Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 509

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ullis1164 - Ej medlem längre2011-10-23 10:15
Antal inlägg: 1019

Potatis med skal!
Det har blivit inne med potatis med skalen kvar, men jag tycker att det är äckligt. Varför betala 2-300 kr på restaurang och behöva äta skalen, sen får det vara hur nyttigt det vill. Det är ju bara ett sätt för restaurangerna att spara arbetskraft=pengar. Äter knappt ens nypotatis med skal.
När jag ändå är inne på mat, varför köpa (ok, gulliga) små cocktailtomater, som är mycket dyrare och faktiskt smakar mindre än en vanlig tomat. Iallafall de jag köpt!

Hoodman - Ej medlem längre2011-10-23 10:20
Antal inlägg: 2826

För att vanliga tomater är för stora för att ha hela i en sallad.

Träsmak2011-10-23 10:21
Antal inlägg: 882

Varför måste du äta skalen?

Varför beställer du inte in potatis utan skal?

Träsmak2011-10-23 10:21
Antal inlägg: 882

Ja, varför ska du byta ut vanliga tomater mot cocktailtomater?

arbetslinjen - Ej medlem längre2011-10-23 10:33
Antal inlägg: 1268

Nu kan du säkert be kocken skala potatisen inkluderat i priset om du bara ber om det, men om du inte säger något så är det ju svårt för köket att veta hur du vill ha det.

Jag föredrar att äta potatis med skal i det fall jag äter den hel och skalet inte är alltför jordigt och tjockt. Tycker dels att det ser finare ut, dels att skalet besitter lite smak, dels att man slipper slänga mat och dels att det är enklare så.

Min erfarenhet av cocktailtomater är att de kan vara minst lika goda som större tomater. Storlek väljs naturligtvis efter hur man väljer att servera tomaten som Hoodman påpekar. Det viktiga är hur tomaten fått mogna, inte storleken.

-Delika-tess2011-10-23 10:58
Antal inlägg: 1968

Jag tror det är tillåtet att skala potatisen även på en restaurang. Om man inte vill äta skalen, vill säja.
Jag tycker det är värre med potatis som kokats utan skal. Oftast ha de fått ett andra skal som är lite hårt och andå måste tas bort.

När det gäller körsbärstomater så beror det (som alla grönsaker) på säsong, sort och vad man vill betala för dom. Tycker oftast de är godare än stora tomater och det finns mindre sorter som är himla goda. Som alltid så är hem-tomater det allra godaste....

mz_lzrd2011-10-23 11:00
Antal inlägg: 2498

Be restaurangen skala din potatis då, hur svårt kan det vara? Körsbärstomater är ofta sötare och godare än vanliga tomater. Dessutom finns de i många färger så man kan göra en färgglad sallad för 1-2 personer. Vad jag undrar betydligt mer över är de sk donut-persikorna. Varför finns de?

bokmärke2011-10-23 11:07
Antal inlägg: 147

En enkel lösning..ge fan i att äta potatis ute då!! Finns massvis med andra alternativ om du nu tycker oskalade är äckligt!!!!!

Du din2011-10-23 11:10
Antal inlägg: 926

Ja potatis kan du ju käka i alla former hemma.

mollee - Ej medlem längre2011-10-23 11:24
Antal inlägg: 6087

Det är lättare å steka potatis med skalet på :) kokt potatis äter jag nog helst skalad och stekt och ungsrostad potatis får skalet vara kvar på.

Min farfar tyckte faktiskt att jag var konstig som åt färskpotatis med skalet kvar på till sillen i somras. Åt man inte skalet förr eller?

mollee - Ej medlem längre2011-10-23 11:26

coctailtomater är äckligt enligt mig, men ex min pojkvän älskar dom! det är ju en helt annan smak på vanliga tomater och på coctailtomater. Och asså, hur skall man kunna trä på vanliga tomater på ett grillspett?

mollee - Ej medlem längre2011-10-23 11:26

coctailtomater är äckligt enligt mig, men ex min pojkvän älskar dom! det är ju en helt annan smak på vanliga tomater och på coctailtomater. Och asså, hur skall man kunna trä på vanliga tomater på ett grillspett?

Mindymoo2011-10-23 11:28
Antal inlägg: 1743

Nej, varför äta skal? Många frysta potatisklyftor har skal, en del chips också - de går bort direkt för mig. Får jag oskalad potatis på restaurang skalar jag den, och vet att jag inte ska gå dit mer.

Mindymoo2011-10-23 11:31
Antal inlägg: 1743

Donutpersikan är släkt med vildpersikan, och de smakar otroligt mycket mer än vanliga gula persikor. De godaste persikorna är de vita, men de är så känsliga för transport att man sällan får tag i dem. Då är "donut" eller vildpersika ett bra alternativ..

Mouche - Administratör2011-10-23 11:39
Antal inlägg: 24193

Det finns mängder och åter mängder av trådar om mat, grönsaker, frukt, vin, öl, drycker, kaffe, the...använd redan befintliga trådar när det gäller ett så allmänt ämne.

Mouche

Diskussionen är arkiverad och ej öppen för nya inlägg.
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?