Spelrum
Giraffen32
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade53
Mobilspel
Pågående19 431

Forumkategorier

Användare Inlägg  
_havregryn_2011-09-04 03:34
Antal inlägg: 12

Etik inom fotografering
Ni som fotograferar, hur förhåller ni er till era bilder?
Hur mycket manipulering är ok?
Och hur mycker korrigering är ok?

Var går dina gränser?

kajix2011-09-04 06:39
Antal inlägg: 7767

jag fotograferar inte, men jag tycker att all manipulering och korrigering är ok. så länge man inte ljuger om det.

Oranjestad - Ej medlem längre2011-09-04 08:33
Antal inlägg: 45

Makeup, hårfärgning, plastikkirurgi etc är ju också manipulering.

anka_i_potta - Ej medlem längre2011-09-04 09:04
Antal inlägg: 439

jag gör precis vad jag vill med mina bilder, vad som helst är ok så länge jag blir nöjd med slutresultatet. Som kajix säger, så länge man inte ljuger om det...

Dersu2011-09-04 09:24
Antal inlägg: 461

En vanlig inställning bland de som precis börjat med foto är att man inte ska/får manipulera sina bilder på ngt sätt. Man ska helt enkelt visa sanningen. Men.... då har man inte riktigt förstått hur processen faktiskt fungerar. Alla bilder, från den allra första, som någonsin tagits, är manipulerade på ett eller annat sätt.

Alla val du gör från det att du tar bilden till det att du ser den på papper eller på din skärm kommer påverka resultatet, dvs dom manipulerar det. Du börjar med att välja en kamera, olika kameror kommer tolka exponeringen på olika sätt, sen väljer du objektiv, något som påverkar resultatet väldigt mycket. Oavsett om du har en digital eller analog kamera gör du val, antingen i kameran eller i form av vilken film du väljer, om vilken kontrast, mättnad och färgtolkning bilden ska få. När du sen tagit din bild är du tvungen att göra val om vilket papper du ska skriva ut den på eller vilken skärm du ska se den på. Har du fotat analogt måste du framkalla din film och sen kopiera den till papper, båda två är processer som påverkar resultatet väldigt mycket.

Allt det här är saker som inte går att komma ifrån och tillsammans skapar valen, medvetna eller omedvetna, frivilliga eller ej, din bild, dvs resultatet, och någon objektiv sanning är det knappast.

Nu var det ju inte riktigt det här du menade, det är bara gött att yra lite ibland :)
Samma sak gäller dock efterarbetet, alla bilder du ser är manipulerade på ett eller annat sätt, frågan är bara hur mycket. Här är det syftet med bilden som avgör om det är ok eller inte. En bildjournalist har inte alls samma spelrum som en reklamfotograf och når gränserna för vad som är ok mycket fortare. Pratar man om konst finns det kanske inga gränser alls.

En av de vanligaste formerna av manipulering som så gott som aldrig ifrågasätts, även inom dokumentärfoto, är att fotografera svartvitt. Det är ju så gott som alltid accepterat men världen är ju knappast svartvit.

miss evelyne2011-09-04 09:41
Antal inlägg: 467

Jag redigerar allt som oftast inte mina bilder men gör jag det är det bara korrigeringar i ljus, kontrast och färgkanaler. men då har jag inte riktigt fattat det roliga i korrigering och jag gillar det klassiska över en bild. Tycker det kan bli för mycket redigering ibland så jag håller mig bort från det. Men samtidigt håller jag med Dersu... konst har inga gränser.

Dersu2011-09-04 09:46

Just de korrigeringar du nämner är de som så gott som alla gör. Är de bara gjorda med måtta är de accepterade även inom pressfoto mfl andra annars 'hårda' genrer. Tror det blir svårt att hitta en känd fotograf som skulle släppa ifrån sig, eller ens vilja visa, sina bilder helt orörda.

miss evelyne2011-09-04 09:59

jo det är klart men sen har vi cs nördarna som sitter och gör så saker lyser osv... inte helt snyggt i mina ögon. jag vill att saker ska se verkliga ut om man vart ute på stan och tagit bilder. det jag mena. =) men sen är det olika med olika fotografer och vad som tas på men den där verklighetskänslan ska ändå finnas kvar för att jag ska tycka det är något för mig =)

le-lou2011-09-04 10:01
Antal inlägg: 17500

Redigering är helt ok. Gillar inte överredigerade bilder, det ska helst inte "synas.

Dersu2011-09-04 10:11

Syns det är det ju dåligt gjort :)

le-lou2011-09-04 10:23
Antal inlägg: 17500

ja och det gör det ju på väldigt många. Bilder där precis allt är perfekt blir själlösa enligt mig. Ointressanta framförallt.

STHLMStadion2011-09-04 10:31
Antal inlägg: 62

Fotograferar själv och brukar bara ibland redigera skärpa, brus och lägga på en enkel S-kurva, för att få fram kontrasterna bättre (om det nu behövs) Sålänge bilden ser naturlig ut, så kan man småredigera den..

Det händer ju ibland att man tagit en bra bild man är jättenöjd med.. Men där man önskade att ljusförhållanden och utrustning varit bättre.. Inte alla som har råd att lägga en halv månadslön på ett ljusstarkt objektiv för 10-15 lakan.. Då kan photoshop och Lightroom vara bra hjälpmedel för att få till bilden, som att man hade det.. (Fota då endast i RAW-format, för att kunna redigera bilden bäst i efterhand)
Men då ska man skriva ut att man redigerat bilden tycker jag.. Samt vilken utrustning man använt..

Sen finns det HDR, som är populärt.. Men även där ska man vara försiktig med redigeringen, så det inte ser överdrivet ut..
På fotosidan.se (som är sveriges största sida för fotointresserade) så bedömer dom om bilden är manipulerad eller inte, när man laddar upp sitt fotografi :)

Dersu2011-09-04 10:41

HDR blir väldigt snabbt väldigt fult. Går absolut att använda i vissa situationer men generellt sett känns det missbrukat och misshandlat. Finns inget fulare än en dåligt gjord HDR :P

STHLMStadion2011-09-04 10:47

Hehe håller med.. Här har vi ett extremt dåligt exempel av en HDR-bild ;)

4.bp.blogspot.com/_L..._5 8_59.jpg

Dersu2011-09-04 10:54

Det gör fan ont i ögonen att titta på såna bilder. Hur fan tänker man där? När effekten är så stark måste det ju vara själva syftet, hoppas man i alla fall.

miss evelyne2011-09-04 10:57

kan nån förklara HDR för mig? läst på internet och har kompisar som håller på med det men har ingen jättekoll... man lägger ljus på olika punkter va?

STHLMStadion2011-09-04 11:13

kobolt.net/blogg/200...e- till-hdr

Där har du en enkel guide för att göra HDR-bilder :)

miss evelyne2011-09-04 11:17

så flera exponeringar, ändra reglagen klipp klistra?

STHLMStadion2011-09-04 11:17

Precis som du säger.. Man fotar 3 bilder med olika exponeringsinställningar. . En ljus, en vanlig och en mörk... Använd stativ då för att få exakt samma motiv i alla 3 bara.. Sen använder man ett program för att lägga ihop dessa och så kan man ställa och leka tills det blir bra.. Photoshop har inbyggd funktion.. Men många väljer ett tilläggsprogram som heter Photomatrix ...

miss evelyne2011-09-04 11:18

ah okej =) thanx.. lärt mig nåt nytt ^^

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?