Spelrum
| Giraffen | 30 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 48 |
Mobilspel
| Pågående | 19 551 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| _abc_ | 2011-09-26 12:19 | |
![]() | Rimliga mäklarprocenter? Har haft besök av 4 olika mäklare från olika sthlms-firmor (några av dem även rikstäckande). Jag ville höra vad och hur de värderade min lägenhet till och vad detta skulle kosta. Det visade sig att de ungefär låg på samma värdering och ingen var särskilt mycket mer positiv än någon annan. Därtill ville de allihopa ha progressiv provision eller s k trappa, men hade extremt olika "krav" kring detta, samt extremt olika höga procenter innan en s k trappa i slutet av spurten gjorde sig gällande. Jag undrar nu vad för lägsta-procenter ni fått vid de tidigare slutpriserna och även efter en trappa slår in. Dvs, om de värderar en lägenhet för 2 000 000kr, startar trappan vid säg 1 800 000kr, vad för procent innan detta kan man räkna med att få som lägst om man letar runt? Efter? Märkte här att jag blev riktigt jäkla blåst av två och sedan ställde mig riktigt frågande kring om man kunde få ned den ännu lägre än vad de kvarstående två billigare mäklarna erbjöd. Med trappor på mellan 10 och hela 25% för de översta stegen. I 2 000 000kr-exemplet, vid 2 200 000kr krävdes 25% från två av firmorna. Låter ruskigt dyrt det med också, men vill höra vad ni har för erfarenheter. Dvs, svårt att motivera/tänka sig att deras individuella expertis och kontakter skulle kunna trolla värst mycket kring att få flera hundra tusen extra jämfört med konkurrenter. Jag är medveten om att marknaden som den ser ut nu kan skilja sig kring deras nivåer av provisionsprocenter. Men delge gärna tidigare erfarenheter också, som skedde för flera år sedan med. | |
| seaburg | 2011-09-26 12:29 | |
![]() | Sjuk marknad skapar fula fiskar. Varför betala enormt massa pengar för lägenhet som man inte äger, en bostadsrätt kan man bli utsparkad ifrån om reglerna i föreningen är sån och man blir osams med styrelsen,,, | |
| chickenheart | 2011-09-26 12:51 | |
![]() | sälj den själv då via internetmäklare. Ett fast pris på (typ 5000). du visar då lägenheten själv. Billigt (o kanske) bra | |
| _abc_ | 2011-09-26 13:11 | |
![]() | chickenheart, är nog rädd för att gå miste om mer än vad man kan spara in på att inte anlita mäklare. Sedan är det ju en säkerhet för köparen också. Nä, jag vill inte riskera att vara dumsnål kring att skippa det ledet. | |
| chickenheart | 2011-09-26 13:33 | |
![]() | jaja, men då får du väl pruta på arvodet i så fall. Mäklaren kostnad ökar ju inte bara för att priset blir högre, det är ju tvärtom. Det är ju bara deras sätt att skinna dej. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-09-26 13:35 | |
![]() | är det inte 10% på köpet ?så var det för några år sedan,men varför gå till mäklare hur enkelt som helst att sälja själv blocket typ ,det finns försäkringar att ta,och köparen har undersökningsplikt | |
| kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2011-09-26 13:38 | |
![]() | Det går att pruta och du kan begära slutstädning etc. Det finns en stor konkurrens kring mäklare och det är dig de tjänar pengar på. Jag tycker absolut inte att du är dumsnål om du kontaktar en internetmäklare som gör samma jobb för 5000:-. Det är SMART! Läs om olika företag. Själv säljer jag mitt hus och har anlitat en av nätmäklarna just för att jag kan ha roligare för de pengarna mäklaren vill ha för att göra samma jobb som nätmäklaren. Det finns en uppsjö av forum där du kan läsa hur andra har gått till väga. Vågra vägra mäklare! | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-09-26 13:50 | |
![]() | jag säljer mina tomter på blocket,och dom som letar bioende letar överallt så du går knappast miste om någonting | |
| _abc_ | 2011-09-26 14:09 | |
![]() | chickenheart, tror att du missförstod mig. Jag menade att jag inte vill riskera att "tjäna" in mäklararvode på bekostnad av att deras kontaktnät och marknadsföring etc. helt klart kan påverka att slutpriset blir mer med hjälp av deras "expertis". Kafountine: Om jag förstår det rätt så är det inte samma jobb som nätmäklaren gör? Man betalar väl för flera olika faktorer som säkerheten för sig själv, säkerheten och förtroendet för köparen, marknadsföring och kontaktnät, säljarrollen på någon som i sig är en säljare istället för en själv etc? Jag googlade housenet nätmäklare, arvodet startar vid 10 000kr. Inte jättebilligt. Vad får man extra där till skillnad från när det bara kostar 5 000kr? Jag är skeptiskt inställd till att sköta detta "själv" istället för att lägga det på en "riktig" mäklare. Undrar då främst hur låga provisionsprocenter ni varit med om. De mest dyra verkade ligga på ca hela 2% PLUS trappor. Annars kring 1,6-1,8 plus trappvillkor för de mindre dyra. Men en av de fyra jag hade kontakt med tog "bara" 1,35% och nämnde dessutom att det förekommer att vissa mäklare kan sätta sig lägre än det. Så jag undrar om sådana erfarenheter. | |