Spelrum
Giraffen24
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade42
Mobilspel
Pågående19 431

Forumkategorier

Användare Inlägg  
les fleurs2011-09-13 09:55
Antal inlägg: 290

Bebis magont
Min lilla tjej har gaser och ont i magen ganska ofta. Inte kolik, men hon kämpar endel. Jag helammar så det kanske är något jag borde sluta äta?
På BVC säger de att det bara är tarmarna som är outvecklade och att det kommer bli bättre när alla funktioner kommer igång ordentligt.
Men om det finns något jag kan göra så är det ju värt ett försök. Någon som har något bra tips?

Bitte - Administratör2011-09-13 10:12
Antal inlägg: 24200

Kika här i stora barntråden finns säker en massa bra tips

www.betapet.se/forum...ad id=27294

Bitte

les fleurs2011-09-13 10:15

Oj men då måste jag ju gå igenom 22 sidor tråd...

Yamma2011-09-13 10:31
Antal inlägg: 2285

Bästa tipset från mig heter Sempers magdroppar. Min grabb fick det från en månads ålder och hade sen aldrig mer ont i magen. Det tar ca en vecka för dropparna att "komma igång", så ge inte upp om det inte funkar på en gång!

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-09-13 11:36
Antal inlägg: 31064

Detta är väl ett alldeles utomordentligt ämne för en egen tråd?

Minifom-droppar är ett annat tips, de är dock lite krångligare eftersom de ges före varje måltid. Magmassage - men helst när barnet inte har aktivt ont utan mer i förebyggande syfte. Sen att försöka ligga lite lågt med mjölkprodukter och livsmedel som är gasbildande.

ttiittii - Ej medlem längre2011-09-13 11:51
Antal inlägg: 37631

tarectal tempen på henne hon kommer krysta ut den och gaserna med den,det är bra att rapa henne efter varje måltid lägg upp henne mot axeln och buffa lite lätt i backen en stund så kommer rapen ut,det brukar hjälpa

majsanbrodd2011-09-13 11:53
Antal inlägg: 3

www.bt.se/nyheter/bo...qu s_thread

Hej! I artikeln ovan en vän till mig som blev hjälpt av akupunktur.

Vi provade med ovanstående tips i denna tråd; magmassage, minifom och semperdroppar. Semperdropparna hjälpte lite men inte mycket. Minifom och massage inte alls. Var noga med att rapa ut vid amning så lite luft försvinner där i alla fall. Och som sagt, tänk på vad du äter, lök, kryddor, mjölk etc. Koliken hos oss slutade inte när jag undvek vissa saker, men jag tyckte mig märka att den blev värre när jag 'fuskat'.

Det som funkade bäst hos oss var att lägga vår son i en barnvagnsinsats och gunga/svinga med en rätt kraftig rörelse fram och tillbaka, inte från sida till sida alltså. Tror kanske att gravitationen på ngt sätt lättar på trycket eller nåt. Jag vet inte, men när inget annat hjälpte var det det som ändå gav både oss och sonen lite vila. ANdra har tpsat om 'superman-greppet', barnet ligger på mage nedåtvänt på förälders underarm.

Ta hand om varandra! Och byt av, och peppa! Och om det blir för mycket, kör öronproppar så ni orkar med ljudet. Och kom ihåg attt det kommer att gå över! Stort lycka till!

monalee2011-09-13 11:53
Antal inlägg: 127

undvik kål oxå=)
Min numera 22-årige pojk hade kolik i 3 mån, droppar hjälpte sådär. Efter 3 mån bara fösvann det=)
Numera är han problemfri;))

ttiittii - Ej medlem längre2011-09-13 11:56
Antal inlägg: 37631

jag tror inte på att ge små barn mediciner några månader gammal och fylla på med kemi

Tess 082011-09-13 11:57
Antal inlägg: 18003

Låter som många bra tips här :)
Vi fick lära oss massage när vi var inlagda på sjukhus med min dotter. När man följer tarmen och riktigt känner hur man puttar "pruppen" mot utgången... Hon hade iofs inga stora problem, men blev hjälp av detta.

monalee2011-09-13 11:57

Nä, vagga over tröskeln är bra, åka bil kan funka oxå.

monalee2011-09-13 12:00

Har du någon som kan hjälpa dig och gå ut och gå med din lille, så att du kan få en välbehövlig sömn så ta hjälpen.

les fleurs2011-09-13 12:08

Men allt som säljs på apoteket behöver ju inte innehålla massa konstgjorda ämnen. Jag har inte läst på miniform, eller semperdroppar men de inehåler väl bakteriekultur? alltså inte kemikalier.

Tack för tipset om massage innan det gör ont. ska prova.

Hon vill inte vara i vagn eller så när hon har ont, bara ligga på min axel.

Min man är tyvärr inte i Sverige ännu, han ansöker om att få fytta hit från hemlandet. Det skulle vara lättare om han var här, men det är inte så hemskt. Hon skriker inte hela natten och jag tror faktiskt inte det är kolik. Bara lite krånglig gasig mage, men mycket obehagligt för en liten bebis.

les fleurs2011-09-13 12:09

Har inte provat några droppar än, ska prova att ändr min kost lite först

les fleurs2011-09-13 12:11

Jag menar att det inte är så galet hemskt med magonten. Att han inte är här ännu är faktiskt asjobbigt. men mest för att han missar så mycket

Hillegnu2011-09-13 12:21
Antal inlägg: 710

Om du ammar båda brösten vid samma amningstillfälle så kan du testa att växla istället. Alltså ta ett o nästa gång det andra. PÅ så sätt får hon i sig mindre laktos vid varje tillfälle

EpsilonNoll - Ej medlem längre2011-09-13 12:23
Antal inlägg: 493

les fleurs - Gillar din inställning!: "Bara lite krånglig gasig mage, men mycket obehagligt för en liten bebis."

Har du provat med bärsele, hon får massage samtidigt med närkontakt? Lättare än att bära henne på ena armen.

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-09-13 12:25

Varför vänta med dropparna? De skadar inte och att lägga om kosten kan vara svårt och ta tid. Såg på din presentation att du är vegetarian -spontant tänker jag att sådan kost är mer gasbildande än annan, men det kanske är för oss som inte är vana vid den.

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-09-13 12:27

OT: När förväntas din kille komma hem? Jobbigt och tråkigt för dig att vara ensam under spädbarnstiden.

Träsmak2011-09-13 12:31
Antal inlägg: 882

de finns ju faktiskr ett familjeforum där det finns många fler och mer kunniga och erfarna personer som kan ge råd. - Varför frågar man om viktiga i betapet?

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?