Spelrum
Giraffen21
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade37
Mobilspel
Pågående19 534

Forumkategorier

Användare Inlägg  
mirra512011-09-14 22:12
Antal inlägg: 72

Datorunderhåll =0
Jag förstår mig inte på personer som köper datorer/mobiler/bilar/tv m.m och fullständigt struntar i underhåll säkerhet och uppdateringar, sen skriker dom högt över förlorade foton och dokument eller andra problem.Då dyra prylar köps så borde det ju ligga i användarens intresse att läsa manualen och andra dokument som följer med.Någon som känner igen sig i detta ?.

slånbär2011-09-14 22:24
Antal inlägg: 5539

Eh nä......Det är ju inte mitt problem vad andra gör med sina grejer. Det skapar ju arbetstillfällen för andra och det är ju positivt.

Hillegnu2011-09-14 22:27
Antal inlägg: 710

Japp men jag har en bra granne som räddar mig varje gång:) Manualer är tråkiga och dataexperter till grannar är bra att ha

Pocaloca2011-09-14 22:34
Antal inlägg: 2156

=))

mirra512011-09-15 15:41
Antal inlägg: 72

Nu fick jag bekräftat att största andelen av användare inte bryr sig.Tråkigt om man sprider virus och annat otyg vidare till sina vänner genom mail.Vitsen med Underhåll av Dyra prylar är ju att dom skall funka stabilare och hålla längre.Tråkigt att trenden är "använda ett litet tag och när prylen krånglar/havererar så papperskorgen och sen införskaffa ny.Mycket är tillverkarnas fel då nya modeller konmmer ut ofta.Miljön då ?

kaffeflicka - Ej medlem längre2011-09-15 15:55
Antal inlägg: 915

Jag vet inte riktigt hur man ska underhålla sin mobil och tv men bilen är jag rädd om, håller hel och ren och tar den till rekommenderad service, oljebyte mm.
Datorerna försöker jag också skydda och uppdatera samt har fördelen med att ha datatekniker i familjen som kan ordna till och speeda upp gamla hårddiskar och så.
Miljöaspekten är också viktig för mig, både vad gäller onödig bilkörning och slitochsläng-mentalitet.

Dersu2011-09-15 16:24
Antal inlägg: 461

Hur fick du bekräftat att ingen bryr sig? Att ingen svarat i tråden säger ju ingenting... :P

Ahnad - Ej medlem längre2011-09-15 16:38
Antal inlägg: 411

För den som känner sig osäker har ju HP varit ett bra köp, eftersom de lägger in ett underhållsschema som människor sedan kan svara bara "ja" eller "nej" till att köra. Men nu ska ju HP lägga ned sin tillverkning av persondatorer, iofs.

ullis1164 - Ej medlem längre2011-09-19 09:48
Antal inlägg: 1019

Jobar som datahandledare och lär ut att:
Ha ett fungerande antivirusprogram, AVG (kan du ladda ned gratis) fungerar bra om man är en "vanlig" användare.
Tanka ned adaware som tar bort små spionprogram.
Köra defrag (eller ännu hellre defraggler) som samlar ihop utspridda filer VARJE MÅNAD.
CCleaner - rensar upp i datorn (laddas ned gratis).
Se till att ha en fungerande brandvägg.
Kryptera datorn mot intrång.
Ta säkerhetskopia sådär varje månad.(Vilket jag själv slarvar med.) Har man mycket viktiga filer bör man ha TVÅ säkerhetskopior.
Själv har jag säkerhetskopia på usbminne och dvd, litar inte riktigt på billiga pinneminne, tror inte man vet hur länge de håller än. Eg samma sak med cd/dvd, det sägs att man bör kopiera om dem vart 3-4 år.
Har jag glömt nåt?
Kom gärna med tips!

MeeleX - Ej medlem längre2011-09-19 16:34
Antal inlägg: 355

Peerguardian har du glömt :>

nulltj - Ej medlem längre2011-09-19 17:17
Antal inlägg: 14052

mirra51>> Se'n kan man ju diskutera om det är rimligt att man köper en produkt (och nu tar jag exemplet mobiler, inte bilar) som man först måste plasta in och skydda med ett extra hölje (som naturligtvis inte följer med, utan måste köpas separat) för att slippa att ens nya produkt går sönder, och därefter lägga tid på att uppdatera och underhålla för att den ska fungera normalt.

Mindymoo2011-09-19 17:21
Antal inlägg: 1743

Skaffa Mac. Och lägg alla viktiga saker på nätet. Magic briefcase, dropbox, googledocs, finns massor av ställen...

MeeleX - Ej medlem längre2011-09-19 17:28

Hahaha, varför skaffa mac? Går det inte att använda dropbox, googledocs osv med windows 7 menar du?

Måns_E2011-09-19 17:39
Antal inlägg: 12028

Förstår inte heller varför man skall skaffa Mac.

Jag tycker att såväl telefoner som datorer är förbrukningsmaterial som för mig brukar hålla 2-4 år, sedan är det dags att skaffa nytt.

Jag förstår inte riktigt hur man bär sig åt för att lusa ner sin dator med trojaner. Ganska länge körde jag min PC utan något virusskydd ö h t, inte hade jag några problem för det.

Men det är klart då klickar jag inte på spam eller suspekta länkar som laddar något.

Kh-collies2011-09-19 18:07
Antal inlägg: 374

Mac = aldrig några problem med virus eller dylikt, kontinuerlig back up med Time machine. Buslätt att förstå sig på!

nulltj - Ej medlem längre2011-09-19 18:09
Antal inlägg: 14052

Aldrig haft problem med virus eller liknande på någon av mina icke-macar...

Oranjestad - Ej medlem längre2011-09-19 18:11
Antal inlägg: 45

Manualer och handböcker åker i soptunnan direkt. Problem, om uppstår, löser genom att googla fram en lösning.

Gratis antiviurs som uppdaterar sig självt www.avast.se

Delicious - Ej medlem längre2011-09-19 19:05
Antal inlägg: 11661

Är "=0" en förvånad gubbe eller likamed noll? xD *smileyskadad*

-FaMo- - Ej medlem längre2011-09-19 19:10
Antal inlägg: 2999

Datorunderhåll förstår jag mig inte ett skvatt på.
Datorunderhållning är jag en jävel på att nyttja däremot.

MeeleX - Ej medlem längre2011-09-19 20:11

"Mac = aldrig några problem med virus eller dylikt".. och det har windows då? Mac kan ju iofs bra för de med mycket pengar och lite kunskap om datorer...

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?