite. Jag skrev "Det är skrämmande att man inte blir förvånad" och pekade på artikeln som exempel. Även om det i detta enskilda fall skulle vara på ena eller andra sättet med skuldfrågan så förändrar det inte saken.

Håller kyrkan tyst om våld i församlingen mer än vad en idrottsklubb gör? Eller en syjunta? Eller ett ordenssällskap?

schlagertös - Ej medlem längre2011-07-22 00:35

Gör en granskning! Finns säkert mycket matnyttigt på nätet..så kan du berätta ser vad du kom fram tid!

In absurdum - Ej medlem längre2011-07-22 00:36

Har vi inte fått "bevis" för att även idrottsklubbar kan hålla tyst vid misstanke om övergrepp av olika slag? Om man ska ta ett exempel ur Aftonbladet, så kan man ju också ta ett annat. Där har det väl skrivits spaltmetrar om hur folk inom idrottsrörelsen "tigit" ihjäl problem som uppstått?

mats2012011-07-22 00:42

Absolut finns problemen även inom idrotten. Jag hävdar inte att "varje gång någon gör något fel i samhället så är det en präst".

Jag avser inte heller göra en doktorsavhandling på detta område genom att gå igenom artiklar (meningslöst eftersom det är det stora mörkertalet vi är ute efter).

Jag ville diskutera om magkänslan, församlingar vill gärna sköta sina familjeproblem på egen hand oavsett våldsnivå, var delad av er.

Men visst, jag ställde ingen fråga i mitt första inlägg och kan därför inte vänta mig svar.

Aquilalore - Ej medlem längre2011-07-22 00:49
Antal inlägg: 46

Eller så blir "man" förvånad så fort en präst omnämts...
Utifrån både din och andras reaktion över att det är en präst som gjort ditt eller datt. Du startade exempelvis en tråd om det.

Jag personligen kan tycka att det anmäls alldeles för mycket i detta landet:
1, H*n som startade bråket men fick en blåtira...
2, H*n som ville köpa knark men fick socker i stället...
3, H*n som anmäler grannen för att de inte kan samsas...

Sunt förnuft borde bli aktuellt att använda sig av igen. Om det innebär att lägga locket på så gratulerar jag syjuntan.

schlagertös - Ej medlem längre2011-07-22 00:49

Hur vet du att församlingar vill sköta sina familjeproblem själv? Herregud det är en artikel!!!
Nej..nu ska jag ta tag i ett annat seriöst problem. Hur många skivor bröd är det i ett rostebröd ifrån Pågen? Är alla lika skivade..så nu ska jag mäta!

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?