Spelrum
Giraffen25
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
34
Inloggade59
Mobilspel
Pågående21 614

Forumkategorier

Användare Inlägg  
mammamu - Ej medlem längre2006-08-10 08:06
Antal inlägg: 1286

Skördetider
Så, hur duktiga är ni på att ta vara på frukt och bär nu när det är skördetider?
Kokar ni eran saft och syltar eran sylt osv?
Jag och mamsen har ju en kolonilott och det vore nästan skamligt att inte ta reda på alla bär så här både syltas det och saftas. För mig dom bor själv är det omöjligt att göra av med allt själv men det brukar vara uppskattat att ta med en flaska saft eller dyl till kompisar när man kommer å hälsar på.
 
bubbelvatten2006-08-10 08:42
Antal inlägg: 10

Usch,
nu skäms jag...Hela min trädgård är full med bär och frukt men i år får det bli fågelmat!

Svamp däremot plockas i massor.

Förra året tillverkade jag dock universums godaste gelé, saft överlåter jag till mamma att göra eftersom hon äger saftmajjan.
 
Pekkis2006-08-10 08:43
Antal inlägg: 1173

Nja, syltas och saftas vill jag väl inte påstå att jag gör, jag nöjer mig med att plocka ett par blåbär och gör så många muffins de räcker till.
 
mammamu - Ej medlem längre2006-08-10 10:28
Antal inlägg: 1286

bubbelvatten, det är ju kalas för fåglarna:) Man kan inte hinna med allt ju.. Jag har haft semester så jag har haft gott om tid:) Svampen har det vart sådär med efter torkan men lite underbara gula kantareller har jag fått ihop:)
 
tildus71 - Ej medlem längre2006-08-10 15:37
Antal inlägg: 1282

åhh kantareller:) älskar dom har inte funnit några i år pga torkan. men morsans trädgår är full med snart färdiga äpplän och vinbär och..

det är bara det att i hennes frys finns äpplen kvar från förra året å året innan dess.. hästen äter en del men inte allt.

själv är jag uppväxt med äppel paj och kan numer bara äta högst två omåret av denna delikatess pga det.

men jag kan tipsa om att på vintern är det mysigt att mata fåglar å rådjur å annat med äpplen å andra bär. bara lyfta ur frysen o lägga under träden i snön.

svartvinbärssaft får jag dock aldrig nog av. Särkilt inte mormors:)
hallon direkt från busken är bland det bästa som finns..

vinbären blir också goa i paj föresten, liksom krusbär och rabarbarber. bara fixa lite smuldeg å vaniljkräm eller glass så blir det mumsig värre...
 
Johnny_R - Ej medlem längre2006-08-11 00:20
Antal inlägg: 170

tildus: Kan du inte korrekturläsa dina inlägg innan du postar dom? Om du vill att någon ska ta dig seriöst samt orka plöja igenom den där smörjan lär du börja med det.
 
Scandal - Ej medlem längre2006-08-11 00:34
Antal inlägg: 620

Jag lagar aldrig mat. Sånt finns vänner, män och uteställen till! :P Ok, ostmackor gillar jag iofs. Fast min tjejpolares morsa har en kolonilott, hon bjussar på bär och jox när hon inte slåss med sina kolonigrannar...
 
mamman - Ej medlem längre2006-08-11 14:10
Antal inlägg: 6379

Men bubbelvatten!!Inte behövs en saftmaja för att göra gelé. En kastrull räcker.
Samma för annan saft (har provet! Jättegott! utan saftmaja).
Provat rödvinbärssaft och citronsaft. Jättegott!!!

I år blir det ingen saft (för dåligt med bär) ingen gelé (ingen äter den ändå), men ska försöka klämma fram några äppelkakor!
 
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?