Spelrum
| Giraffen | 25 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 44 |
Mobilspel
| Pågående | 19 596 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| mijand | 2011-09-28 13:57 | |
![]() | Mörkrädd Jag har en nära bekant som är väldigt mörkrädd. Det är ett handikapp som är väldigt jobbigt för denna person. Hon kan knappt sova ensam i ett hus. Personen är över 30 år. För mig är detta mycket märkligt då jag själv inte är rädd för mörker och att vara själv i det. Jag tar det på allvar och skämtar inte om det med henne. Det skumma är att hon inte är rädd i en lägenhet i en stor stad, där det är som allra farligast. Men hon skulle hellre dö än att spendera en natt i ett hus i en skog själv där det är 1000 ggr säkrare än i en stad. Hur man ska agera för att det ska bli bättre? Är det en tjejgrej? Har ni varit mörkrädda och kommit över det? | |
| nippertippan | 2011-09-28 14:24 | |
![]() | Det verkar vara nån form av fobi. Kanske kognitiv beteende terapi kan hjälpa? | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-09-28 14:27 | |
![]() | Verkar mer handla om en rädsla för att vara ensam. | |
| AbraPalabra | 2011-09-28 14:33 | |
![]() | det kanske inte är helt logiskt, men känner igen mig i beskrivningen. Att inte veta vad som lurar därute. Tycker inte om fönster på mörka kvällar, då man inte kan se om någon står och tittar in. | |
| mijand | 2011-09-28 14:40 | |
![]() | Precis AbraPalabra! Det är fönsterna som är läskigast! Som i solsidan när Ove kollade in. Det är inte ensamheten som är läskig verkar det som. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-09-28 14:43 | |
![]() | Det är ju en aning svårare för folk att göra en Ove Sundberg in i en lägenhet i stan.. | |
| AndoKongo | 2011-09-28 14:43 | |
![]() | Låter som att hon inte är rädd för mörkret utan mer rädd för det som gömmer sig i mörkret | |
| AndoKongo | 2011-09-28 14:44 | |
![]() | vad är det Ove Sundberg gör :P ? | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-09-28 14:46 | |
![]() | www.youtube.com/watc...BT 9vXR-aY4 | |
| mijand | 2011-09-28 14:48 | |
![]() | Mörkrädsla kanske är rädslan för vad som gömmer sig i mörkret. | |
| AbraPalabra | 2011-09-28 14:51 | |
![]() | så är det för mig, fast jag lider inte av det på det sätt som din vän. Ser iofs ingen anledning till att sova ensam i en stuga i en mörk skog... hu! | |
| mijand | 2011-09-28 14:57 | |
![]() | AbraPalabra, det var ju worst case scenario! Men nu handlar det om mitt hus i ett vanligt bostadsområde. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-09-28 15:03 | |
![]() | Är hon uppvuxen i stan? Jag gillar inte heller att vara ensam i hus och jag är en stadsråtta. | |
| mijand | 2011-09-28 15:04 | |
![]() | Hon bodde i hus när hon var liten, men mest i städer. | |
| clinton | 2011-09-28 15:21 | |
![]() | Det handlar nog om ett kontrollbehov, att kunna kontrollera sin omgivning. | |
| nettan23 | 2011-09-28 15:23 | |
![]() | Skaffa hund :D | |
| sfi | 2011-09-28 15:24 | |
![]() | När jag var yngre var jag mörkrädd. Jag vill t ex gärna titta under sängen innan jag gick och lade mig på kvällen. Men sedan - när jag var 18 år gammal och hade flyttat hemifrån - skaffade jag hund och sedan dess har jag inte varit mörkrädd. Nu går jag glatt långa promenader i skogen på kvällen - är det för mörkt tar jag med en ficklampa. Jag bor ensam i ett alldeles för stort hus, man är aldrig mörkrädd. Om något ovanligt sker runt mitt hus vet jag att hunden uppmärksammar det genast. | |
| Lill-IT | 2011-09-28 15:33 | |
![]() | Jag är jättemörkrädd. Vet inte riktigt vad jag är rädd för.. men hela kroppen är på helspänn bara jag ska hem från jobbet när jag jobbat sent. Har alltid tänt en lampa ute i hallen på natten så att det inte är kolsvart i huset. Rullgardin måste vara nere om jag ska kunna sova. Och för att svara på dina frågor.. Så har jag ingen aning om hur man ska agera, eller om det är en typisk tjejgrej.. och nej, jag har inte kommit över det. Tyvärr. | |
| ullis1164 - Ej medlem längre | 2011-09-28 21:07 | |
![]() | Vet heller inte hur man ska agera, men vad jag märkt är det sällan killar är mörkrädda.....eller.....s kulle de aldrig erkänna det?:-) Det märkliga är att jag varit mörkrädd hela mitt liv, mest då jag bott på landet. Det är rullgardiner nere som gällt. Så för ett par år sedan försvann min rädsla helt! | |
| recidivfara - Ej medlem längre | 2011-09-28 21:33 | |
![]() | jag är helt ohyggligt mörkrädd. att vakna och behöva gå upp en natt förvandlas lätt till rena repulsionvandringen med på gränsen till hallucinationer till the grudge ljud och blixtrande stroboskop. pu, blir trött bara jag tänker på det. | |