Spelrum
Giraffen32
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade56
Mobilspel
Pågående19 616

Forumkategorier

Användare Inlägg  
grönöga - Ej medlem längre2011-11-08 09:11
Antal inlägg: 5570

Nybörjare i forum.
Alla är nybörjare någon gång.
När jag började spela på betapet så var min erfarenhet av datorer mycket liten och erfarenheter av forum fanns det ingen alls, betapet var "min början", det var till stor del här jag lärde mig hur det funkade.

Varför är så många av oss så förbaskat dryga mot nybörjare, ja jag tar med mig själv i det hela för jag har många gånger bidragit, tyvärr.

Jag läste nyligen ett svar som gavs till en som var nybörjare i forumet och plötsligt mindes jag hur det var för mig i början.
Jag var medlem och spelade en hel del matcher innan jag upptäckte forum och vågade mig in här.
Spelregler och sökfunktioner i all ära men som helt grön på området och med mycket liten datorvana och ingen vana alls av forum och vad som gäller där så är det inte så lätt alla gånger.

Visst kan vi hänvisa till sökfunktion, men gärna då även hur man hittar den samt hur den fungerar(så ovan vid datorer och forum var jag iaf, jag "såg" inte..)
Men varför finns detta behov av att vara dryga, sucka och konstant visa hur "puckade" vi anser trådskaparen vara?
Alla som har ett nytt konto är inte proffs på forum och dess funktioner, inte heller är alla troll.

Jaja, nu har jag uttryckt min åsikt iaf och ska definitivt försöka tänka på hur jag bemöter nybörjare i forum.

AtroCious_2011-11-08 09:22
Antal inlägg: 328

Så där kan det funka i vanliga livet också, men nu sitter folk bakom en dataskärm och man behöver inte stå för det på samma sätt. Jag känner igen det du skriver om, men känner inte igen mig själv i det. Kanske är det för att jag satt framför internet första gången när jag var 8-9 år, och har hängt på forum i många många år. För mig är forum och internet likadan som den vanliga världen. Man får stå för det man säger/skriver och man måste alltid tänka på hur andra människor uppfattar det man säger/skriver (om man bryr sig dvs).

Min erfarenhet av lite mindre forum som detta är att det kan vara svårt att komma in. Känns som om många har förflyttat sig tillbaka till högstadiet. Veteranerna är innegänget och man gör sig själv mer "inne" och häftig genom att trycka ner nya och obetydliga figurer i forumet.

numsan2011-11-08 10:44
Antal inlägg: 6327

Word på båda inläggen ovan.
Känns som att ni redan skrivit allt. :)
Det är väl oftast väldigt onödigt att vara dryg mo människor.
Och jag tror, precis som AtroCious_, att betapets forum kan kännas relativt ovälkomnande för en del.

Välutrustad2011-11-08 11:21
Antal inlägg: 167

Att vara dryg på ett Alfapet-forum känns inte sådär jättehäftigt?

AtroCious_2011-11-08 12:05

Är det någonsin häftigt att vara dryg?

AtroCious_2011-11-08 15:36

www.betapet.se/forum...ad id=29167

Hoppas länken funkar, skriver på telefonen.

Ovanstående tråd är ett exempel i mina ögon då folk är onödigt snäsiga mot trådstartaren. Varför undrar jag.

diffdiff2011-11-08 15:49
Antal inlägg: 3884

Sant fattar inte varför folk e dryga över huvudtaget. Ser själv ingen mening med det. Alla nybörjare oavsett vart borde bemötas med respekt.

Dumblondin - Ej medlem längre2011-11-08 15:53
Antal inlägg: 236

Jättebra att ta upp det här, tycker jag. Som också tycker att man får skilja på att människor diskuterar (ibland livligt) och på just det du skriver: att vissa ofta hackar på folk för att de dristar sig att ta upp frågor.

Det här ständiga hänvisandet till andra, redan existerande trådar har jag också noterat som otrevligt. Visst finns det någon gång anledning att upplysa om att en diskussion redan finns. Men att systematiskt göra det i princip i varje tråd? Nä, det är inte okej.

Jag tror också som du: man tänker helt enkelt inte på att inte alla är varma i kläderna. Eller som jag, en elak och hårdhudad jävel som inte bryr sig. Vissa, de flesta tror jag, är blyga och osäkra, särskilt när de är nya. Och det är inget fel!

Bra rutet. Det här bör alla tänka på.

Litenfot2011-11-08 15:54
Antal inlägg: 113

Alla är vi nybörjare på något.
Alla borde vara extra snälla mot de stackars nya..så de
känner sig välkomna o inte bortskrämda.
Inte alltid lätt att vara ny,särskilt inte när man är blyg..

y not2011-11-08 18:35
Antal inlägg: 9014

men visst känner vi oss lite stöddigare om vi får vara dryga och göra bort någon som vi törs sparka på?

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?