Spelrum
Giraffen13
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
4
Inloggade17
Mobilspel
Pågående19 560

Forumkategorier

Användare Inlägg  
malman2011-10-30 19:39
Antal inlägg: 1457

ska man få frysa in sina ägg???
Jag har funderat mycket på det här med att frysa in sina ägg när man är ung för att kunna skaffa barn senare i livet,

Efter mycket noggrant övervägande har jag kommit fram till att jag tycker det är fel. Det finns en anledning till att kvinnor inte kan få barn för sent i livet. Om det var meningen att vi skulle kunna få barn efter 40-50års ålder så tror jag att naturen hade fixat det självt.

att karlar kan det beror antagligen på att det inte är någon större ansträngning för deras kroppar. de genomgår ju knappast 9 månaders graviditet och en förlossning.

Förr fick man barn när man var ca 20-30 år, och vad jag vet så funkade det fint. Jag tror inte vi ska leka gud för mycket,

Sen har jag full förståelse att man fryser in sina ägg om man inte kan få barn på annat sätt, än med konst befruktning. men det är en helt annan sak. Då har man ett medicinskt problem och man har inte haft något val

AtroCious_2011-10-30 19:45
Antal inlägg: 328

Så ditt argument emot detta är att risken för komplikationer under grav. är lite större med äldre kvinnor jämfört med yngre? Så alla 40-åringar ska gå miste om att få barn för att det rent krasst sätt är bättre för kroppen att föda barn när de är 25?

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-10-30 19:50
Antal inlägg: 31064

Man får väl göra vad tok som helst, men samhället skall inte bekosta det om det inte är medicinskt befogat.

malman2011-10-30 19:50

nej inte alls så men jag tycker det är fel att vi ska styra naturens gång. om du är 40 år och blir gravid på naturlig väg så är det naturens gång.

sen tycker jag att folk väntar på tok för länge. de ska leva sina egna liv. livet slutar inte bara för att man skaffar barn livet börjar ju då.

AtroCious_2011-10-30 19:55

Naturens gång? Så du är mot plastikoperationer också eller? Tar du emot blod om du behöver? Det är ju inte på något sätt naturligt. Vi bryter mot naturens gång varje dag. För mig är det är riktigt kasst argument.

Att du tycker att livet börjar när man får barn får stå för dig. Alla tycker inte det. Om en kvinna inte vill ha barn, men ändrar sig senare - ska hon då inte få det?

Ulice - Spelvärd/Forumvärd2011-10-30 19:57
Antal inlägg: 3488

Hmm, jag vet inte jag tycker att det är en "helt annat sak" att frysa in ägg om man inte kan få barn för egen maskin. Kan man i såna fall inte argumentera likadant där, att det är naturens sätt att säga den här människan inte är lämplig att bära fram och föda barn och det är därför det inte blir barn på naturlig väg? :-P

Själv tycker jag att folk får frysa in ägg och försöka få barn på alla tänkbara sätt, inte minst genom adoption. Barn är fina grejer. :-)

Minta2011-10-30 19:59
Antal inlägg: 20042

Naturens gång är att vi ska dö vid 50 ungefär. Jag tror att nedfrysning av ägg är en möjlighet för många som inte vet när och om de kommer att vilja ha barn. Fertiliteten står kvar vid den tid vi skulle dö vid 50 års ålder, alltså den avtar redan vid 35. Lltfler får barn senare och de kan då upptäcka att det är för sent.

loffe0072011-10-30 19:59
Antal inlägg: 1

Väntar hon förlänge så tycker jag att hon kan tänka på barnet och inte sig själv. Att skaffa barn väldigt sent i livet är enligt mig egoistiskt, då barnet är 15 ligger på pappan och mamman på vårdhem för att dom är för senila för att ta hand om sig själv.

MakeIllusion - Ej medlem längre2011-10-30 19:59
Antal inlägg: 244

Malman- Jag tycker dina tankar och argument låter bra.
Jag tror precis som du att vi inte ska gå in och styra och ställa för mycket. Sen måste man väl tänka lite på sina kommande barn också. Man ska orka att ta hand om dem, leka med dem och finnas i skaplig hälsa och ålder som en fungerande och stödjande förälder.
Och ja, LIVET BÖRJAR NÄR MAN FÅR BARN<3 Hade jag vetat om hur fantastiskt det är att vara mamma hade jag skaffat mitt första barn tidigare.

malman2011-10-30 20:01

hela livet består av val att skaffa barn är ett av de stora valen man har.
alla vet att kroppen har ett bäst före datum.

jag själv skulle inte vilja ha en mamma som är 60 när jag är 10år
inte för att man automatiskt en dålig mamma. men man har helt klart begränsningar

AtroCious_2011-10-30 20:01

Men om ni tycker att det hänger på att mamman kommer att bli dement och gaggig för tidigt i barnets liv, gäller inte det pappan också?

otto911 - Ej medlem längre2011-10-30 20:02
Antal inlägg: 75

Självklart ska kvinnor få fysa in sina ägg. Så länge de betalar för det. Män kan ju frysa in sina dito. De ska även betala för detta kalas.
Befruktade ägg är inte helt bra. Stor risk för funktionsnedsättningar.

otto911 - Ej medlem längre2011-10-30 20:04

Varning för äldre fäder. Men man får ju ärva tidigt.

Minta2011-10-30 20:05

Man behöver inte vara 60 för att behöva friska ägg. De kan behövas vid 40 och de flesta tycker väl inte längre att det är för gammalt.

MakeIllusion - Ej medlem längre2011-10-30 20:06
Antal inlägg: 244

Atro- Jag tycker inte du får fram din inställning till det hela mer bara en diskutionslysten och deffensiv framtoning???

Minta2011-10-30 20:06

Alla vet inte att kroppen har ett bäst-före-datum, eller rättare sagt alla vet inte när just dina ägg är för gamla. De kan de vara redan vid 35 och vid 40 är det svårt att bli gravid. Även om man skaffar barn vid 25 kan man vilja ha fler när man är 35-40, kanske med en ny man t.ex.

Marsipant2011-10-30 20:08
Antal inlägg: 20

Jag tänker på världens äldsta mamma som blev mamma vid 66 års ålder och dog när barnen ´(tvillingar) var 2,5 år. Jag tycker det visar på att man tar mer hänsyn till människors "rätt" att få barn än barnens rättigheter och behov. Läs mer här www.aftonbladet.se/w...19 19610.ab

malman2011-10-30 20:08

känner en tjej som är 26år hon älskar barn har gjort allt för att få egna barn, men när hon var 16 fick hon en inflammation i äggledarna och det gör att äggledarna inta kan föra fram äggen. Så nu ska hon plocka ut äggen och befrukta dom och sen sätta in ett av äggen igen. men det är en j*vla procedur och mycket man ska genomgå för att få ut äggen. så de kommer frysa in de övriga äggen för att hon ska slippa göra om det igen.

det tycker jag är helt okej

otto911 - Ej medlem längre2011-10-30 20:09

Det mest optimala borde vara en relativt ung moder och en relativt äldre fader. OBS! han ska ha fryst ned sina spermier. Äldre mäns saker medför vissa risker. Då får man en optimal situation för barnet.
Ung mamma. Tidig död pappa - pengar - mamma hittar ny pappa -barn får relativt yngre pappa. Det bästa ur alla världar.

AtroCious_2011-10-30 20:09

Bullshit att hela livet handlar om att skaffa barn. Ja, vi människor lever för att vi ska föröka oss - men med tanke på hur överbefolkad jorden är så är det väl bara bra att vi hittar andra meningar i livet?

Kom igen, älska era barn hur mycket ni vill - men fy vad trist att ens liv endast kretsar kring sitt barn. Inga egna intressen alltså, allt går ut på barnet. Att förverkliga andra drömmar finns inte, det enda som finns är barnet. Jag tror inte på er. :)

De allra flesta älskar sina barn, men alla anser inte att livet är till för att vara förälder. Det måste ni väl kunna se?

Men en pappa som är 60?

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?