Spelrum
| Giraffen | 28 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 49 |
Mobilspel
| Pågående | 19 337 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| remvanrijn | 2011-08-17 20:11 | |
![]() | Copyswede Är det någon som kan förklara för mig hur en branschintresse organistation som Copyswede kan/får/ har mage till, att kräva pengar från andra branschers produkter ? www.sweclockers.com/...te rligare. Hur tänker de? för att det på din produkt KAN lagras material som faller under upphovsrätten av mina kunder, tar jag ut en avgift i förväg.. | |
| babatrik | 2011-08-17 20:22 | |
![]() | De försöker maximera sin vinst på alla tänkbara och mindre tänkbara sätt, helt enkelt. Tänket ligger helt i linje med jämställandet av kopiering av digital media med stöld av BMW. Far åt h-vete säger jag. Länge leve TPB. | |
| Dersu | 2011-08-17 20:23 | |
![]() | Kan inte förklara, bara instämma i att det är idiotiskt. Retar mig lika jävla mycket varje gång det är på tapeten. | |
| remvanrijn | 2011-08-17 20:29 | |
![]() | För mig verkar detta helt galet. Som om handeln i förväg tar ut en avgift av Shureguard, för deras förvaringsutrymme kan användas för att lagra stöldgods från affärer.. Och jag begriper inte att elektronikhandel/producen ter går med på detta. Vilken chans att vinna en juridisk process skulle Copyswede ha? | |
| Ovovivipari - Ej medlem längre | 2011-08-17 20:33 | |
![]() | Det är bara en kupp för att få sälja fler hårddiskar, förstår ni väl? Om folk tror att de kommer bli dyrare köper de på sig en massa. | |
| kajix | 2011-08-17 20:39 | |
![]() | det här betyder att man får kopiera musik och filmer om man köpt disken i sverige | |
| remvanrijn | 2011-08-17 20:40 | |
![]() | Tack kajix, den tolkningen var bra! | |
| Dersu | 2011-08-17 20:48 | |
![]() | Det var inte bara en bra tolkning, det är nämligen så det är. Avgiften är till för att täcka privatkopiering, alltså kopiering som är tillåten enligt lag. Det är tillåtet att kopiera för privat bruk i mindre skala, tex mellan familj och vänner, och det är förlusten på denna kopiering man vill täcka med avgifterna. | |
| tydal | 2011-08-18 10:38 | |
![]() | remvanrijn: Det är riksdagen som har beslutat att Copyswede ska få samla in pengar. Så här står det i lagen: "När en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet tillverkar eller till landet inför anordningar på vilka ljud eller rörliga bilder kan tas upp och som är särskilt ägnade för framställning av exemplar av verk för privat bruk, har upphovsmän till skyddade verk som därefter har sänts ut i ljudradio eller television eller som har getts ut på anordningar genom vilka de kan återges rätt till ersättning av näringsidkaren." Det finns till och med reglerat hur stor ersättning de har rätt till: "för anordningar där digital upptagning kan ske upprepade gånger: 0,4 öre per megabyte lagringsutrymme," Men eftersom de insåg att den nivån inte skulle vara hållbar i längden: "Näringsidkaren har rätt till nedsättning av ersättningsbeloppen enligt första stycket, om 2. ersättningen med hänsyn till omständigheter hänförliga till en anordning eller i övrigt förhållandena på marknaden är oskäligt hög." Så, det är bara storleken på straffavgiften de kan förhandla med Copyswede om. Copyswede kan alltså ta ut 4 000 kronor för en TB-hårddisk, men i förhandlingarna har de gått med på att nöja sig med 80 kronor, så de tycker ju säkert de varit snälla som sänkt avgiften så mycket... | |
| wildman | 2011-08-18 11:14 | |
![]() | Detta gör mig upprörd. Tur iaf att det är extremt lätt att kringgå det genom att beställa sådana saker från utlandet. Det som är synd med det är ju att det kommer drabba näringsidkare i Sverige som inte kommer kunna sälja hårdiskar och USB minnen på samma villkor som de utländska webbföretagen. | |
| remvanrijn | 2011-08-18 16:46 | |
![]() | Nu blir det förutom vin ,öl, ännu en sak som står på inköpslistan när det ska shoppas söder om sveriges gräns. | |
| Dersu | 2011-08-19 22:58 | |
![]() | Nu står det klart att en avgift kommer att införas från den 1:e sep. Lite glädjande nyheter finns det dock: www.sweclockers.com/...-i -domstol Samtidigt, med tanke på hur insiktslösa och svenska domstolar brukar vara lär det väl inte hända så mycket :P | |