Spelrum
| Giraffen | 35 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 56 |
Mobilspel
| Pågående | 19 621 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Yamma | 2011-11-04 16:34 | |
![]() | Snabb grammatisk fråga Söker enbart svar som kan motiveras. Vad är korrekt: "Jag var i det vita laget. Vi vann alla fyra matcherna." "Jag var i det vita laget. Vi vann alla fyra matcher." | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-11-04 16:44 | |
![]() | Varför skulle inte båda vara korrekta? | |
| Yamma | 2011-11-04 16:46 | |
![]() | ...därför att det är två olika former på ordet? Eller vad menar du? | |
| yogamama - Ej medlem längre | 2011-11-04 16:47 | |
![]() | Jag är inte nån hejare på språkregler men skulle vilja påstå att i det övre alternativet så är "matcherna" i bestämd form och borde därför föregås av ett de. Dvs. "Vi vann alla DE fyra matcherna. Ber om ursäkt för att jag la mig i utan adekvat motivering :) | |
| paddel - Ej medlem längre | 2011-11-04 16:48 | |
![]() | Eftersom du i första meningen har räknetal blir det matcherna. Annars får du ta bort "fyra" i andra meningen för att den ska bli grammatisk korrekt. | |
| Mixiplus | 2011-11-04 16:49 | |
![]() | Det första är mest korrekt, men det andra kan vara lika korrekt. OM man med "alla" avser alla spelare som var med i laget och att var och en av dessa vann fyra matcher (eller mer?) var. | |
| Yamma | 2011-11-04 16:50 | |
![]() | Man behöver inte föregå bestämd form med "de". Jämför med "jag träffade flickorna igår". Problematiken i de här konstruktionerna ligger i att "alla" kan följas både av bestämd form och obestämd form, men "fyra" kan bara följas av obestämd form. "Alla barnen hade röda tröjor" "Alla barn är värdefulla" "Vi spelade fyra matcher" | |
| Yamma | 2011-11-04 16:52 | |
![]() | Paddel, alla räkneord (antar jag att du menar) ska följas av obestämd form. Mixi, kan du motivera grammatiskt varför? Man kan ju säga "vi har vunnit alla matcher det här året". | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-11-04 17:00 | |
![]() | Det vore väl inget konstigt om båda är korrekta? Ta till exempel dessa båda meningar: - Jag var med i det svarta laget och jag hatar de/dem som spelade i det vita laget. Båda varianterna är fullt korrekta. | |
| Yamma | 2011-11-04 17:07 | |
![]() | Resurrection, jag blir inte alls förvånad om båda är korrekta, men jag skulle vilja ha en motivering till det i så fall. Ditt exempel är ju exempel på en helt annan grammatisk struktur. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-11-04 17:14 | |
![]() | Jag kan tycka att båda dina meningar är helt oskyldiga tills motsatsen har bevisats! :) | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-11-04 17:17 | |
![]() | Jag kan vara ute och cykla, men spelar det inte viss roll var i Sverige man bor hur man använder bestämd/obestämd form? - Detta bord/-et är vitt. - Denna gång/-en vann det vita laget. | |
| Yamma | 2011-11-04 17:18 | |
![]() | Hehe, men det blir svårt att skriva på tentan. =) | |
| Hinken76 - Ej medlem längre | 2011-11-04 17:27 | |
![]() | Båda är korrekta. En fråga om dialekter. | |
| Yamma | 2011-11-04 17:32 | |
![]() | Åfan! Du råkar inte veta vilka dialekter som säger "matcher" istället för "matcherna" antar jag? =) | |
| yogamama - Ej medlem längre | 2011-11-04 17:33 | |
![]() | Jag provar att slänga iväg frågan till min vän specialläraren och ser om det kan finnas ett korrekt svar med motivering. Återkommer eventuellt :) | |
| Hinken76 - Ej medlem längre | 2011-11-04 17:45 | |
![]() | ' Åfan! Du råkar inte veta vilka dialekter som säger "matcher" istället för "matcherna" antar jag? =) ' Var det menat som nedlåtande? Varför i så fall? Onödigt. Och nej, jag har inte full kännedom om Sveriges alla dialekter. | |
| Yamma | 2011-11-04 17:52 | |
![]() | Va? Nej, det var inte alls nedlåtande. Tvärtom blev jag glad för ett svar (som jag hade missat att även Resurrection skrivit) som jag trodde på. Varför trodde du att jag var nedlåtande? Jag använde ju till och med en smiley och allt. =P Jag frågade om du visste vilka dialekter det handlade om, eftersom du just svarat att det rörde sig om olika dialekter, så jag hoppades att du visste vilka. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-11-04 17:54 | |
![]() | jag tyckte allt att din smiley hånlog lite ... | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-11-04 17:56 | |
![]() | orkar inte tänka, men det känns inte som det just i ditt fall är fråga om något dialektalt | |