Spelrum
| Giraffen | 21 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 37 |
Mobilspel
| Pågående | 19 534 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| navelludds | 2011-09-18 13:53 | |
![]() | Ordval Den moderna svenskan kan få en att undra... T ex jag upplever går ju an för då talar man ju om att man faktiskt gör någonting... Men vafan är "Jag kan tycka" för något? Är det ett uttryck för att man inte står för det man tycker eller? Är man offentlig person och tycker något så säger man "Jag tycker..." inget annat. Vårt vackra språk får inte bli för mjäkigt..... | |
| blue_moon | 2011-09-19 18:43 | |
![]() | Språket torde spegla den svenska mentaliteten. Vi vill framstå som försynta och hävdar sällan något. Därför skjuter vi gärna in ett "väl", ett "ju" eller ett "kanske" för att vädja till åhöraren och få medhåll. | |
| kaffeflicka - Ej medlem längre | 2011-09-19 18:52 | |
![]() | Det kanske är mycket dialekt också. En del uttryck låter fullt normalt för vissa och jättekonstigt i andras öron. Men svenska språket förändras ju ständigt med influenser utifrån och gamla ord/stavningar som försvinner. Gud om vi skulle prata/skriva som på Bellmans tid. | |
| recidivfara - Ej medlem längre | 2011-09-19 18:53 | |
![]() | tror att "jag kan tycka" inledningen är något man lärde ut på mellanchef seminarier på slutet av åttiotalet, vidrigt. | |