Spelrum
Giraffen22
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
35
Inloggade57
Mobilspel
Pågående19 287

Forumkategorier

Användare Inlägg  
0608082011-08-18 20:31
Antal inlägg: 8

skabb!
hejsan! kanske inte det bästa stället att fråga om sådant, men detta är det enda stället som jag är medlem på som har ett forum. undrar lite om skabb, eftersom min kompis kanske har fått det, och jag oroar mig för att ha fått det själv. hon fick reda på det idag,att hon hade fått det. det kliar på henne där hon har röda utslag. när hon kollade upp det kollade dom med mikroskop, men hittade inget djur. men hennes killes två kompisar hade haft det, så hon antar att det kommer från dom. hon blev rekommenderad att köpa kräm mot skabb. jag träffade henne för en vecka sedan ungefär, och vi kramade varandra lite snabbt, vi låg i samma säng (inte under täcke), undrar nu om det är möjligt att jag blivit smittad? läste att det kan ta 2-6 veckor innan man märker att man fått det. tacksam för svar om någon vet!

0608082011-08-18 20:36

haha, är väl lite paranoid också kanske, vill bara inte ha det...

nettan232011-08-18 20:36
Antal inlägg: 4086

Boka tid hos doktorn

Lill-IT2011-08-18 20:36
Antal inlägg: 31596

Det var några som var smittade på sonens förra skola för ett par år sen.. den info vi fick då var att det inte smittar så lätt. Det krävs oftast hud mot hud och närkontakt en längre stund.
Det är inte farligt, och skulle du vara smittad så tar krämen kål på dem på ett dygn.

0608082011-08-18 20:39

okej, har hört att det smittar lätt, men vi hade ju ingen närkontakt mer än en hej och hejdå kram

Lill-IT2011-08-18 20:42
Antal inlägg: 31596

Från growingpeople.se:
"Skabb smittar från människa till människa. Djuret gräver gångar i hudens hornlager, där det även förökar sig genom att lägga ägg. Skabbkvalstret förflyttar sig mycket långsamt. Gången förlängs med högst någon millimeter per dygn. Det krävs minst någon timmes kontakt hud mot hud för att smittan ska överföras. Av detta framgår att barn vanligen smittas inom familjen genom att dela säng med en smittad förälder eller ett smittat syskon. Hos vuxna är sexuell smitta vanligast. Dålig hygien är ingen orsak till skabb".

0608082011-08-18 20:48

okej, tack så mycket, känner mig mycket lugnare nu!! :-)

morsans syrr2011-08-18 20:56
Antal inlägg: 2311

Kan tala om att man kan få det i bubbelpool oxå :(

Dumblondin - Ej medlem längre2011-08-18 21:07
Antal inlägg: 236

Men herregud, varför sitta och gissa och fråga på en spelsajt om du har fått skabb??? Gå till en läkare och ta reda på fakta istället.

Jag skulle kunna berätta för dig hur man enkelt kan se om det är just skabb man drabbats av (det finns ju fler åkommor kliar gubevars) men det tänker jag inte göra. Du ska till en läkare. Tänk också på att om du misstänkt skabb och inte gjort något åt det för att sedan smitta andra så är det brottsligt.

0608082011-08-18 21:14

men jag ville bara höra om det var någon här som visste något, vill inte gå dit i onödan eftersom jag inte har modet till det. och har man inte fått något symtom på det, går det ens att komma om man fått det då?

0608082011-08-18 21:15

oj, menade kolla om man fått det

juanco - Ej medlem längre2011-08-18 21:15
Antal inlägg: 706

du behöver inte gå till läkare. vi hade det i min familj för några år sen.
är du osäker så köp medel och behandla dig. 24 timmar så är det över sen.
du behöver inga recept el så. hur enkelt som helst.
i min familj gick det runt i 2 omgångar för att vi först behandlade var för sig. andra gången körde vi samtidigt och sen va det över.
utslagen är INTE dfär skabben sitter utan en allergisk reaktion så bara för att det kliar på ett ställe så betyder det inte att du har skabb just där. oftast sitter det mellan fingrar el tår.

Hur som helst.
Det är jätteenkelt att behandla. du smörjer kroppen och låter det sitta 1 dygn utan att behöva va borta från jobb el så.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?