Spelrum
| Giraffen | 15 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 7 |
| Inloggade | 22 |
Mobilspel
| Pågående | 19 596 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| F_Errari | 2011-10-02 09:31 | |
![]() | Använder ni semikolon i sms? En tanke slog mig: avslöjar våra sms vår syn på språk i allmänhet? Om man t.ex. struntar i språkliga konventioner när man sms:ar, gör man då också det annars? Eller är sms-språket alltid mer tillåtande oavsett vilken inställning man har till språket och dess användning i övrigt? (Själv använder jag självklart semikolon i sms - detta användbara skiljetecken!) | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-10-02 09:39 | |
![]() | jaha och vad har det för betydelse,jag tror att du skriver så för att du nyss har lärt dig att det heter semikolon,tror inte att du visste det förra veckan | |
| F_Errari | 2011-10-02 09:45 | |
![]() | Du är välkommen att tro vad du vill! Men om du inte är intresserad av frågan kanske det är mer fruktbart att lägga energin på annat. På detta verkar du bara irritera dig ... | |
| Ovovivipari - Ej medlem längre | 2011-10-02 09:45 | |
![]() | Min telefon erbjuder begränsad möjlighet att föra sig med korrekt språkbruk, men jag försöker hålla mig till de konstens regler som är utförbara. | |
| Uisge - Ej medlem längre | 2011-10-02 09:47 | |
![]() | Kunde du inte ha skrivit: "Själv använder jag självklart semikolon i sms; detta användbara skiljetecken!" ? :) | |
| mz_lzrd | 2011-10-02 09:59 | |
![]() | uisge: Blir inte det ett syftningsfel? | |
| Uisge - Ej medlem längre | 2011-10-02 10:03 | |
![]() | Ingen aning :) Jag använder aldrig semikolon. Jag kan helt enkelt inte reglerna. Jag kör med mitt favoritstreck i alla sammanhang. Jag chansade på att tankestreck och semikolon var ungefär samma sak. | |
| krysopras | 2011-10-02 10:09 | |
![]() | I sms använder jag självklart semikolon; detta användbara skiljetecken! Jag vet inte heller. | |
| Uisge - Ej medlem längre | 2011-10-02 10:16 | |
![]() | Det ser ju lite märkligt ut, men jag får det inte till något syftningsfel trots allt. Gällande om jag skiljer på sms och annan språkanvändning, är svaret nja. Jag gör nog en del förkortningar som inte är speciellt tillåtna, men i allt övrigt skriver jag nog ungefär likvärdigt i sms som här. Däremot skiljer sig mitt uttryck om jag ska skriva något "viktigt". Då slarvar jag inte med tankestreck och ogiltiga förkortningar överhuvudtaget. Jag kan dock nästan inga grammatiska regler - jag skriver på känsla. | |
| ANDERStG | 2011-10-02 10:19 | |
![]() | Självklart skulle jag inte tveka att använda semikolon om det gav det rätta flödet. I sms kanske man sparar in några meningsinledningar, men faller fomraliteten under en viss nivå så stycker jag lika gärna upp med punkter. | |
| F_Errari | 2011-10-02 10:25 | |
![]() | Kul att höra - intressanta svar! | |
| Uisge - Ej medlem längre | 2011-10-02 10:30 | |
![]() | Jag vill ändå veta om man hade kunnat använda semikolon i meningen du skrev, F_errari? Det ser ju som sagt konstigt ut, och jag hade definitivt inte använt det, men hade det varit fel att göra det? | |
| F_Errari | 2011-10-02 10:40 | |
![]() | Om det är fel vill jag låta vara osagt (beror ju helt på vilken korrekthetsgrad man utgår från!), men om en ny huvudsats (hel mening) hade följt, skulle det definitivt fungera, t.ex.: Själv använder jag självklart semikolon i sms; detta användbara skiljetecken förkastas dock av, i mitt tycke, alltför många språkanvändare! | |
| Uisge - Ej medlem längre | 2011-10-02 10:48 | |
![]() | Ah, det flyter lite snyggare i ditt exempel får jag säga. Det stämmer nog, att meningen känns lite väl kort och avsnoppad med ett semikolon i det första exemplet. | |