Spelrum
| Giraffen | 27 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 47 |
Mobilspel
| Pågående | 19 596 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| le-lou | 2011-09-30 07:33 | |
![]() | Oberoende läkare? www.aftonbladet.se/n...37 06184.ab Att läkare får löner från läkemedelsföretag är ju helt absurt, även om det är svårt att bli överraskad. Får inte detta er att fundera över svininfluensavaccinet, eller för all del - det som artikeln handlar om: För vems skull ges en diagnos, egentligen? Har någon en tanke på varför dessa ADHD & Aspergers-diagnoser ökar? | |
| dinodog | 2011-09-30 11:07 | |
![]() | Har dels en bror med ADHD, som fick sin diagnos när han fyllt 50 år. Han har alltid vart ett "problembarn". Om han hade fått sin diagnos som barn, hade mycket av dom saker han gjort aldrig hänt. Han mår bra på sin medicin, han säger själv att "om jag bara hade fått den när jag var barn". Bägge hans barn har en konstaterad ADHD och medicinerar för den, nu fungerar även skolan för dom, vilket det inte gjorde tidigare. Att ställa rätt diagnos görs inte på en dag, utan det är en lång utredning med många tester, och fler inblandade personer. Så igår ringde en kompis som också gått på en lång utredning, och var så glad för att han fått en diagnos 46 år gammal. Han hade Aspergers syndrom. "Nu äntligen har jag fått reda på vad det är för fel på mig" sa han spontant. Om man själv känner att något är fel så är det väl klart att man vill ha en diagnos. Så det blir ju för min egen skull och mitt eget välbefinnande att jag får en diagnos. Att diagnoserna ökar på ADHD osv, beror väl på att i dag är vi lite mer insatta i vad ADHD är. Sedan att läkare får löner ifrån läkemedelsföretag är inget nytt, det har förekommit hur länge som helst. Tycker inte det är något att bli upprörd över direkt. Om jag blir sjuk och behöver medicin så äter jag den jag får, bara jag blir frisk. Om nu läkaren skulle ha några fördelar för att han skrev ut just den medicinen så vadå, huvudsaken är väl att jag blir frisk. | |
| mz_lzrd | 2011-09-30 11:20 | |
![]() | Dinodog, kanske man skulle kunna misstänka att läkare som får betalt av läkemedelsbolag när de skriver ut det bolagets mediciner a) skriver ut fler mediciner än pat eg behöver b) väljer att skriva ut det betalande bolagets mediciner trots att det finns bättre mediciner för den sjukdom pat lider av. Det kanske inte ens sker med någon medveten baktanke. | |
| Bim1964 | 2011-09-30 15:01 | |
![]() | När man hämtar ut medicin på apoteket, byter dom ibland till ett billigare alternativ. Hände mig senast igår när jag hämtade ut medicin. Varför skulle en läkare skriva ut medicin, till en person om den inte behövde den. Har man lite innanför pannbenet så frågar man vad och hur medicinen fungerar, om läkaren inte själv säger något. Att läkare får pengar från läkemedelsföretagen har pågått under många år. Om dom sedan får betalt eller inte för att skriva ut särskilda piller är det något att yvas över? Som sagt apoteken kan byta ut preparaten till ett billigare alternativ. | |
| krysopras | 2011-09-30 15:33 | |
![]() | Det är roligt att se att flera stycken eller åtm 2 tror så gott om människan och helt avfärdar att girighet skulle kunna vara en faktor som spelar in i vården av en sjuk person. Den sortens förtroende är väldigt vackert. | |
| Liftactiv | 2011-09-30 15:45 | |
![]() | Alla läkare får kickbacks från diverse läkemedelsföretag. Det är därför apoteken, numera, MÅSTE påpeka att det finns (speciellt) billigare alternativ. | |