Spelrum
Giraffen22
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade38
Mobilspel
Pågående19 534

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2011-09-18 20:54
Antal inlägg: 17500

Ska vi ta examen? Eller bara gå klart ?
Vad tycker ni? Idag tar ALLA studenten. Förslaget innebär att den som klarar studierna, tar studenten.
"En studentexamen enligt Centerpartiets modell innebär att eleverna, utöver dagens nationella prov, också ska ta en studentexamen genom att avlägga särskilda prov som ”rättas och hanteras av fristående examinatorer”.

– När man har gått igenom sin gymnasieutbildning bör man få visa vad man kan, genom att i slutet av trean ha ett antal prov, till största delen skriftliga, men också med muntliga inslag, säger Ulrika Carlsson.

Proven, i några utvalda ämnen, ska vara vägledande när elevernas slutbetyg sätts.

– Läraren sätter ju betyg, men vi vill att en utomstående person ska göra en bedömning av det hela. "

www.svd.se/nyheter/i...47 6802.svd
www.svd.se/nyheter/i...47 6794.svd

Vad tycker ni?

Delicious - Ej medlem längre2011-09-18 20:58
Antal inlägg: 11661

Känns som ett tafatt försök på att lösa problemet med att så många går ut utan slutbetyg.
Felet ligger inte hos eleverna.

Resurrection - Ej medlem längre2011-09-18 21:04
Antal inlägg: 11463

jag tycker att det är ett dåligt sätt att mäta kunskap

_nelliee - Ej medlem längre2011-09-18 21:05
Antal inlägg: 896

Del- helt rätt, det är pedagogerna som måste ta tag i saken.

Delicious - Ej medlem längre2011-09-18 21:08

Gör alla skrivningar anonyma och ta in fristående examinatorer vid muntliga prov så är problemet med godtycklig betygssättning löst.
Förvånas verkligen över regeringens sätt att gå runt ett problem så totalt.

_nelliee - Ej medlem längre2011-09-18 21:08
Antal inlägg: 896

Precis så gör dom på Chalmers

annakarineli2011-09-18 21:11
Antal inlägg: 2519

Fast inget fel i om det fanns någon form av nationella prov för vart ämne i de olika gymnasieprogrammen. Jag hade helt klart INTE klarat mig i kemi, fysik och teknologi. Kanske hade någon då försökt hjälpa till istället för att godkänna, antagligen för att det var enklast så och för att det inte fanns någon back up plan för om man inte hängde med.

Lolita Pop - Ej medlem längre2011-09-18 21:13
Antal inlägg: 62

Det här är jättebra, menar jag!

Jag är också ärlig nog att inte hymla med att jag tycker att inte alla ska ta den mer klassiska studenten. Det är ett av de stora felen med dagens skola att det varit ambitionen. Inte alla har en teoretisk begåvning och de mår dåligt när de ska pressas in i en mall och läsa basämnen som matte och språk på gymnasienivå. De som å andra sidan har den teoretiska begåvningen far också illa, när studietakten sänks för att alla ska hinna med.

Vi kan aldrig göra om människor, vilka etiketter vi än sätter. Hur mycket vi än försöker tillämpa ett nyspråk, liksom i Orwells roman, kommer den otäcka verkligheten att hinna ifatt oss. Till exempel blir man inte student bara för att man tagit "studenten".

Att gymnaiset åter får bli den högskoleförberedande studieform det en gång var är varmt välkommet!

Delicious - Ej medlem längre2011-09-18 21:14

Förbjud friskolor från att få marknadsföra sig också så har vi en jämställd vilken-skola-ska-man-välj a-marknad.

Delicious - Ej medlem längre2011-09-18 21:16

Högskoleförberedande eller ej kan man välja själv idag.

le-lou2011-09-18 21:17

Jag tycker också det är bra. I själva begreppet "ta examen" så finns det väl en innebörd mer än att bära balklänning?

Lolita Pop - Ej medlem längre2011-09-18 21:18
Antal inlägg: 62

"Högskoleförberedande eller ej kan man välja själv idag."

Ehhh.....hur menar du?

le-lou2011-09-18 21:19

tydligen är lärarnas riksförbund också positiva till detta. blog.svd.se/politikd...en texamen/

Resurrection - Ej medlem längre2011-09-18 21:25
Antal inlägg: 11463

Metta Fjelkner är positiv - jag har svårt att tänka mig att lärarkåren skulle vara det. "Censor kan också bli en ny karriärväg för lärare, hoppas hon." Relevans? Och vill man komma åt betygsinflationen är det ju bara att koppla betygen hårdare till de redan befintliga nationella proven. Att skolor tillåts ha så stora avvikelser från dessa resultat är jävligt märkligt.

annakarineli2011-09-18 21:25

Är alldeles för trött för att orka läsa in mig på något nu, men av vad som skrivits i den här tråden så tror jag det kan vara ett bra förslag. "Studenten" kan väl få vara just för de som siktar på högskolestudier. Tror också att det har gått lite inflation i "studenten" i och med att nästan alla tar den. Det har mist sin betydelse.

Hillegnu2011-09-18 21:31
Antal inlägg: 710

i nya systemet som gäller fr om hösten 2011 tar man gymasiexamen det är alltså inte fråga om ifall vi ska ha eller inte. Det är redan så. Det finns två examina yrkesexamen och högskoleförberedande examen. För att få en examina måste man ha minst godkänt (skala A-F) i 2250 av de 2500 poäng som läses i gymnasieskolan OCH av dessa ska man vara minst godkänd i gymnasiearbetet och vissa kurser i sv, eng och ma. (beroende på högskoleförb el yrkesexamina) Har du inte minst godkänt i dessa utfärdas ett studieintyg istället för en gymnasieexamen. Yrkesprogrammen är ej heller högskoleförberedande som tidigare. De flesta skolor erbjuder dock detta inom det valfria kursutbudet.

annakarineli2011-09-18 21:34

Tack Hillegnu! :)

Delicious - Ej medlem längre2011-09-18 21:35

Lolita Pop: Man kan välja att gå ett program där man inte är direkt behörig till högskolestudier. Andra program är högskoleförberedande.

Problemet verkar för vissa ligga i att de som inte "tagit studenten" säger att de har det. Dessa ska alltså straffas för felaktigt ordval. :)

Delicious - Ej medlem längre2011-09-18 21:37

Även om ingen tar studenten (som det var förr) EGENTLIGEN.. Tänk utanför boxen kanske. Gör det något om det heter "studenten" även om det inte är som för femtio år sedan?

le-lou2011-09-18 21:37

res - varför skulle lärare vara emot detta? Är det inte ett rätt bra sätt att faktiskt se hur utbildningar håller?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?