Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 34 |
| Inloggade | 78 |
Mobilspel
| Pågående | 19 217 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| mjangsan | 2011-08-03 16:25 | |
![]() | Bilhjälp Jag ska köpa en bensinsnål pendlarbil som inte får kosta mer än 20 000 kr. Kan inte alls mkt om bilar och undrar i första hand om man skall köpa privat eller hos bilhandlare? Vilka märken är bättre när man skall köpa en så pass begagnad bil? Och kan/skall man alltid kräva att en servicebok finns tillgänglig? Alla tips är välkomna, även bra sidor på nätet där man kan hitta info. Har gogglat och hittat en del men vill ändå gärna ha tips. | |
| segaråttor - Ej medlem längre | 2011-08-03 16:28 | |
![]() | Kan du inget om bilar så ska du inte köpa en bil privat utan att ha med någon bilkunnig. Vet många som blivit blåste! Man ska alltid kolla så att serviceboken är komplett, annars kan du åka på viktiga byten som tex kamrem osv. | |
| Måns_E | 2011-08-03 17:48 | |
![]() | Köp privat, ta med någon som har lite koll eller M-testa bilen. Köp hellre än lite äldre välvårdad bil med få ägare som inte har gått för långt, och inte är rostig, än en nyare bil för samma pengar med många mil och ägare. Man kan inte räkna med att en bil för 20 000 skall ha en komplett ifylld servicebok, ofta så sköter ägarna till gamla bilar servicen själv. | |
| Måns_E | 2011-08-03 17:49 | |
![]() | Köp privat, ta med någon som har lite koll eller M-testa bilen. Köp hellre än lite äldre välvårdad bil med få ägare som inte har gått för långt, och inte är rostig, än en nyare bil för samma pengar med många mil och ägare. Man kan inte räkna med att en bil för 20 000 skall ha en komplett ifylld servicebok, ofta så sköter ägarna till gamla bilar servicen själv. | |
| segaråttor - Ej medlem längre | 2011-08-03 17:50 | |
![]() | Men kan man inte något om bilar så är väl en komplett servicebok i alla fall nödvändigt. | |
| wildman | 2011-08-03 17:51 | |
![]() | Lyssna på Måns, han är klok. Ett konkret biltips fån mig får bli Suzuki Swift om det är driftsekonomin som är viktigast. För 20' bör du få en schysst sådan. Drar otroligt lite bensin och brukar vara driftsäkra. Men är det storlek och krocksäkerhet som är i fokus ska du titta på annat... | |
| Måns_E | 2011-08-03 18:10 | |
![]() | Nödvändigt och nödvändigt, det är grundskicket som är intressant. Jag skulle säga att få ägare är viktigare än servicebok. Och i prisklassen 20 000 så kan man ändå knappast räkna med att hitta så värst många exemplar med servicebok. Senast jag var ute och tittade på bil, då i o f s på ytterligare något billigare bilar, så tittade jag på ett exemplar med servicebok, problemet var dock att det var en skitbil, senaste servicenoteringen var några år gammal och det stod att den gjorts vid drygt 19 000 mil, problemet var dock att kilometermätaren stod på 16 000 mil. Alltså går det även att fiffla med sådant (även om just den här försäljaren var osedvanligt korkad) | |
| Lillstölla | 2011-08-03 18:18 | |
![]() | Vad jag har hört och läst mig till så ligger ju Toyota Corolla bra till när det gäller reparationer, brukar hamna väldigt bra till i sådana tester. Har haft en sån själv och hade aldrig några problem med den, gick väldigt snålt med. Sen har jag för mig om att motormännen ska ha lite olika tips gällande vad man ska kolla på osv när man köper bil på sin hemsida. www.motormannen.se/b...op a-salja/ | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-08-03 18:18 | |
![]() | det viktigaste av allt är att kolla att bilen är betald så att du inte tar över den tidigare ägarens skuld | |
| wildman | 2011-08-03 18:21 | |
![]() | Corolla som lillstölla föreslår är också en bra bil. Har ägt två stycken utan några som helst problem, men dom brukar vara aningens dyrare (pga sitt goda rykte) så frågan är vad man får för 20' bara. | |
| mjangsan | 2011-08-04 18:29 | |
![]() | Tack för alla tips! Jättebra tips verkligen. Jag har hört att corolla skall vara en jättebra bil men har inte sett röken av en sådan när jag letar bil nu. Har två killar till hands som följer med och kollar bilen men det största problem är först att välja en bil som man kan kolla på. Skall kolla vidare. Vill ni ge mer tips så gärna. =o) | |
| mistmaster | 2011-08-04 19:12 | |
![]() | skulle nog själv leta upp en äldre volvo med så få mil som möjligt. det du förlorar i bensinkostnad tar du igen på reparationskostnader. | |
| gattan | 2011-08-04 20:02 | |
![]() | skulle köpa en beg opel corsa eller en nissan micra el som nämnts Toyota - alla de här med kamkedja ! - så du slipper dyra rep med kamremsbyten. ( Kedjor håller i regel bilens livslängd om tidigare ägare bytt olja o filter ). Ovan nämnda bilar bara går o går och är billiga i drift o skatt. Be att få titta på de senaste besiktningsprotokollen om du köper privat! Servicebok är - som Måns säger, inte så intressant på en bil i den här prisklassen - mer då om man skött OLJA och OLJE-filter-byten ! Lycka till! Lycka till! | |
| OfB | 2011-08-04 20:16 | |
![]() | Jag hade en finfin Ford Focus som jag sålde för ungefär 20 000 spänn för en tid sedan. Den har rullat på bra efter det. men som tidigare talare sagt så är historiken A och O. Lycka till. | |
| jaws68 - Ej medlem längre | 2011-08-04 20:53 | |
![]() | Håller med mistmaster. En VOLVO 740/940GL är mycket bra köp. Jag sålde min 745 kombi för 2år sen. Bilen var i mkt bra skick o jag fick 11 000 för den då 20år gamla (21000 mil) bilen. Ingen rost o den gick som en klocka. Den drog 0.89l/milen. En japanare är så gott som slut efter 20000mil eller 12-15år då rost o reparationer börja kosta. En VOLVO kan gå 50 000mil o reparationerna är inte så dyra. Köp en säker bil som håller o stirra inte blint på bränslekostnaden. Se istället till totalkostnaden. Ska du åka riktigt billigt (sett till bränslekostnad) så ska du köpa en beg miljöklassad dieselbil som kostar runt 100 000:- men då är totaltkostnaden högre. Själv kör jag en Ford Focus TDCI (diesel) 2008. | |
| gattan | 2011-08-04 21:02 | |
![]() | ursäkta jaws men mjangsan skulle köpa en bil för ca 20 000 ! | |
| -Butterfly- - Ej medlem längre | 2011-08-04 21:03 | |
![]() | Håller med om att en Volvo är ett bra köp i den prisklassen. Har erfarenhet av både den och mindre, mer bensinsnåla bilar och tycker att det är mest ekonomi i den. Hyfsat billiga delar och lätt att få tag i delar på skroten...samt att de är lättskruvade. Varning för ex Opel Astra Si...man får byta halva bilen varje gång man ska byta glödlampa ungefär... | |
| jaws68 - Ej medlem längre | 2011-08-04 21:06 | |
![]() | Glömde säga..en bil för 20 000 ska du köpa privat. Bilhandlare lägger på flera tusen för vinst samt att ge garantier,rekondition o den kostar att ha ståendes i en bilhall. Ta med en bilkunnig person vid köpet. Se till att få med sommar o vinterdäck. Kolla även bilens reg.nr hos Transportstyrelsen om bilen är besiktad o skattad. Har också hört att Toyota Corolla är en bra bil. Se upp med dyra reparationer även om bilen sköter sig i besiktningen. Vissa bilar är gjorda att hålla 10-12år. Efter dessa år går grejer sönder hela tiden. Även om bilen går billigt så kommer den kosta att hålla i trim. Bilprovningen kollar ju bara vissa saker ur säkerhetssynpunkt. | |
| jaws68 - Ej medlem längre | 2011-08-04 21:10 | |
![]() | @gattan Jo, men jag ville bara göra jämförelsen. En billig bil som går snålt kan kosta mer i totalkostnad sett. Så det kan löna sig att kosta på sig lite. Nu är det inte helt lätt o hitta en snål dieselbil för 20 000:- då skatten på gamla dieselbilar kan ligga på 5000-6000 per år. | |
| andlind | 2011-08-04 21:28 | |
![]() | En bra säker bil som det finns ett gott utbud av är Saab 900/9-3 årsmodell 97-01, där bör du kunna göra en bra affär, och få en skapligt driftsäker bil som inte är i storlek som en skokartong. | |