Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 36 |
| Inloggade | 82 |
Mobilspel
| Pågående | 19 453 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| zezzo - Ej medlem längre | 2011-10-10 12:14 | |
![]() | Språkfråga När man klickar på "utökad" i profilen så kan man bland annat se kolumnen för "Totalt spelad tid i timmar". Är "totalt" verkligen det korrekta? Borde det inte heta "Total spelad tid i timmar"? | |
| Contur | 2011-10-10 12:21 | |
![]() | Förvisso. Men du kanske kan leva med den här språkliga lilla misstaget mot att du får spela här alldeles gratis, när du vill? Försök att visa lite trevlig tacksamhet istället för att gnälla över skitsaker! | |
| zezzo - Ej medlem längre | 2011-10-10 12:28 | |
![]() | Trist att du tog det så Contur. Varför gjorde du det? För dig finns alltså inte alls möjligheten att frågan ställs för att jag själv inte vet vad som är det korrekta? | |
| zezzo - Ej medlem längre | 2011-10-10 12:30 | |
![]() | Hm...eller heter det "vilket som är det korrekta"? | |
| Välutrustad | 2011-10-10 12:37 | |
![]() | Catfight! Catfight! Catfight! | |
| Välutrustad | 2011-10-10 12:39 | |
![]() | ...eller heter det "cat fight"...? | |
| Challe_B - Ej medlem längre | 2011-10-10 12:42 | |
![]() | contur står för årets överreaktion | |
| Harsh Head - Ej medlem längre | 2011-10-10 12:42 | |
![]() | jänkarna särskriver ju allting så jag skulle nog skriva "cat fight" ja :) | |
| zezzo - Ej medlem längre | 2011-10-10 12:43 | |
![]() | Haha. Det här är inte klokt - nånstans. Snacka om att man "lyckas" med konststycket att omvandla en harmlös fråga till något väldigt tarvligt. | |
| Ulice - Spelvärd/Forumvärd | 2011-10-10 12:56 | |
![]() | Faktum är att det även är språkligt korrekt att skriva "Totalt spelad tid i timmar" för totalt kan referera till spelad och är därmed ett adverb i den meningen. | |
| zezzo - Ej medlem längre | 2011-10-10 13:11 | |
![]() | Ja, det var "spelad" jag främst tänkte på och blev osäker på om det ska vara med eller utan T på slutet (måste erkänna att jag osäker än - greppar inte det här riktigt). Sen har jag är fråga till: När man använder uttrycket "å någons vägnar", är Å (alltid) enda alternativet, eller kan det finnas tillfällen då även andra varianter kan användas? På? Åt? mfl... | |
| tydal | 2011-10-10 13:55 | |
![]() | Å stavas numera på, men den gamla stavningen kan fortfarande förekomma i äldre uttryck, som ditt exempel. | |
| zezzo - Ej medlem längre | 2011-10-10 14:21 | |
![]() | OK. Jag har nämligen alltid trott att Å är det enda korrekta. Tills jag såg Guillou använda "på" i boken "Ordets makt och vanmakt", på sidan 59, och hela meningen lyder: "Skriftställaren tog ställning när han skrev på de förtrycktas vägnar, med Maos ord tjänade han på så vis folket." Och då blev jag osäker (har nämligen själv stora kunskapsluckor i svenskan och då blir det mäkta irriterande att läsa böcker där svenskan inte är helt korrekt), eftersom jag sett Guillou göra andra språkliga tabbar. Han använder bland annat "både och" på ett felaktigt sätt - fast just nu minns jag inte i vilken av hans böcker jag såg det... | |
| Mandelbrot - Ej medlem längre | 2011-10-10 16:25 | |
![]() | "Obehöriga äga ej tillträde" tycker jag är en märklig svenska när meningen förekommer på nytillverkade skyltar. Det heter väl "Obehöriga äger inte tillträde" eller möjligtvis "Obehöriga äger ej tillträde" men absolut inte "äga"! | |
| Emellertid | 2011-10-10 16:39 | |
![]() | Men vad betyder då "totalt spelad" med "totalt" som adverb? Kan man spela något totalt? Jag cyklade totalt idag. Eller är jag totalt ute och cyklar? Cyklar jag då helt och hållet, eller? | |
| zezzo - Ej medlem längre | 2011-10-10 16:41 | |
![]() | Det var också intressant, om "äga". En till fråga: Kan man verkligen skriva såsse (när man syftar på en socialdemokrat) med Å istället för O? Även här är det Guillou som har skrivit så. | |
| zezzo - Ej medlem längre | 2011-10-10 16:44 | |
![]() | Emellertid. Det vill jag också veta. :) | |
| spider_f | 2011-10-10 16:47 | |
![]() | såsse både ser helt fel ut och låter fel när man säger det :) | |
| zezzo - Ej medlem längre | 2011-10-10 16:51 | |
![]() | OK. Big no no för såsse då. (snart har jag korrekturläst hela Guillou. hehhe :P) | |
| spider_f | 2011-10-10 16:57 | |
![]() | Vilket är det korrekta av följande: "Huset brann upp" vs "Huset brann ner" | |