Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
32
Inloggade60
Mobilspel
Pågående19 393

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Delicious - Ej medlem längre2011-08-28 06:40
Antal inlägg: 11661

Det ska löna sig att arbeta
Sa Anders Borg, ang. jobbskatteavdraget.
Då undrar jag; lönar det sig inte att arbeta?
Varför? Varför inte?
Vad handlar arbete om för dig?
(Jag vet vad han syftade på, men jag undrar om det inte lönade sig att jobba innan jobbskatteavdraget och om det gör/inte gör det nu och varför ni tycker så.)

calle342011-08-28 08:02
Antal inlägg: 403

Har det bra med Anders borg.

Minta2011-08-28 08:21
Antal inlägg: 20042

Jag hörde häromdagen att ett av syftena med jobbskatteavdraget är att hålla lönerna nere.

Delicious - Ej medlem längre2011-08-28 09:06

Inte riktigt vad jag efterfrågade.

ANDERStG2011-08-28 09:12
Antal inlägg: 7560

jobbskatteavdrag = sänkt inkomstskatt?

Träsmak2011-08-28 09:14
Antal inlägg: 882

Om man inte får nån pension att räkna med, hur mycket man än jobbar eller tjänar, så lönar det sig inte. Anders Borg och de blå har sett till att vi nu har de sämsta pensionerna i hela EU.

Spira - Ej medlem längre2011-08-28 09:18
Antal inlägg: 310

Jag tycker att det lönar sig att arbeta. Var nyligen sjukskriven ett år och det märktes i plånboken. Men jag betalar gärna skatt förutsatt att den används till skolor, sjukvård, infrastruktur och socialt skyddsnät. Jag tycker vi ska värna om den tryggheten som vi har i Sverige att ingen ska behöva bli helt utlämnad åt ödet.

silverbjälke - Ej medlem längre2011-08-28 09:37
Antal inlägg: 928

en anställd kostar ju arbetsgivaren nästan det dubbla
( 1,73 eller liknande ) än vad lönen är i faktisk kostnad, utöver det kommer försäkringar etc. så kan alla anställda med rent samvete säga att de drar in minst 40 - 45 000 i månaden åt företaget? på överskottet är det skatter, hyror, arb kläder, el etc.... så med facit i hand är det fel att belasta arbetsgivaren för att få in kapital åt staten. ingen tillväxt = färre jobb och fler bidragstagande. ett moment 22 när det kommer till våra skatte och kostnads beräkningar.

det ska löna sig att arbeta, det borde löna sig mera än det gör. men löneökningar ger ofta lätt färre arbetande i slutänden. och prissättningen på köp av tex tjänster i landet gör att många kunder avstår från köpet av tjänst.

så hur får sverige igång omsättningen? omsättningen styr avkastningen och styr då även lönenivån eller antalet arbetande.

Blasse2011-08-28 10:44
Antal inlägg: 7170

om det lönar sig att arbeta eller inte beror helt på omständigheterna.
Om du är arbetslös är du tvingad att tacka ja till arbete även om det är mindre betalt än vad du får i A-kassan i och för sig säger dom på arbetsförmedlingen att du inte behöver jobba för laägre peng men dom bestämmer inte över A-kassan det göt fackförbunden.
Och tar du jobb som timansstäld så har du inga skydd så som sjuklön å får inga lån eller hyresrätt...etc etc.
Men har du fast jobb och är underbetald så lönar det sig lite att jobba och är du överbetald så lönar det sig mycket så är ju borgerlig politik.
Ta bara rese avdrag om du tjänar mer än 500.000/år får du tillbaka 50%
mindre betalt 30% konstigt eller???

ErikStenman2011-08-28 10:49
Antal inlägg: 95

Det lönar sig inte särskilt mycket för mig. Jag skulle kunna ta ett till jobb men gör det inte eftersom marginalskatten är för hög. Dessutom gitter jag inte jobba mera eftersom upp mot 60% försvinner i skatt och då är jag under 26 med lägre skatter. För en 26+:are så kan marginalskatten uppgå till ung. 70%

Silverbjälke: Arbetsgivaravgifter är runt 30% och sedan tillkommer ofta extrapension eftersom den svenska är så låg samt andra kostnader som sagt.
------------
Ang. pensionsavgifter så går bara en liten del till din egen pension tyvärr och det mesta till nuvarande pensionärer i det pyramidspel det är. Det totala pensionsgrundande inkomstunderlaget kan dessutom vara högst 7,5 inkomstbasbelopp* per år vilket gör att det blir ännu sämre för de som tjänar mer vilka trots den högre pensionsavgiften i absoluta tal får mindre procentuellt än alla andra.
------------

Minta: Du har helt rätt att ett av syftena med jobbskatteavdraget är att pressa arbetskostnader. Men det är i själva verket något positivt. Om arbetsgivare kan sänka lönen samtidigt som de anställda får lika myckte så har de råd att anställa fler.

Ni som inte tror på att sänkta skatter är bra, gå tillbaka till statistiken för 50-60-talet i Sverige och se: Låga skatter, mindre barngrupper, sjukvård i dåtidens världsklass, ett av världens rikaste land m.m.

I Sverige idag betalar vi världens näst högsta skatt men vi får verkligen inte ut världens näst bästa samhällsservice.

La bruja2011-08-28 11:44
Antal inlägg: 505

Erik stenman- du gitter inte jobba för skatten är för hög? Ok men vad lever du av då? Bor du hemma och snyltar på dina föräldrar eller snyltar du på oss andra som faktiskt jobbar och betalar den höra skatten? För då tycker jag att du borde skämmas. Verkligen. Om du kan få ett jobb men inte gitter är du ju bara en som utnyttjar andra.

Minta2011-08-28 11:47
Antal inlägg: 20042

Borde man då inte säga det öppet och inte lura folk med att de får mer i plånboken med alliansens jobbskatteavdrag? För att inte nämna brister i skola, barnomsorg, sjukvård mm. på grund av sänkta skatter. Det är väkl då ingen vinst för den enskilde som behöver dessa tjänster.

ErikStenman2011-08-28 12:08

Det blir ett kortare inlägg nu eftersom jag reser nu med mobilen.
Häxan: hmm, du kanske borde läsa på lite om du drar de slutsatserna av att jag nämnde en marginalskatt på 60%. Jag tycker precis som du inte om de som inte arbetar själva och bara lever på andra.

Visst kan man tycka att politiker ska vara ärliga..

ErikStenman2011-08-28 12:11

Om det inte framgick i mitt första inlägg så menar jag med "jobba mera"
att jobba mera än jag redan gör.

La bruja2011-08-28 12:16

Vad är det jag ska läsa på om? Det är du som skriver att du inte gitter arbeta för att det är så hög skatt och jag undrade då vad eller vem du lever av i så fall. Det var du som skrev inte jag.
Dessutom så undrar jag vad för jobb du menar om det är så höga skatter. jag har jobbar i hela mitt liv och aldrig betalat mer än 30% men så har jag ju heller så hög lön från början heller.

La bruja2011-08-28 12:19

ok -då fattar jag -jag uppfattade inte att du menade att ta ett till jobb.

jaws68 - Ej medlem längre2011-08-28 12:29
Antal inlägg: 422

Byt jobb/arbetsgivare så lönar det sig att jobba.
Men nu är Sverige med i en global ekonomi så det är andra spelregler nu än förr.

meimse2011-08-28 13:36
Antal inlägg: 733

"Det skall löna sig att arbeta" är en korkad utsaga. När i historien har det inte lönat sig att arbeta? Vad Borg borde säga är att "Det skall inte löna sig att sko sig på andras arbeten".
Jag efterlyser ny slogan av en ny regering "Det skall löna sig att protestera mot orättvisor och ifrågasätta makthavare" Det lönar sig på sikt. Det har historien visat.

Delicious - Ej medlem längre2011-08-28 17:56

Hm, kanske borde skrivit annorlunda för jag var ute efter att veta varför det lönar sig eller ej att arbeta men -Inte bara ekonomiskt sett-.

Delicious - Ej medlem längre2011-08-28 18:04

När så många varit och är arbetslösa nu för tiden så kan man ju inte låta bli att undra om det inte lönar sig att bara faktiskt ha ett jobb att gå till och få lön.
Jag tycker det är en morot som blivit fel.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?