Spelrum
Giraffen15
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
5
Inloggade20
Mobilspel
Pågående19 596

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Verbum Lupus2011-10-03 11:14
Antal inlägg: 36

RAM-minnet nästan fullt!?
Till sajtens samlade expertis (om du inte vet så behöver du inte berätta här att du inte vet, tack):

Varför visar den RAM-minnesindikatorapp som ligger på datorns skrivbord konstant över 70% användning, numera, när jag så mkt som öppnar en webbläsare..? Förr låg den på ca +-50.

Är det mätaren som visar fel? Är det något virus i min dator? Är den på väg att paja..? Jag brukar köra CCleaner när jag stänger datorn för dagen; har defaultinställningar på den. Där emellan rensar jag cache då och då. Som virusskydd använder jag Panda Cloud, gratisversionen.

Jag vet att det kanske inte går att ge en exakt diagnos men nån kanske har vidare kunskap i ämnet än jag besitter själv.

Kluddis2011-10-03 15:27
Antal inlägg: 43

Har du många flikar uppe / Lyssnar du på musik och har många andra processer igång samtidigt? Ju fler processer du har igång samtidigt desto mer RAM-minne kommer det att ta upp. kort sagt. Har du mycket RAM så kan du ha igång fler saker samtidigt.

Vissa program tar uppe oerhört mycket Ram, testa att stänga ner minneskrävande program (Ctrl Alt, Delete för att få fram programhanteraren)

Starta om datorn ifall du är en sådan person som gärna har igång den dygnet runt

I nuläget är det ingen fara med minnet dock. Går det upp i 90+ eller rent av blir fullt så kommer information börja sparas på en hårddisk vilket gör datorn betydligt långsammare

Dersu2011-10-03 15:49
Antal inlägg: 461

Starta aktivitetshanteraren genom att trycka ctrl + alt + delete. Under fliken processer kan du se hur mycket minne varje program eller process tar. Kanske svårt att avgöra vad som är mycket utan referenser men du kan i alla fall se vilka program som använder mest och avgöra ifall det är ngt du behöver ha igång.
Listan kommer med aktiva program kommer antagligen vara rätt lång, inget att vara rädd för.

Perra922011-10-03 19:36
Antal inlägg: 193

Hur mycket RAM-minne har du till att börja med och vilket operativsystem kör du med? Innan man vet det är det svårt att svara på din fråga.

Salthatten - Ej medlem längre2011-10-03 19:55
Antal inlägg: 525

Eftersom du har CC-cleaner: Välj Tools/Startup och titta på vilka program som startas när du startar datorn och går hela tiden. Det är de som stjäl processorkraft. Avaktivera det du tror att du inte behöver. Det är inte särskilt farligt, ifall du råkar ta bort något som behövs, så kan du återaktivera den. Om du vill vara 100: ta reda på vad de olika programmen gör genom att googla på dem; det finns bra siter som förklarar vilka du kan ta bort utan risk.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?