Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade49
Mobilspel
Pågående19 337

Forumkategorier

Användare Inlägg  
raiker2011-08-22 08:08
Antal inlägg: 62

Nepomuck
Att döpa sitt barn till Nepomuck ell Figon måste väl nästan vara att be om att han ska bli mobbad i skolan

GammelTjo2011-08-22 08:24
Antal inlägg: 7

Varför inte använda befintlig tråd...?

www.betapet.se/forum...ad id=14039

Palini2011-08-22 09:07
Antal inlägg: 1381

Nej, det tycker inte jag är att be om nåt. Det är kanske en stilla vädjan till omvärlden att vara lite mer öppensinnig? Eller ska vi döpa alla barn till Peter och Anna?

Vad är det för fel på Figon, mer än att det är lite annorlunda? Om man är lite annorlunda, ber man då om att bli mobbad? Eller hur menar du?

Barn är barn, men att anta att barn som heter Nepomuck eller Figon ska bli mobbade bara för sitt namn skull är väl lite väl i cyniskaste laget, eller?

Hur många är det egentligen som blir mobbade enbart för sitt namn skull? Vid en mobningssituation så hjälper det knappast att heta Figon, men tror du verkligen att det blir bättre om han skulle heta t.ex. Peter?

Jag tror att man blir mobbad för att mobbaren/mobbarna har problem/rädslor, inte för att offret har ett unikt namn.

slånbär2011-08-22 09:49
Antal inlägg: 5539

Palini-klokt sagt!!

ttiittii - Ej medlem längre2011-08-22 14:17
Antal inlägg: 37631

man kan inte låta barn bli mobbade bara för att tillfredställa dom vuxnas sjuka namn behov

Midna792011-08-22 14:29
Antal inlägg: 1117

Man kan inte heller utgå från att namnet är det som avgör om ett barn blir mobbat. I min klass var det en Anna och en Erik. Jag själv har ett udda för och efternamn och blev aldrig mobbat.

ttiittii - Ej medlem längre2011-08-22 14:32
Antal inlägg: 37631

man behöver inte mata mobbarna,att kalla en unge för Ulla hur kul är Det att bli kallad ulla bulla knulla i 5 år

Palini2011-08-22 15:37
Antal inlägg: 1381

ttiittii, säg ett namn som inte "matar mobbarna".

Mobbarna hittar nog fel på dig oavsett vad du än heter och är det inget "fel" på namnet, så är det nog fel på efternamnet, näsan, vikten, kläderna, dina intressen, whatever.

Jag anser att man är mer än lovligt paranoid om man tar för givet att ett barn utsätts för en större risk att bli mobbat, bara för att det har ett ovanligt eller unikt namn.

Lyxyacht - Ej medlem längre2011-08-22 16:17
Antal inlägg: 45

Är man flintis och heter palini så är risken stor att man blir vuxenmobbad!

slånbär2011-08-22 16:18

Om man resonerar som vissa gör att namnet skulle "mata"mobbarna då är vi ju ute på lite hal is. Då säger man ju att det är den mobbades fel och inte mobbarnas för ungen har ju ett så fult namn. Eller varför inte fula kläder? Eller att ungen är tjock eller gud förbjude har tjocka föräldrar eller kanske homosexuella föräldrar eller kanske kommer från en familj med en jävla massa ungar och därför är "konstig" eller annorlunda. Det finns tusen anledningar för mobbare att ge sig på någon men det kan aldrig vara den mobbades eller den mobbades föräldrars fel.
Dom som hjälper till att mata mobbarna är i så fall dom som sitter hemma och håller med sina ungar när dom berättar om nån unge i klassen som blir retad för den har ett fult namn-"inte så konstigt att hon blir retad-vad tänkte föräldrarna på när dom döpte henne till Kajsa? Hö hö hö......"

gnagelram - Ej medlem längre2011-08-22 16:25
Antal inlägg: 1646

Det finns väl grader eller? "Brunstgnägg" är ett namn som jag läste att skattemyndigheten inte godkände. Borde det vara helt okej? Har föräldrarna inga som helst skyldigheter att tänka efter?

talvala2011-08-22 16:37
Antal inlägg: 127

Palini och Slånbär: Klockrent!

Visst finns det namn som avviker med än andra, men inte var det Gunnar och Dunice som blev mobbade på min skola (barn födda på 60-talet hette inte Gunnar...), utan Peter, Tomas och Kristina - dvs de som hette precis som alla andra.

Så istället för att hacka på andras namnval, familjesituation eller annat - tänk litet. Eller som en kompis till mig säger: Lär ditt barn att vara tolerant, så slipper jag lära mitt barn att det bara är normen som duger. (För det avvikande kan ju lika gärna vara något man inte rår över, ett funktionshinder, en död förälder, föräldrars yrke...)

Mitch Ryder - Ej medlem längre2011-08-22 16:46
Antal inlägg: 631

Jag tycker man är naiv om man resonerar som Palini.
Ingen blir per automatik mobbad pga sitt namn, men man behöver inte tigga om det.

slånbär2011-08-22 16:58

Nu var vi där igen- tigga om att bli mobbad? Vem fan tigger om att bli mobbad? Ska en unge då inte kunna gå till skolan utan att riskera att bli mobbad om ungen heter något som kan trigga igång en mobbare? Eller får en tjock unge skylla sig själv också? Eller en unge som har kristna föräldrar? Eller något annat stigmatiserande? Om man resonerar så så är det inte så jäkla konstigt att var tredje unge tycker det är skitjobbigt att gå till skolan för risken att bli mobbad.
Återigen -det är ni som är intoleranta och trångsynta som är orsaken till att så många ungar har det svårt. Lär era egna barn tolerans så blir det lättare för dom som har det svårt.

Mitch Ryder - Ej medlem längre2011-08-22 17:02

Struntprat slånbär. Världen är bara sådan. varför inbilla sig något annant?

slånbär2011-08-22 17:23

Mitch-nej världen är inte alls sådan-inte om man anstränger sig. Det är såna som du som har den synen som gör det tufft för andra. Om ni ändrar lite på ert synsätt och blir lite mer toleranta så blir det lättare för andra. Sitter du och håller med dina ungar(om du nu har några) när dom snackar skit om någon tjock ungar så hjälper du ju till att lägga ved på brasan men om du säger till dom att skärpa till sig så kanske du gör något positivt för en unge som har det tufft. Aldrig att jag hade accepterat att mina ungar snackade skit om någon för att den hade ett fult namn. Men så har mina ungar gått på skolor med bra koll på vad som händer och det har aldrig varit några problem med mobbing i några klasser dom har gått. Lärarna och andra har varit väldigt uppmärksamma på sånt och det har funnits ett bra förebyggande arbete i skolorna. Men vi andra vuxna som finns runt barn och ungdomar har ett väldigt stort ansvar.

gnagelram - Ej medlem längre2011-08-22 17:27
Antal inlägg: 1646

Att vilja ge sitt barn namn som Brunstgnägg handlar uteslutande om föräldrarnas egen egotripp. Det är absolut inte barnets fel om ett sådant namn blir ett problem i skolan (eller i resten av livet), men föräldrarna har sannerligen del i skulden.

Att anse att det är olämpligt av föräldrar att välja sådana namn har ingen koppling till att acceptera mobbning när skadan redan är skedd.

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-08-22 17:28
Antal inlägg: 31064

Håller med gnagelram.

raiker2011-08-22 17:30
Antal inlägg: 62

slånbär du låter som om du var rektor eller lärare "på våran skola finns inga problem" SKITSNACK det är såna som er som gör det möjligt för mobbare och inte vi andra som kan se var vissa risker och försöker att inte ge dom anledningar att börja i onödan.

Mitch Ryder - Ej medlem längre2011-08-22 17:35

slånbär nu går du för långt!!
en ursäkt vore på sin plats!

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?