Spelrum
| Giraffen | 25 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 5 |
| Inloggade | 30 |
Mobilspel
| Pågående | 19 700 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Sigrids mor | 2011-08-06 11:38 | |
![]() | Frågor om vardagsteknik På uppmaning skapar jag nu denna tråd. Här kan vi ställa frågor, få bra svar och lära oss något. Vi gillar Tydals svar extra mycket så vi hoppas han är här mest hela tiden och guidar oss. Jag börjar med: Vad är android? Androidmobil? Och nu menar jag inte "den nya generationen av mobiler" eller något sådant trams. Vad är det som är bra/bättre med en android och vad är som skiljer den från en mobil? | |
| Sigrids mor | 2011-08-06 11:59 | |
![]() | Jag lägger till: Vad är en app? Ser jag infot i en app som på internet? Är det en internetsida liksom? Eller? Kostar appar? Prenumerera? Engångskostnad? Kan man ha många eller få eller kan mobilen bli full om man har för många appar? Är app något bra? Om jag köper en ny mobil kommer den kunna ha appar då? Eller är det bara vissa mobiler som har det? | |
| morsan30 - Ej medlem längre | 2011-08-06 12:04 | |
![]() | Det är googles operativsystem. Min man säger att det äger och att det är mycke bättre än apples i-phone. Med en smartphone (android o i-phone) kan man göra allt. :) Men I-phone är tydligen mer låst än en android. :) Ja hoppas jag skrivit rätt nu. | |
| anka_i_potta - Ej medlem längre | 2011-08-06 12:08 | |
![]() | en android-telefon, är en version av en smartphone, såna där telefoner som man pekar på och använder till långt fler saker än att ringa med. en liten hand-dator kan man säga. vad som skiljer andriod från iphone är ungefär som vad som skiljer mellan en pc och en mac, operativsystemet. Volvo eller Saab, typ. appar är samma sak som program, och är oftast en engångskostnad. En del köper spel, andra översättningsprogram, kalendrar, bildbehandlingsprogram, musikprogram... fast det heter bara "app" istället. Precis som en dator kan få slut på plats om du lägger in för många program kan din telefon bli full av appar. | |
| morsan30 - Ej medlem längre | 2011-08-06 12:11 | |
![]() | app är ett program tex msn, betapet, spotify... att man kan sköta banken m.m... Med en android kan man ha appar.... Min man säger som sagt att android är mycke bättre än I-phone. Men det är ju olika från person till person. En del appar kostar, en del är gratis. | |
| Maad Max | 2011-08-06 12:12 | |
![]() | Precis. Android är bara ett operativsystem. Precis som windows är för datorer så är det alltså lite som grunden som alla program som finns i telefonen står på. I iPhone heter operativsystemet iOS. "app" är en förkortning av application, i detta fallet bäst översatt som "program" på svenska. Rent krasst så är funktionen att ringa från telefonen, en app. Lika så är smsfunktionen osv. Apps finns att ladda ner från "Android market" - en applikation som följer med operativsystemet Android. Det finns många tusen olika appar, många är gratis och det finns många som kostar pengar, detta brukar vara väldigt enkelt att se innan man laddar hem dem. De flesta appar kostar bara pengar EN gång, när man laddar ner dem. Andra appar har betalsystem där man betalar för en tjänst som företaget bakom appen står för exempelvis; "Riktiga Vykort" eller som det omtalade smurfspelet där man kan köpa s.k. "virtuella bär" alltså låtsasbär i spelet... | |
| Sigrids mor | 2011-08-06 12:13 | |
![]() | Okej! Men det betyder att det finns vanliga mobiler och så finns det androidmobiler?? Det är inte så att alla nya mobiler är såna här androider liksom?? Och dessa som är som minidatorer är vädligt dyra? Låter ju bra med appar.... | |
| morsan30 - Ej medlem längre | 2011-08-06 12:20 | |
![]() | Jag har en motorola defy... den går på ca 3000kr eller nåt om man köper den direkt. Nä alla mobiler är inte android eller I-phone. :) Ska du köpa en ny mobil så rekommenderar jag dig att köpa en android. :) | |
| Maad Max | 2011-08-06 12:26 | |
![]() | En androidmobil är en telefon som har Android som operativsystem. Androidmobiler och iPhones kallas ofta för "Smartphones" vilket innebär att de är så mycket mer än bara telefoner med allt vad det innebär med appar man kan göra alla möjliga saker med. En stor skillnad mellan iOS (iPhones operativsystem) och Android är att Android inte är "låst" till ett mobilmärke. Det finns androidmobiler från Samsung, Sony-Ericsson, HTC och många fler. Det finns dock bara iOS på Apples produkter och inga andra. | |
| Sigrids mor | 2011-08-06 12:35 | |
![]() | Okej! Jag ska bli med ny mobil i höst - bör jag satsa på en android då? Är det något som är så bra att det är värt det liksom? | |
| morsan30 - Ej medlem längre | 2011-08-06 12:37 | |
![]() | Jag var själv otroligt osäker på vad jag ville ha. Rädd att jag inte skulle fatta vad jag skulle göra med en android... Men maken fick mig att köpa en och jag gillar den skarpt är sååååå värt det. :) Köp en android som sagt helt klart värt pengarna. För man kan göra så mycket med den. | |
| Sigrids mor | 2011-08-06 12:49 | |
![]() | Okej! Jag ska kolla upp det då. TACK för hjälpen | |
| Poussitiv - Ej medlem längre | 2011-08-06 12:52 | |
![]() | Jag är kär i min iphone, köp en sån! | |
| morsan30 - Ej medlem längre | 2011-08-06 12:53 | |
![]() | haha nä köp en android ;) | |
| Gautama | 2011-08-06 12:54 | |
![]() | Det där är en smaksak, jag gillar Iphone bäst. Min son har haft båda telefonerna och han gillar också Iphone bäst. | |
| Poussitiv - Ej medlem längre | 2011-08-06 12:54 | |
![]() | ALDRIG. Inte när det finns en som är fullkomlig | |
| Bitte - Administratör | 2011-08-06 13:00 | |
![]() | En telefon kan ju ha hur mycket finesser som helst , men fråga dig själv , vad ska du ha den till , kommer du att använda allt , eller inte Bitte | |
| Maad Max | 2011-08-06 13:02 | |
![]() | Fördelen med en iPhone är ju att den är otroligt användarvänlig. Den är ultimat för någon som känner sig lite osäker när det gäller ny teknik. Min 60+ mor fick en iPhone 4 av mig i höstas och hon är hur nöjd som helst! | |
| lsaw | 2011-08-06 13:04 | |
![]() | Här nämns bara Android och iOS. Jag har två HTC-lurar, den ena med Android och den andra med Windows (båda är s.k. smartphones). Androiden använder jag mest till media och Windows till arbete (kalender, anteckningar, officefiler mm). Jag inbillar mig att jag behöver bägge och skulle ersätta båda, vid behov. Windows har självklart en massa appar också. Sedan finns det ju ytterligare operativsystem... | |
| lsaw | 2011-08-06 13:08 | |
![]() | Tillägg: jag hade en iPhone, men den skänkte jag till en son efter att ha provat den några veckor. Som framgår i flera kommentarer, så är den enkel - men man "säljer sin själ" till Apple... | |