Spelrum
| Giraffen | 25 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 44 |
Mobilspel
| Pågående | 19 596 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| scharlakan | 2011-09-28 22:46 | |
![]() | När blir vin gott? Jag har nu snart nått upp till systembolagsålder så att säga vilket innebär att det kommer bli fler hemmakvällar med god middag och för de flesta också ett gott vin till. Problemet för mig är att jag avskyr vin. Kan inte ens lukta på det. Jag vill kunna dricka det men kan inte. Jag vet att jag ska inte falla för grupptryck och sånt men jag vill kunna dricka vin! Är rätt matintresserad och vin ska ju höja smaker och sånt där. Det är inget jag vill gå miste om helt enkelt. Har ni alltid gillat vin? När lärde ni er dricka vin? Hur lärde ni er konsten att dricka vin? Har ni rentav några bra tips om hur man ska börja? Jag hoppas ni vill dela med er av detta. Det skulle jag verkligen uppskatta. | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2011-09-28 22:53 | |
![]() | Haha, been there. Tror jag lärde mig när jag var 18. Mitt tips är att ta baby steps. Först kanske lite vitt vin blandat med Sprite, sedan rosé med frysta bär i. Efter det kanske du kan gå över till rent vitt och rosé, och när du klarat det kan du försöka dig på det läskiga rödvinet. Du är inte ett freak och du kommer gilla vin så småningom. | |
| MeeleX - Ej medlem längre | 2011-09-28 22:55 | |
![]() | Kör drinking games med vin! Då kommer du dels bli sporrad till att spöa kompisarna och dessutom tvingar du i dig det så att du vänjer dig vid smaken och kanske tillochmed tycker om det en dag :) Tror det var så jag lärde mig uppskatta vin iaf haha | |
| scharlakan | 2011-09-28 22:58 | |
![]() | Tack! Fina tips även om det där med dryckesspelen skjuts upp lite på framtiden! Haha... | |
| Dr Snuggles | 2011-09-28 22:59 | |
![]() | Om du inte gillar vin finns det väl ingen poäng att dricka det? Med det sagt så kan man säga att ett vin smakar bättre om man dricker kombinerat med "rätt" mat. Exempelvis ett kraftigare rött vin till viltkött, etc. Jag vet inte riktigt vad du luktat på men jag tycker vin luktar helt ok. | |
| Uisge - Ej medlem längre | 2011-09-28 23:01 | |
![]() | Jag tycker fortfarande inte om vitt vin eller rosé (och jag är 36). Rött vin däremot lärde jag mig uppskatta för många år sedan, i kombination med rätt mat. Olika maträtter tar fram olika smaker på ett vin kan man nog säga... det gäller att hitta rätt smakkombinationer (det kan du säkert få hjälp med på systembolaget eller via en enkel googling). När man får en kombination som har balans i smakerna så upplevs inte vinet alls som det doftar ur flaskan. Dessutom så smakar vinet helt annorlunda om det får luftas i karaff eller i glaset innan man dricker det. Jag lärde mig alltså uppskatta vin via maten. Rätt sällskap förhöjer givetvis smaken ytterligare :) | |
| -DelikaTorsk - Ej medlem längre | 2011-09-28 23:04 | |
![]() | första glaset är skitgott! ,.. sen blir det bara bättre. | |
| Dr Snuggles | 2011-09-28 23:06 | |
![]() | Vitt vin funkar en väldigt het sommardag eller till en fiskrätt men annars håller jag mig till rött till 99% också. @scharlakan: Prova att använda smaklökarna istället för nosen. Du behöver troligen köpa något dyrare än en tetra för 30 kr också. | |
| scharlakan | 2011-09-28 23:07 | |
![]() | Poängen är dels att jag inte vill känna mig som barnet som dricker Fanta och att det sägs vara underbart. Ska definitivt fråga de på systemet, mycket bra tips! Tror att mat i kombination med vin kan vara en mycket välfungerande "inköpsport" för mig. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-09-28 23:07 | |
![]() | Ömsom vin ömsom vatten. Började också dricka vin till maten. | |
| scharlakan | 2011-09-28 23:07 | |
![]() | *inkörsport | |
| E_Cantona | 2011-09-28 23:10 | |
![]() | Var på en vinprovning en gång...Han som höll i det sa "Finn din druva" och jag har testat mig fram och när man hittar vinet som får smaklökarna att explodera är man hemma:) Att sitta och rekommendera är ingen idé, hittar du rätt så vet du...Testa dig fram och låt dig väl smaka:)) | |
| Gautama | 2011-09-28 23:17 | |
![]() | Lärde mig att tycka om vin när jag jobbade på vingård i Italien vid sexton års ålder. Dricker övervägande rött vin, vitt någon enstaka gång när man äter skaldjur. Rose har jag provat men det går inte ihop med mitt huvud:) | |
| nippertippan | 2011-09-28 23:18 | |
![]() | Det är viktigt att lufta vinet och att det har rätt temperatur. Även ett bra vin kan smaka illa om det är kallt o oluftat. Man brukar välja vin efter maten, så man kan fråga om råd på bolaget om vilket vin som passar till vad. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-09-28 23:19 | |
![]() | ...och komma ihåg att rödvin inte ska serveras rumstempererat. | |
| nippertippan | 2011-09-28 23:21 | |
![]() | Temperatur-tabell för olika viner www.vinnytt.nu/Vinte...er atur.htm | |
| Hillegnu | 2011-09-28 23:25 | |
![]() | Men varför ska man dricka vin om man inte gillar det? Skit i vinet och drick något du gillar istället | |
| scharlakan | 2011-09-28 23:29 | |
![]() | För jag ser mig själv som en vindrickande person! Det hindrar mig lite känner jag att jag inte kan. Det känns bättre att försöka lära sig än att vara den som alltid tackar nej och ber om annat att dricka. | |
| Anden_88 - Ej medlem längre | 2011-09-28 23:29 | |
![]() | Saft eller läsk är gott på riktigt =) Att "lära" sig dricka nån alkoholhaltig dryck som smakar skit låter inte vidare nödvändigt?:o | |
| scharlakan | 2011-09-28 23:33 | |
![]() | Jag vill ju upptäcka vinvärlden. På samma sätt jag upptäckt ostvärlden, chokladvärlden m.m. Enligt experter finns det ju inget bättre än vin att dricka till det ovannämnda heller så jag vill lära mig! | |