Spelrum
| Giraffen | 41 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 34 |
| Inloggade | 75 |
Mobilspel
| Pågående | 19 217 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Miss_jk | 2011-08-05 16:16 | |
![]() | 30-dagarsregel Någon som vet hur den fungerar när det kommer till brister i en såld bostadsrätt. Sålde ju vår för över 30 dagar sedan och nu ringde de och sa att vi skulle fixa dit en besiktningsman för att undersöka eventuell vattenskada i badrummet. Ligger detta på mig eller är det upp till köparna? Har inte hört talas om denna 30-dagarsregel så lite tips från er vore bra. Är i USA och tänker inte anstränga mig i onödan. Tack på förhand! | |
| Sigrids mor | 2011-08-05 16:30 | |
![]() | Inte hört talas om någon 30-dagarsregel. Däremot finns det något som heter dolt fel - och ni kan åka på att betala delar av badrummet om det framkommer att det är ett dolt fel där. | |
| Mindymoo | 2011-08-05 16:48 | |
![]() | Trodde att man alltid lät besiktiga innan man säljer? | |
| Tess 08 | 2011-08-05 16:52 | |
![]() | Om man vill kan man (jag tycker att man ska) anlia en besiktningsman som går igenom allt. Det är köparen som gör detta, säljaren kan om han/hon vill, men det där hör till undersökningsplikten (tror jag). Vet att det finns de som sålt hus och anlitat en besiktningsman för det, men det finns inget krav på saken. | |
| Tess 08 | 2011-08-05 16:54 | |
![]() | Anlitade inte dom besiktningsman när de skulle köpa? Finns/Fanns det anledning att tro att det kunde vara fuktskada där? Tex mörka fläckar, lukt el likn.. I så fall är det deras undersökningsplikt. Som köpare ska man undersöka allt man kan utan att förstöra bostaden. | |
| ANDERStG | 2011-08-05 17:12 | |
![]() | "30-dagarsregel" "Sålde ju vår för över 30 dagar sedan" ? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-08-05 19:24 | |
![]() | prata med sitt försäkringsbolag dom borde veta | |
| Miss_jk | 2011-08-05 21:11 | |
![]() | Anders, vad var det du inte förstod? Mindy, nej det är upp till köparna att ta dit en besiktningsman. Jag vill ju bara ha den såld. Sigrid, ja det har vi redan kollat upp. Försäkringen tar allt. Tess, det finns mörka fläckar på silikonlisterna på duschgolvet. Ringde förs.bolaget och de sa att jag skulle återkomma på måndag. | |
| ANDERStG | 2011-08-05 21:36 | |
![]() | Om det gått över 30 dagar kan väl inte någon 30-dagarsregel komma på tal? | |
| Schatzi | 2011-08-05 21:50 | |
![]() | Som jag förstar det sa kan du vara betalningskylldig upp till 2 ar efter att du salt lägenheten om det handlar om ett dolt fel. Eftersom du säger att det finns mörka fläckar pa silikonlisterna borde det däremot inte vara ett dolt fel, da man man se att det eventuellt kunde finnas fukt bakom. Da gäller undersökningsplikten hos köparen. Läs igenom köplagen som gäller vid försäljning av bostadrätter. www.notisum.se/rnp/s...90 0931.HTM Lite över dolda fel vid köp/försäljning av bostadsrätt kan du läsa här: www.omboende.se/sv/K...Do lda-fel/ www.nordea.se/Privat...04 664.html | |
| Miss_jk | 2011-08-05 21:51 | |
![]() | Nej, det är ju lite det jag undrar. Finns den ens någon? | |
| kajix | 2011-08-05 21:53 | |
![]() | det är väl just om 30 dagar gått som en eventuell 30-dagarsregel kommer i spel? | |
| dinodog | 2011-08-06 00:06 | |
![]() | En god vän till mig köpte en bostadsrätt. Det visade sig att de som bott innan hade kaklat om badrummet men gjort fel. Men det var min vän som fick göra om det, på sin egna bekostnad. | |