Spelrum
Giraffen22
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade38
Mobilspel
Pågående19 534

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Cassano2011-09-18 18:57
Antal inlägg: 335

Mer skola
Många har åsikter om hur skolan fungerar. Lektionerna är stökiga, skolmaten är dålig och lärarna har ingenting att säga till om. Det är i alla fall medias bild.

När var du i skolan senast och såg en lektion eller kanske åt i skolmatsalen? Håller du med om bilden?

Jag arbetar i skolan och visst finns det saker som skulle kunna vara bättre, men riktigt så illa som det ibland framställs tycker jag inte att det är. De flesta barn är väldigt trevliga, vill lära sig och lyssnar på vuxna och kamrater.

Rötägg finns, men de är i klar minoritet.

Sed leo - Ej medlem längre2011-09-18 19:01
Antal inlägg: 1

Jag jobbar i skolan....... det som genomsyrar tråkig atmosfär har med pedagogen att göra. Inger man inte bra ledarskap så tar barnen över. Det beror på att dom blir otrygga med en otydlig ledare.

Mindymoo2011-09-19 08:47
Antal inlägg: 1743

Man kan utöva ledarskap och inge förtroende, men att inge ledarskap låter helt fel. Skolvärlden-svenska?

gnill2011-09-19 08:52
Antal inlägg: 1942

Jag är nöjd med mitt barns skola generellt, men skolan är mer än bara tiden man lär sig saker. Jag är inte nöjd med att de på fritids är 92 åttaåringar på fem pedagoger. För många barn/för få vuxna. Jag är ofta i skolor i jobbet, och jag tycker att det ofta är hemsk miljö i matsalen (ljudmässigt). Lektioner som jag är med på är oftast lugna och välfungerande.

gnill2011-09-19 08:56

Ja, och vissa skolor jag besöker i jobbet och av andra skäl är förskräckligt nedslitna och deprimerande i miljön (tänker t ex just nu på idrottssalen på Katarina Norra skola i sthlm där mitt barn tränar: trasigt, slitet, klottrigt, odiskade kaffekoppar och skräp i entrén, trasiga skåp). Men som tur är är mitt barns skola fräsch.

-Butterfly- - Ej medlem längre2011-09-19 09:39
Antal inlägg: 219

Tycker inte att man ska kalla barn som är oroliga eller stökiga i skolan för RÖTÄGG....det finns ju en anledning till att de uppför sej som de gör...inte föds man till ett rötägg....men blir man bemött med en sån attityd så är det nog inte så konstigt om det blir stökigt....

promenad - Ej medlem längre2011-09-19 09:40
Antal inlägg: 3995

sicket gnill

Hillegnu2011-09-19 09:46
Antal inlägg: 710

Tycker all sklpersonal ska läsa Margareta Normells bok Pedagogens inre rum - om vikten av känslomässig mognad. Börja där liksom

af81 - Ej medlem längre2011-09-19 09:57
Antal inlägg: 313

"Många har åsikter om hur skolan fungerar. Lektionerna är stökiga, skolmaten är dålig och lärarna har ingenting att säga till om. Det är i alla fall medias bild."

"Jag arbetar i skolan och visst finns det saker som skulle kunna vara bättre, men riktigt så illa som det ibland framställs tycker jag inte att det är. De flesta barn är väldigt trevliga, vill lära sig och lyssnar på vuxna och kamrater."

Intressant att du anser dig veta hur hela skolvärlden och alla i den är bara eftersom du arbetar inom skolan. Din åsikt är lika fel som den du hävdar att media har.

Rimonah2011-09-19 10:20
Antal inlägg: 6

Hur kan man ha en fel åsikt? Finns det rätt åsikter?

af81 - Ej medlem längre2011-09-19 10:22
Antal inlägg: 313

Givetvis kan man ha fel åsikt.

Rimonah2011-09-19 10:38
Antal inlägg: 6

Vem bestämmer vad som är rätt åsikt då?

lillakia2011-09-19 10:45
Antal inlägg: 849

Respekt bygger på respekt. Har inte sett en enda nutida lärare som respekterar sina elever och då kan dom inte heller begära respekt tillbaka...

gnill2011-09-19 11:01

Hillegnu! Instämmer, jag citerar ofta den boken. Professor Max van Manens artikel "Can teaching be taught – or are real teachers found or made?" (publicerad bl a i Phenomenology and Pedagogy. Vol. 9.) Tyvärr hittar jag inte artikeln online just nu. Hittar en annan artikel som jag inte läst som ser ut att vara på samma tema: Här är den som pdf www.google.se/url?sa...mp ;cad=rja

Och van Manens hemsida är:
www.maxvanmanen.com

Delicious - Ej medlem längre2011-09-19 12:50
Antal inlägg: 11661

Det bästa var att du kallade barn i din skola "rötägg". Mer såna sköna attityder! O_o

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?