Spelrum
Giraffen37
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
4
Grisen
Böjningslistan
31
Inloggade72
Mobilspel
Pågående19 573

Forumkategorier

Användare Inlägg  
diffdiff2011-11-03 12:09
Antal inlägg: 3884

Barn och vikt
Hej alla betapetare.
Undrar bara lite om barn och vikt. Har en son 7 1/2. 128 cm väger 29 fick mycket kritik av skolans sköterska och detta inför mitt barn. Han är enligt henne tjock. För mig var detta en chock. Han är inte bening men enligt min uppfattning normal. Bär normal klädstorlek som alla andra barn i hans klass. Hon anser att mitt barn inte ska äta vanligt bröd utan endast frukt eller en knäckemacka till frukost. Är jätte arg, ledsen och besviken. Vad tycker ni andra mammor??

Välutrustad2011-11-03 12:13
Antal inlägg: 167

Bara mammor som får tycka?

diffdiff2011-11-03 12:14

Nej alla är välkommna att svara givetvis. Ber om ursäkt för min klumpighet :)

Caligatia2011-11-03 12:15
Antal inlägg: 2187

Jag har ingen direkt uppfattning om vad som stämmer för barn, kanske borde du beställa en tid hos en "riktig" läkare/dietist och få en bedömning där? Du kan ju också be om deras åsikter kring agerandet...

Hur som helst tycker jag sköterskan har gjort en riktig tabbe i hur hon hanterat det, framförallt om hon inför din son sagt att han är tjock... Sånt kan sätta spår hos en liten kille. :(

diffdiff2011-11-03 12:18

Tack! Min husläkare blev upprörd över det hela. Han tyckte jag skulle prata med rektorn. Han anser att hon hanterat allt galet och sagt sin egen mening. Och inte är medicinskt korrekt alls. Blev bara ckockad och började fundera över det hela. Tack för svaret.

F_Errari2011-11-03 12:21
Antal inlägg: 403

För det första skulle jag anmäla skolsköterskan till rektorn. Så får man inte bete sig. Sedan tror jag att du själv har bäst koll på om dit barn är överviktigt eller ej. Kilo i förhållande till vikt säger ju inte allt - något en skolsköterska också borde ha koll på.

Gautama2011-11-03 12:22
Antal inlägg: 6854

Låter helt sinnessjukt i mina öron. Min kille var alltid stor för sin ålder när han var mindre. Nu är han nästan två meter och pinnsmal.
Din pojke har verkligen ingen övervikt. Strunta i detta och låt det inte påverka dig och din son.

VivoPlena2011-11-03 12:24
Antal inlägg: 86

128 cm och 29 kg, så "stor" var jag när jag började mellanstadiet :)

Nåja. Din son låter normal. Inte tjock alls.

Gautama2011-11-03 12:25

Om man nu skall stirra på BMI som många gör, så är han fortfarande normalviktig.

www.isobmi.se/Default.asp x

AtroCious_2011-11-03 12:26
Antal inlägg: 328

Öhm... En person som anser att en frukt + knäckebröd är en perfekt start på dagen, skulle jag aldrig lyssna på när det gäller kostråd.

diffdiff2011-11-03 12:27

Tack alla :)

Gautama2011-11-03 12:30

Viktnojan är skrämmande nu för tiden. Förstår att du är upprörd, jag hade blivit skogstokig!
Jobbar just nu själv med en projekt med kvinnor, att de ska vara nöjda med sin kropp och inte stirra sig blinda på de sjuka ideal som härjar.
Kommer ha en utställning med nakna kvinnor och normala kroppar!

Cardis2011-11-03 12:33
Antal inlägg: 373

Håller med alla andra, 7 år inte heller någon ålder. Jag var själv på riktigt tjock när jag var liten. Sen i tonåren när man fick intresset för lite sport så blev det helt andra grejjer. Som barn/tonåring så ska man äta rejält eftersom man växer, eventuell övervikt försvinner på en blinkning.

diffdiff2011-11-03 12:35

Jag blir överlycklig för alla svar. Tänker precis som er. Och nu känns det hela bättre. Tack alla. Ska krama om min pojke och bara älska att han är precis perfekt.

Hillegnu2011-11-03 12:41
Antal inlägg: 710

Tycker du ska ta upp hennes agerande inför din son. Skriv ett tydligt mail och vidarebefodra detta till rektor och ansvarig överläkare i kommunen. är det Stockholm så är det utbildningsförvaltningen. Annars kolla vem ansvarig överläkare för skolorna är i din kommun. Hennes agerande är inte okej.

diffdiff2011-11-03 12:45

Känns bara som att jag inte orkar tjafa om det hela. Men det är nog bäst annars skadar hon väl fler? Ska granska mer i det hela och hoppas att hon lär sig en läxa. Idiotiskt beteende inför ett barn. Tack Hillegnu för infot. Det är ju just i Stockholm

levakdörB2011-11-03 12:45
Antal inlägg: 1471

Hade någon kallat mig tjock på jobbet skulle jag skriva en psykosocial arbetsmiljöhändelse direkt. vet inte hur det fungerar med barn. Ring lärarförbundet och fråga om man kan skriva en PA. Den måste behandlas av skolledningen, samt att det itne går att släta över något om en sådan skrivs.

diffdiff2011-11-03 12:46

Tack levakdörB

slånbär2011-11-03 12:53
Antal inlägg: 5539

Jag jobbar inom skolmåltiden och har barn i just din ålder här på skolan. Det verkar helt vansinnigt det hon säger och jag skulle omedelbart kontakta rektorn och allvarligt ifrågasätta skolsköterskans agerande. Hos oss ser vi tyvärr alltför många barn som äter jättedålig frukost och det gäller även dom som äter här på skolan. Vi serverar alltid frukost bestående av minst två pålägg + grönsak. Vi växlar under veckan mellan olika sorters gröt, fil, yougurt med div tillbehör, varm choklad , kokt ägg, rostat bröd m.m. Ibland har vi färsk frukt eller bär till filen och jag gör även äggröra och enstaka gånger amerikanska pannkakor. Vi har olika sorters bröd. Tyvärr så är tendensen att en del barn väljer att äta en hårdmacka med smör och i bästa fall ett glas mjölk till ofta bara vatten. Vi i köket pratar med dom men det hjälper inte då vi inte har pedagogerna med oss. Dom och även rektorn anser att man inte kan tvinga barn att äta om dom inte vill men det handlar ju inte om att tvinga utan om att uppmuntra dom att äta. Dessuton så är det vi vuxna som är förebilder för barnen och vi bor i ett övre medelklassområde och det märks att många barn inte dricker mjölk hemma eller är vana vid gröt och liknande mat. Det är tråkigt för det är i barndomen vi grundlägger goda matvanor och frukosten är dagens viktigaste mål-
Så gå till rektorn i rödaste rappet för hon kanske har uppmanat fler föräldrar på liknande vis fast dom inte har reagerat. Helt galet!!!

slånbär2011-11-03 12:54
Antal inlägg: 5539

Ja vi har ju inte barn i din ålder då utan i din sons ålder förstås.....;-D

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?