Spelrum
Giraffen33
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
18
Inloggade51
Mobilspel
Pågående19 621

Forumkategorier

Användare Inlägg  
IcaPika2011-10-25 11:27
Antal inlägg: 118

Ska sex vara tabu?
Sexualundervisningen i skolan är bristande, det blir vanligare med tonårsgraviditeter och bristande information om sex och samlevnad.

Sexualundervisning är inte till för att uppmuntra till sex utan för att informera ungdomar om risker som finns i "vuxenlivet". Vad tycker ni? Ska sex vara tabu?

sessan2011 - Ej medlem längre2011-10-25 11:38
Antal inlägg: 245

Absolut inte. Det är världens vanligaste och naturligaste sak.
När man gör det tabubelagt det är bl.a då människor gör dumma saker.
Man ska prata om det naturligt, vare sig för stora eller förminska. Det är ju en naturlig sak.

MeeleX - Ej medlem längre2011-10-25 12:01
Antal inlägg: 355

Undervisnining i den finns (den är dessutom obligatorisk), så själva informationen finns där. Dessutom är ju internet så stort nu, att de allra flesta googlar nog bara, så har man sitt svar. Handlar väl snarare om hur man ska motivera folk till att göra "rätt" isåfall.

kockelikocke2011-10-25 12:10
Antal inlägg: 204

Sex börjar idag för tidigt i unga åldrar, och där bör man även lägga tyngdpunkt på i undervisning att de är BRA att vänta med sex ett par år tills man är säker på att man vill själv och de man är med verkligen vill.

För övrigt så är man väll gameldags när man säger att sex hör till äktenskapet , dvs jag tycker man ska vara gift när man idkar umgänge :-)

Lillstölla2011-10-25 12:12
Antal inlägg: 23831

Självklart ska inte sex vara tabu, men kan heller inte vara så bekväm att man ska tro att skolan ska ta hand om allt. Finns ju även föräldraansvar, borde ju rimligtvis som förälder ha ett intresse i att ens barn är trygga och skyddar sig både mot könssjukdomar och oönskade graviditeter.

Harsh Head - Ej medlem längre2011-10-25 12:16
Antal inlägg: 907

Instämmer helt och hållet med Lillstölla.

ttiittii - Ej medlem längre2011-10-25 12:53
Antal inlägg: 37631

sex är inte tabu och muslimerna får pyssla med annat när dom andra barnen har sexualundervisning,det är jätteviktigt med sexualundervisning i skolan,ju tidigare desto bättre,och dom som inte vill vara med pga religion eller kultur,ska inte få förstöra för dom andra barnen vi måste värna om våran sexualundervisning,här har vi kommit längre än andra

slånbär2011-10-25 13:06
Antal inlägg: 5539

Ok först-kockelickocke- japp du är gammaldags som tycker att sex hör till äktenskapet-defenitivt- det där är bara gammalt och förlegat. Och det är inte speciellt stor skdillnad idag mot för tjugo,trettio eller fler år sedan när det gäller hur tidigt man sexdebuterar. på min tid, mitten av sjuttiotalet så hade dom flesta haft sex innan dom var femton-det var jättevanligt då och är det säkert idag med. Ungdomar är nyfikna helt enkelt och tror att man är mogen för att ha sex så tidigt. Det trodde och tyckte jag och ingen tvingade mig till någonting utan det var mer jag som var den som jagade i så fall. Upplysning och öppenhet kring sex och skydd är det allra bästa så man inte får sjukdomar och oönskade graviditeter.
Vad gäller sexualundervisningen så är det absolut inte alla muslimer som inte får delta utan bara dom mest konservativa och det gäller även vissa kristna grupper så det där är bara fördomar och okunskap det också.

promenad - Ej medlem längre2011-10-25 13:18
Antal inlägg: 3995

ja men sluta tjata om det
sköt det själva liksom
vi vill inte veta

kockelikocke2011-10-25 13:23
Antal inlägg: 204

Slånbär: Med ditt resonemang blir det den värld vi lever idag i... DVS unga flickor som använder abort som preventivmedel, antar att du även drack fritt med sprit och rökte på fritt också...samma sak där, om man blir uppfostrad vad som är rätt och fel blir de en bättre värld, mycket ligger på föräldrarna och deras slöhet i uppfostran....

wildman2011-10-25 13:24
Antal inlägg: 3860

Som sagts, utbildningen finns. Däremot kan jag personligen tycka att vi verkar gå mot en tid där moralpaniken blir större mot sex och nakenhet i det offentliga forumet. Däremot så tror jag som slånbär att drifter och nyfikenhet är så starka drivkrafter att väldigt lite skiljer sig åt genom historien. Människan är byggd för att vara nyfiken, så även på dessa områden.

wildman2011-10-25 13:26
Antal inlägg: 3860

Och jag måste nog säga att jag absolut förespråkar att dom som vill ska få utforska sin sexualitet utan att beläggas med skuld a' la "fina flickor har inte sex hursomhelst" eller "sex innan äktenskap är inte rätt" eller andra gammeldags klyschor.

slånbär2011-10-25 13:39

promenad-läs inte tråden om du tycker det känns jobbigt-lättast så vetdu. Kockelikock-det kan ju säkert vara så att det handlar om uppfostran men det gör det väl bara ännu viktigare att informationen och undervisningen och framförallt tillgängligheten till preventivmedel är bra. Och det är liksom inget resonemang utan fakta-så ser det ut nu och så såg det ut då- men tonårsgraviditeterna ökar idag och det är ju ett problem i sig eller hur? Det blir ju inte bättre av att man låtsas som att ungdomar inte håller på med sex och inte pratar om det. Tvärtom. Håller fäör övrigt med wildman.
Jag var själv inte tretton år fyllda och var ihop med en artonåring i ett förhållande som faktiskt höll flera månader och det var jag som gjorde slut-han var hur fin och försiktig som helst men min nyfikenhet på andra var för stor för att hålla mig till en i så tidigt ålder.Mina egna barn är inte alls lika intresserade av tjejer då i deras fall och är sjutton och nitton och har ännu inte vart ihop med någon. Jag tycker personligen att det börjar bli dags att dom träffar någon snart men att dom förhoppningsvis blir kära i någon och inte bara har random sex första gången. Det hinner dom med det också-så länge dom skyddar sig mot sjukdomar och oönskade graviditer för tjejer är inget att lita på om dom säger att dom har skydd-bästa att ha regnrocken på för säkerhetsskull.

ttiittii - Ej medlem längre2011-10-25 13:42

och som brukligt är har du fel slånbär.det finns inga kristna grupper i Sverige som är Emot sexualundervisning,och jag skrev inte alla muslimer,dom muslimer som inte är med på sexualundervisnig får göra andra saker.och sexualundervisning ska vi ha mycket av både i skolan och hemmen

MrAtomic2011-10-25 13:42
Antal inlägg: 452

Oftast gör vi väl i och för sig jämförelsen med USA där avhållsamhet är det generella budskapet. USA har ju något av de största siffrorna för tonårsgraviditeter i västvärlden, så att förmedla avhållsamhet som metod verkar ju inte fungera.

Men i Europa tror jag att de generellt är bättre, Frankrike brukar ju tas upp som ett föregångsland när det gäller synen på sexualitet. De har låga födelsetal för ungdomar liksom Sverige men något lägre aborter för ungdomar än Sverige.

Det är väl alltid svårt att säga det kausala sambandet men det är ju inte direkt osannolikt att de båda kulturernas (Frankrike och Sverige) öppnare attityd för ungdomars sexualitet leder till mognare beslut från ungdomarna själva gällande tex preventivmedel.

Sverige har dock betydligt mer sexualundervisning än Frankrike, vilket kanske pekar mot inte så överraskande att föräldrarna och den generella attityden i landet gällande sex är minst lika viktigt.

ttiittii - Ej medlem längre2011-10-25 13:49

sexdebuten kommer när den kommer,slånbär tycker att alla ska vara 13 år och göra det ned en 18 åring och vara ihop i flera månader,och p-piller skrivs som regel inte ut till 13 åringar och alla 18 killar tänker inte kondom,att ta konsekvenser som ett barn eller Hiv vet vi nu att du slånbär var mogen att ta vid 13 års ålder ,men det är inte alla ganska långt ifrån alla tror jag,så bara för att det var viktigt för dig på 70 talet att knulla runt så har tonåringarna kommit lite längre i dag,dom är lite mer upplysta bla av bra sexualkunskap,vilket du tycks totalt har saknat att få

slånbär2011-10-25 14:17

ttiittii-som vanligt så blir det fel när du skriver- så här skrev du "sex är inte tabu och muslimerna får pyssla med annat när dom andra barnen har sexualundervisning" du skrev inte att det bara gällde en dle. Faktiskt. Var lite tydligare så det inte framstår som att du generaliserar. Dessutom så finns det visst kristna grupper osm inte får delt ai sexualundervisningen i skolan. Jehovas vittnen är en sådan. Upplysningsvis.
Dessutom så skriver jag ingenstans att jag tycker att man ska vara i någon viss ålder överhuvudtaget när man sexdebuterar men att man inte ska tabubelägga det oavsett när man startar utan upplysa så ungedomarna fattar vad dom sysslar med. Stor skillnad Ttiittii- att jag hade tidigt debut betyder ju inte att det var mer fel eller rätt än att mina egna barn fortfarande inte har haft sin debut. Och tonåringarna idag har inte kommit nogonstans alls vad gäller intresset att börja knulla runt tidigt för av mina barns kompisar så har det stora flertalet redan gjort sin debut och många redan på högstadiet. Inget konstigt eller ovanligt alls med det. Upplysning- fortfarande -är det allra bästa för att det inte ska gå åt skogen när dom håller på. Och jag har haft ett alldeles ypperligt sexualliv under mina tonår med väldigt många roliga och intressanta möten och efter det levt monogamt i + 25 år. inget konstigt med det heller men å andra sidan så finns det liksom ingenting som jag går och är nyfiken på vad gäller sex-jag klarade av det innan jag så att säga stadgade mig med en. Jag skäms inte ett dugg för vad gjorde när jag var ung vilket tycks vara din uppfattning att jag borde göra. Det är väl det som är skillnaden-för vissa tycks sex vara något fult medan andra ser det som något naturligt och en ganska trevlig sysselsättning i bästa fall.

le-lou2011-10-25 14:18
Antal inlägg: 17500

wildman och slånbär = agree!

tötis - Ej medlem längre2011-10-25 14:19
Antal inlägg: 106

Jisses ttiittii vilka påhopp! Inte nånstans i slånbärs inlägg såg jag att hon tycker att man ska ha sex vid tretton års ålder eller att hon inte fick någon sexualundervisning,men precis som hon också skriver så är det jätteviktigt att informera om skydd. Sexdebuterar våra ungdomar tidigt så är det ju jätteviktigt att de faktiskt skyddar sig. Undrar lite över vart du fått info att man inte skriver ut p-piller till 13 åringar?

Mufflon Får - Ej medlem längre2011-10-25 14:25
Antal inlägg: 34

Jag är väl lite motsägelsefull kanske för samtidigt som jag tycker att det inte alls ska vara tabubelagt med sex(prat) så tycker jag inte att det är skolans sak att ta. För många kan det vara (och måste få vara) pinsamt att diskutera, lyssna på och titta på filmer om sex osv. tillsammans med andra. Jag tycker absolut att föräldrarna ska ta det, öppet och ogenerat (om möjligt). I skolan kommer det förmodligen spontant upp ändå och DÅ är det bra att ta ett snack med de som vill.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?