Spelrum
| Giraffen | 41 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 27 |
| Inloggade | 69 |
Mobilspel
| Pågående | 19 190 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Peddape | 2011-07-25 12:24 | |
![]() | Polska lastbilschaufför På mitt extraknäck så träffar jag många chaufförer, både svenska och utländska. Ofta hör man svenska chaufförer beklaga sig över att de närsomhelst kan bli av med sina jobb pga att polacker tar över. De senaste veckorna har jag börjat se att det verkligen är så. Svenska bilar, med polska chaufförer kommer för att hämta last från Alingsås för transport till Gbg. Typ fem mil. Detta kan man väl tycka vad man vill om, men efter vad jag har hört så betalar polackerna inte skatt i sverige och de betalar dessutom mindre eller inga(?) vägavgifter. I mina öron låter detta som något mycket farligt för svensk ekonomi. Finns det något sätt att stoppa sådant här eller tillåter helt enkelt EU´s lagar det? Har vi svenskar råd med här i det långa loppet? Vad tror ni? | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2011-07-25 12:43 | |
![]() | Det är väl svenska företag som anlitar dessa för att de tycker att det är mer lönsamt? Valfrihet helt enkelt, är det något som bör stoppas också? | |
| kaptenh | 2011-07-25 12:46 | |
![]() | Det är bra på så sätt att arbetskraft frigörs till mer kvalificerade arbetsuppgifter och därmed bidrar till den ökade specialiseringen inom näringslivet. Om chaufförerna däremot blir långtidsarbetslösa på grund av konkurrensen så kan det såklart uppfattas som mindre bra. Men arbetsmarknaden verkar vara god för C och D-chaufförer. | |
| Mindymoo | 2011-07-25 12:52 | |
![]() | Svenska och utländska fordon betalar avgifter. Euro 2-klassade tunga betalar 6 913 /år antingen de är svenska eller utländska. www.skatteverket.se/...04 721.html Det finns en länk även till info för svenska fordon längst upp. Att vi har EU-regler om inkomstskatt är inget att göra åt. | |
| Peddape | 2011-07-25 17:18 | |
![]() | Givetvis är det lönsamt för företagen. Dock är det väldigt olönsamt för Sverige då pengarna i princip går 90% ut ur landet istället för att vi ger sysselsättning åt våra egna. Därmed borde det ju bli olönsamt även för företagen på längre sikt... Valfrihet behöver väl inte vara en bra grej så länge som det finns dåliga alternativ att välja bland... Mindymoo Intressant, vet du om det finns fler avgifter som skall betalas? Jag är extremt dåligt påläst i ämnet... :P | |
| _hedvig_ - Ej medlem längre | 2011-07-25 20:20 | |
![]() | om jag vill välja ett i Peddapes tycke dåligt alternativ är det väl upp till mig Leve valfriheten | |
| uffew | 2011-07-25 20:25 | |
![]() | Får dessa polacker lön som är kollektivt framtaget? Eller är det lönedumpning det leder till? Kanske du Peddape kan svara på? Jag har ingen aning i frågan. | |
| malman | 2011-07-25 20:32 | |
![]() | min förra chef hyrde bara in polska chaufförer han hade 80 polska killar och 15 svenska. de polska betalade han bara lönen för, alltså inga arbetsgivaravgifter ingen försäkring och ingen skatt. för han hyrde in killarna från polen av ett bemanningsföretag så han hade inget ansvar mera än att betala en överenskommen summa till ett konto i polen, smidigt han ville inte ha in svensk arbetskraft i företaget för det kostade för mycket | |
| malman | 2011-07-25 20:36 | |
![]() | uffew en polack jobbar för ca 70kr timmen och då har du inga sociala avgifter så det är bara 70kr timmen en svensk jobbar för CA 128kr timmen + sociala avgifter så det blir dubbelt så dyrt | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-07-25 21:04 | |
![]() | POLEN! | |
| Peddape | 2011-07-25 23:31 | |
![]() | _hedvig_ Får gärna förklara sig. Jag försöker väl vinkla det hela till hur Sverige som land ser/borde se på det. Kanske är det dock bara i mina ögon som det ser ut som ett problem... :S Som malman skriver så blir det ju aningen svårt att konkurrera om man vill hålla sig till svenskar. Tids nog är svenska chaufförer en raritet... är jag dum i huvudet som ser negativt på det? | |









