Spelrum
| Giraffen | 22 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 38 |
Mobilspel
| Pågående | 19 534 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Ålandspojken - Ej medlem längre | 2011-09-20 21:47 | |
![]() | Om sorg och respektlöst förfarande En bekant till mig miste nyligen sin far, mamman har lämnat jordelivet tidigare. Fadern var stor jordägare med ett flertal bebyggda och obebyggda strandtomter och har en hel del andra objekt av större värde, en man som jobbat hårt och lyckats kan man kanske säga. Nåväl, till frågeställningen. Bara 10-11 dagar efter dödsfallet börjar folk ringa dottern och höra sig för om de får köpa en tomt eller vissa andra grejer fadern ägde. Vi pratar okänt folk nu, inte släktingar eller vänner till familjen. Hur tänker den som gör så? Är respekten för den sörjande helt avskaffad i vår moderna tid? Det kan tilläggas att hon nekade de 4 personer som hört av sig, fattas bara annat! Hur tänker du kring anhörigas sorg kontra tid beträffande eventuella framtida affärer? När har det gått så lång tid att man kan ta kontakt i spörsmål som dessa, enligt dig? | |
| Obstinat- | 2011-09-20 21:50 | |
![]() | Hur kunde okänt folk veta om det? Men ja, det var respektlöst. | |
| Ålandspojken - Ej medlem längre | 2011-09-20 21:51 | |
![]() | I det lilla samhälle jag lever känner man till sådant. | |
| Uisge - Ej medlem längre | 2011-09-20 21:52 | |
![]() | Det har nog alltid varit så. Det har nog inte mycket med vår moderna tid att göra. Ett fåtal agerar på det sätt du beskriver, de flesta andra låter respekt gå före affärer. Åtminstone en tid. | |
| Mouche - Administratör | 2011-09-20 21:55 | |
![]() | Har man något hyfs överhuvudtaget så kontaktar man aldrig en arvinge om något alls innan personen själv kanske sätter ut egendom eller tillhörigheter för försäljning. Oerhört oförskämt och ett så slaskigt, ouppfostrat beteende att man tappar hakan. | |
| Lillstölla | 2011-09-20 21:55 | |
![]() | Som någon som inte för inte ens för en vecka sen förlorade en närstående till mig så kan jag bara säga "fy fan"!! Sån skit ska man inte behöva ta i det läget. Giriga,känslokalla, skamlösa idioter finns det dock dessvärre alltför många av. Hoppas bara din vän trots omständigheterna är okej. | |
| Uisge - Ej medlem längre | 2011-09-20 21:58 | |
![]() | Jag känner till liknande fall, i vår familj och andra, där kroppen knappt har kallnat innan folk ringer. Det är inte snyggt. Men alla är inte bekymrade över huruvida de framstår som ouppfostrade eller ej. Inte när det gäller pengar. | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2011-09-20 22:08 | |
![]() | Varför skulle en förfrågan att köpa en tomt vara en skymf mot den döde eller dess anhörige? Låt bouptecknande jurist göra sitt jobb. Att däremot kontakta närmast sörjande är oetiskt. | |
| kaffeflicka - Ej medlem längre | 2011-09-20 22:09 | |
![]() | Det är mycket oförskämt att som utomstående kanske t o m före begravningen fråga efter mark och byggnader innan ens arvingarna har klargjort att egendomen kommer att bjudas ut till försäljning. Mänskliga gamar är hemska i alla sammanhang. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-09-20 22:12 | |
![]() | Håller helt och hållet med Mouche (och ni andra som sagt samma sak) i frågan, och dessutom att man kontaktar juristen och låter den sörjande slippa tänka på så världsliga frågor. | |
| Ålandspojken - Ej medlem längre | 2011-09-20 22:20 | |
![]() | Jag gissar mig till att den som kontaktar anhöriga och föreslår affärer på detta vis vill hinna före mäklaren och därmed slippa konkurens från andra eventuella budgivare, som svar till Mouche. | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2011-09-20 22:24 | |
![]() | Nu ska vi inte glömma alla anhöriga som knappt fått sin "älskade" i jorden innan man försöker omsätta tillgångar till kontanter. | |
| klobba2 - Ej medlem längre | 2011-09-20 22:32 | |
![]() | Den enes död den andres bröd | |
| mikenomad - Ej medlem längre | 2011-09-20 23:15 | |
![]() | Kan släktingar börja gräla om arv nästan direkt efter dödsfall så kan väl okända bete sig sådär. Alldeles för vanligt att inte ens familjemedlemmar har respekt så jag är inte ett dugg förvånad. | |
| skalmans_hår | 2011-09-20 23:24 | |
![]() | Kanske har de som vill köpa tomterna aldrig förlorat någon nära eller blivit satt i en sån situation? Jag försvarar inte personerna i fråga, det var respektlöst och helt fel i tiden, men det kanske inte är helt lätt att veta hur man ska bete sig i ett sånt läge? | |
| Uisge - Ej medlem längre | 2011-09-20 23:30 | |
![]() | Har man erfarenhet nog att nosa upp en bra affär, så har man nog erfarenhet nog att också förstå den mest grundläggande orsak till sorg som människan har. | |
| henrik_l | 2011-09-20 23:33 | |
![]() | folk är inte kloka. otroligt känslokallt. :( | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2011-09-20 23:33 | |
![]() | Varför då? Det skulle betyda att alla bra affärer skulle göras med god moral. | |
| -Delika-tess | 2011-09-20 23:37 | |
![]() | Ja, tyvärr är det nog så att många nosar rätt på en bra affär och tycker nog att de har "rätt" att fråga.... Tyvärr finns det många som bara ser pengar och en bra affär... Otroligt respektlöst!! | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2011-09-20 23:39 | |
![]() | Men varför skulle det vara så otroligt respektlöst? Vad är det ni menar, ska ni sälja tillgångarna och skänka pengarna till läkare utan gränser? | |