Spelrum
Giraffen | 13 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 4 |
Grisen Böjningslistan | 19 |
Inloggade | 36 |
Mobilspel
Pågående | 19 134 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Anden_88 - Ej medlem längre | 2011-08-11 20:19 | |
![]() | Vad fattas? Ja... Nu är det så att jag till min förfasning ser att en tråd heter "Vad fattas män?" Jag undrar, kan man verkligen säga så, och säger man verkligen så någonstans i Sverige? Eftersom inget av de första inläggen i den tråden klagade på just detta, så kan man tydligen säga så? Det är nämligen så att jag aldrig över huvud taget hört någon säga så. Antingen säger man ju, "vad fattas hos män" om man menar det, eller "vad fattas av män" om man menar det? Eller möjligtvis "Vad, fattas män?" om man upplever att man är några man kort? | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-08-11 20:22 | |
![]() | Man kan säga så rent språkligt, ja. Värre med den innehållsmässiga generaliseringen om man vill vara nyanserad - varför man nu skulle vilja det. | |
gnill | 2011-08-11 20:30 | |
![]() | Man kan också säga "Vad fattas, män?" I övrigt instämmer jag med SP ovan. Att något fattas någon betyder att den saknar en eller flera kvaliteter, oftast används inte uttrycket om saker (t ex det fattas honom pengar) även om man kan säga så också. | |
kaffeflicka - Ej medlem längre | 2011-08-11 20:36 | |
![]() | Vad fattas män, vad saknas dig...fina uttryck som nog var vanligare i äldre skrifter. lingvistbloggen.ling....s e/?p=756 | |
Princess Qi - Ej medlem längre | 2011-08-11 20:37 | |
![]() | www.youtube.com/watc...Vd yWpkHljk | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-08-11 20:38 | |
![]() | Håller med om att det är vackert uttryckt. "du saknas mig" - åh. | |
Fispropp - Ej medlem längre | 2011-08-11 20:47 | |
![]() | Syftningsfel kan vara sjukt roliga. "När ska vi sluta skjuta, pappa?" V.S "När ska vi sluta skjuta pappa?" :) | |
blankomblank | 2011-08-11 21:16 | |
![]() | Vad fattas och vad saknas dig är vanliga uttryck i min dialekt. Även vanligt med o framför som motsats till ordets betydelse som tex "nej, jag är rätt så otrött" "kan inte komma än för jag har oätit" "Vad fattas dig, är du osövd?" | |
Palini | 2011-08-11 21:18 | |
![]() | Funkar "Kan inte komma än, för jag är oäten"? =) | |
blankomblank | 2011-08-11 21:19 | |
![]() | bara om någon ska äta upp dig Palini :) | |
-FaMo- - Ej medlem längre | 2011-08-11 21:24 | |
![]() | Tror det är en av anledningarna till att jag alltid läser Delis inlägg. Hennes språk är många gånger långt ifrån den som annars används av hennes jämnåriga. Jag gillar det enormt, men får mig ibland att tvivla på att åldern är korrekt angiven ;) | |
Delicious - Ej medlem längre | 2011-08-11 21:35 | |
![]() | Haha vad sjutton :D Jag skyller på att mina syskon är tio år äldre och mamman 35. :P Har ni inte hört Mattis i Ronja Rövardotter när Skallepär dött.."Han fattas mig". | |
Delicious - Ej medlem längre | 2011-08-11 21:36 | |
![]() | Nämen, se här www.youtube.com/watc...Vd yWpkHljk | |
mrperfect | 2011-08-11 21:58 | |
![]() | Uttrycket Vad Fattas är nog mer litterärt/poetiekt | |
Midna79 | 2011-08-11 22:00 | |
![]() | "Har ni inte hört Mattis i Ronja Rövardotter när Skallepär dött.."Han fattas mig" Jo! Det är en underbar scen, älskar språkbruket | |
ullis1164 - Ej medlem längre | 2011-08-11 22:06 | |
![]() | Det har efter Ronja Rövardotter blivit vanligt att man skriver just "Du fattas oss" i dödsannonser. Vackert uttryck enligt mej. | |
Delicious - Ej medlem längre | 2011-08-11 22:07 | |
![]() | Jag erkänner att jag blivit kallad "SpråkHitler" mer än en gång. :)) Varför slakta vårt fina språk? BlondinBella skriver liksom "De var kul idag/De kommer att ta tid" O_O DET! DET. Plus alla andra syftningsfel och avsaknad av meningsbyggande som smittar ner unga hjärnor som läser hennes blogg. | |
Anden_88 - Ej medlem längre | 2011-08-11 22:50 | |
![]() | Det går fortfarande inte ihop i mitt huvud=/ Det fattas ord i ordet fattas närhet när man säger sådär. Blir ju inte klart vad som fattas, eller hur det fattas, det bara fattas. Jag känner att vad som fattas, fattas. Det blir inte logisk, och hur jag än tänker får jag det inte att bli logisk =/ "Vad fattas män?" Skulle kunna betyda så många olika saker i mitt huvud, dels beroende på hur man tolkar meningen.. men även att ordet fattas har flera betydelser. Kan det betyda massa olika saker, eller bara en sak, och om bara en sak, hur vet man det? | |
Delicious - Ej medlem längre | 2011-08-11 22:59 | |
![]() | Därför att det är en öppen fråga om vad som saknas män. I detta fall män som begår våldsbrott. Så fort du sätter till något får det en annan innebörd som inte blir lika öppen, enligt min mening. "vad fattas hos män" innebär att det är något fel hos mannen/män. "vad fattas av män" innebär att de gör något fel/inte gör något som vi saknar. | |
Delicious - Ej medlem längre | 2011-08-11 23:00 | |
![]() | vad som fattas män* | |