Spelrum
| Giraffen | 37 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 4 |
| Grisen Böjningslistan | 30 |
| Inloggade | 71 |
Mobilspel
| Pågående | 19 573 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-11-08 11:28 | |
![]() | gifter i barnmaten igen gift i barnmaten igen,har inte föräldrar tänkt på att det går att leva ett liv med barn utan semper och findus?BVC utgår från att alla föräldrar är dumma i huvudet,och rekomenderar alla att ge barnmatsburkar pga salthalten,dom utgår i från att föräldrar saltar för mycket,jag har aldrig köpt ett pkt välling och kommer aldrig att göra det bara inehplsförtäkningen får mig att låta bli,vad är det som gör att man väljer att ge sitt barn industritillverkad välling?med 57 olika tillsatser? | |
| Sangria | 2011-11-08 13:19 | |
![]() | Tja jag skulle tro att det många gånger beror på brist på tid och att många helt enkelt känner sig osäkra på vad man ska ge ett litet barn så att det får i sig allt det behöver. Om man inte kan amma så måste man ju ge bröstmjölksersättning och jag känner då inte till hur man tillverkar det själv men så var ju det inte för mig själv då men jag föredrar att inte slå mig själv för bröstet och döma andra för hur dom väljer att göra. Jag tror att det överlag är så att folk har så mycket att göra att dom helt enkelt inte prioriterar att lägga den tiden det tar att tillaga hemlagad mat varken till sin bebis eller resten av familjen. Ingen människa vill ju sina barn illa men om man inte är hemmafru så kanske man inte har tid att hålla på med detta och det är faktiskt så att väldigt många barn börjar på dagis redan vid ett års ålder för att föräldrarna faktiskt måste börja jobba igen. Många ger ju barnmat rätt långt upp i småbarnsåren trots att det ju går lika bra med samma mat som man själv äter-okunskap,lathet eller en kombination av båda? Men ren illvilja nä det tror jag verkligen inte! | |
| AtroCious_ | 2011-11-08 13:25 | |
![]() | Men vad bra att du är sån perfekt förälder TS! :) Är så less på alla mammor (Ja, det rör sig ofta om mammor) som måste hävda sig själv genom att trycka ner de som gör saker annorlunda. Spyr på all hysteri kring vad som är bra för ett barn. Allting är så vridet och svart-vitt. Har du tänkt på att det kan vara salmonella i kycklingen du ger ditt lilla barn? Finns inget som säger att det är bättre att ge burkmat, men heller inte att det behöver vara bättre att ge hemlagad mat. Jag ger hellre ungen burkmat och en glad och lugn mamma, istället för hemkokt mat och en mamma som inte orkar med riktigt. För det är faktiskt så för många föräldrar, man väljer att ge burkmat för att det är enklare - och varför inte? Och kom igen, varför ska man ställa sig och koka egen välling? Jag ser helt ärligt inte varför. Varför ska man göra allting så mycket svårare bara för att söka perfektion? För övrigt har jag då aldrig fått rådet att ge burkmat från BVC, alla sköterskor jag pratar med älskar amning och hemlagad mat. | |
| boffertomte | 2011-11-08 13:35 | |
![]() | Nu kan det ju finnas aflatoxin även i matvaror man köper i vanliga affärer, t ex i Willys basmatiris för ett tag sedan. Det kan finnas i nötter och spannmål av olika slag och det är mycket vanligt i peppar. Skillnaden är att det tar längre tid innan det upptäcks, om det upptäcks alls, medan kommersiellt framställd barnmat är rigoröst kontrollerad och kan dras tillbaka på två röda. Inte ens om man börjar odla egen säd och gör välling av den kan man vara säker på att inga mögelsporer smugit sig in utan att vidta omfattande labbtester som man inte kan utföra i hemmet. Klaga på lata mammor är dock både arbets- och kostnadsfritt. | |
| SatanIGatan- | 2011-11-08 13:35 | |
![]() | Well said, AtroCious! | |
| slånbär | 2011-11-08 13:48 | |
![]() | Håller med alla utom TS i den här frågan. | |
| Bim1964 | 2011-11-08 13:50 | |
![]() | Haha mina barn är uppföda på barnmat och välling. Dom var och är i princip aldrig sjuka, växte så det knakade. Har aldrig haft ett hål i sina tänder trots att dom åt godis ofta. Däremot har jag en bekant som har numera 3 vuxna grabbar. Dessa barn fick aldrig välling eller barnmat. på burk Mamman gav barnen sesamvälling och olika pureer gjorda på giftfria grönsaker. Föräldrarna är starkt troende och vegetarianer. Utan att överdriva så var och är dessa grabbar ständigt sjuka. En av grabbarna har en ur usel tandstatus trots att han aldrig har ätit godis. Samma grabb är dessutom väldigt klen och liten till växten. Nu har det största flyttat hemifrån och tar igen allt som han missat under sin uppväxt. Han äter kött dricker alkohol och lever verkligen livet. Så det är ju inte säkert att man gör rätt bara för att man tror det. | |
| Prärieklocka | 2011-11-08 14:04 | |
![]() | AtroCious_ är min nya idol! Bra skrivet! Jag har inte använt barnmatsburkar, men för den skull är jag inte en bättre mamma. Jag har inte kunnat amma, men för den skull är jag inte en sämre mamma. Det finns gott om mammor som predikar om det ena och det andra, som om det vore lag att göra på ett visst sätt. Just av den anledningen är jag inte stammis på öppna förskolan. Där har jag träffat en hel del mammor, som gaddat ihop sig om vad som är rätt (inte bara för deras egna barn, utan för alla, tydligen). Tänk om alla kunde inse att vad som är bäst för mitt barn och min familj, kanske inte passar alla. Alla är olika. Jag gör inte exakt likadant nu när jag är hemma med mitt andra barn, som när jag var föräldraledig förra gången. Mitt andra barn är inte lika i alla avseenden som sitt syskon. Konstigare än så är det väl inte? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-11-10 11:53 | |
![]() | tråden var inte skapad för att någon skulle kasta skit på någon ,eller tycka att någon är bättre en någon annan,jag undrar hur dessa 2 mega bolag lyckat lura generatiner av människor att det inte går att leva utan findus och semper,människor tror knappast att det finns ett alternativ,det rullar på år ut och in,och deras bolag är bäst,dom har lyckats lura föräldrar att tro att deras "mat" som legat i en burk några år är överlägset bäst,att pulver av kemi som rörs ut i vatten till gröt skulle vara nyttigt,hur kan det fortgå? | |
| sessan2011 - Ej medlem längre | 2011-11-10 12:08 | |
![]() | Jag undrar hur barnen klarade sig förr när det inte fanns fabrikstillverkad barnmat. Dom åt det som fanns vid middagsbordet om än mosat, men vanlig hederlig mat. såg att det snackades om amning...amning är kanon, men jag tycker BVC och BB även ska ta upp det här med modersmjölksersättning att det oxå funkar. Dom tjatar på nyblivna föräldrar att dom ska amma, amma, amma och tyvärr så blir det en stor stressfaktor för många mammor vilket då kan resultera i att amningen inte funkar. Det primära är väl att barnet ska ha det bra och bli mätt och dessa saker kan barnen få även med modersmjölks ersättning. Då kan ju även pappan vara behjälplig vid matillfällena och få njuta av den mysiga stunden. | |
| -Delika-tess | 2011-11-10 12:22 | |
![]() | Ytterligare en tråd där man blir lite frustrerad över att det inte går att "gilla" inlägg!! SatanIGatan uttrycker det hela mycket bra :) Håller med sessan i att det tjatas hål i öronen om amning på BVC osb, för det är "bäst" hit och "bäst" dit! Som tur (?) är jag en sån mamma som inte riktigt låter allt surrande av präktiga mödrar och BVC-sköterskor tryck ner mig, men visst finns det gånger jag tänker på de som verkligen plågas av det surret. Jag brukar säga som en läkare som undersökte min nyfödda bäbis (som inte alls klarade av att amma) "Det blir folk av flaskbarn också!" Sen burkmat... ja, har man inte tid så har man inte... Kollade på Sempers sida och tog lite "random" en matburk för ett barn på 6 månader.. Innehåll: Vatten, tomat, morot, nötkött (8 %), lök, pasta (durumvete), rotselleri, risstärkelse, vegetabilisk olja (raps), oregano. Samma med välling: Ingredienser: Avsaltat vasslepulver, skummjölkspulver, veg.olja (palm, raps, solros), siktat havremjöl, havremjöl, maltodextrin, vetestärkelse, mineralämnen (kalcium, järn, zink, jod), emulgeringsmedel (veg. mono- och diglycerider), vitaminer (A, D, E, C, tiamin, niacin, B6, folsyra, B12, pantotensyra). | |
| apbur | 2011-11-10 12:27 | |
![]() | Om barnmaten kontrolleras hårdare än andra livsmedel är det ju faktiskt en större säkerhet att ge ungarna det. Att tala negativt om alla sorters "tillsatser" och förstärka detta genom att kalla det kemi, något som i sig måste betyda att det är farligt, skvallrar bara om ens okunskap. Men det där vet ju redan vi, som grundar vår uppfattning på lite mer tillförlitliga källor, om. Vill man bli lyssnad på får man skaffa sig lite mer kunskap. Eller åtminstone ge sken av att man behärskar det grundläggande. | |
| -Delika-tess | 2011-11-10 12:29 | |
![]() | Fortfarande... VARFÖR kan man inte "gilla" inlägg här?!?! | |
| sessan2011 - Ej medlem längre | 2011-11-10 12:32 | |
![]() | Delika-tess håller med det blir folk av flaskbarn oxå =) Mina två kidz är båda uppväxta den första tiden med ersättning...dom är inte sjukare än några andra barn. | |
| slånbär | 2011-11-10 13:21 | |
![]() | Ttiittii-du skulle kanske ha uttyckt dig i lite andra ordalag i ditt första inlägg för det uppfattades uppenbarligen av dom flesta som att du anklagade föräldrar som köper barnmat och välling för att vara korkade medans du själv minsann aldrig skulle göra nåt så dumt. Så att tråden tog den riktiningen som den gjorde var nog mest ditt eget fel. Vi kan nog ändå konstatera att det egentligen inte spelar så stor roll om man lagar all mat själv eller köper färdigt, om man äter vegetariskt eller kött-det blir folk av dom allra flesta i slutändan ändå. Huvudsaken är ju att dom växer och håller sig någolunda friska. Då är det ju allvarligare att dessa multiföretag försöker få mammor i utvecklingsländer att ge barnen välling istället för att amma. Se bara vad som hände i Kina för några år sedan då det visade sig att vällingen var giftig -på riktigt alltså. | |
| LadySol - Ej medlem längre | 2011-11-10 15:51 | |
![]() | AtroCious och apbur har sagt det som behöver sägas. | |
| Contur | 2011-11-10 16:37 | |
![]() | Jaha? Nu är det ju så att det finns en väldigt viktig poäng i det ttiittii skriver. Barnmatsindustrin är en extremt lukrativ bransch som borde granskas både hårdare och oftare. Och många gånger innehåller faktiskt "burkmat" väldigt många olika tillsatser. Sedan är det ju också så att "vanlig mat" inte heller är så nyttig alltid. Men generellt att försöka ge barnet en kost utan tillsatser men med tillräcklig näring och så vidare är en god och viktig tanke. Till exempel utvecklar många barn allergier just för att de exponeras för alltför många kemikalier under de första åren. Jag förrstår väl att många föräldrar idag, i det stressade samhälle vi lever, ser burkmat och färdig välling som nästan oundgängligt. Men det förändrar inte att hemlagat är bäst för en baby. Om man vet hur man ska göra, är viktigt att tillägga då. Och där tycker jag att BVC skulle vara mycket mer aktiv. Lär ut hur man gör! När man väl kan, tar det faktiskt inte längre tid än att handla de här små portionsförpackningarna i butik. Till slut om den som skrev att barnet fick godis men ändå hade god tandstatus? Barn som äter godis har INTE en god tandstatus och har problemen inte redan uppenbarat sig så lär de göra det. Dessutom är socker skadligt på många andra sätt. Det leder till fetma och är en av de främsta orsakerna till att diabetes (en mycket allvarlig sjukdom) kryper allt längre ned i åldrarna. | |
| Contur | 2011-11-10 16:42 | |
![]() | Ska kanske tillägga att jag är barnläkare. | |
| le-lou | 2011-11-10 17:13 | |
![]() | vill man äta utan tillsatser så får man nog se till att man föder upp sitt eget kött och odlar sina egna grödor. Är det någon förälder som enbart föder upp sina barn på köpt barnmat? Knappast nån va? De flesta kör färdigbarnmat mest i början, och sedan när man inte hinner/har tillfälle till att laga allt från grunden (barn behöver äta oftare än äldre som bekant). Det är ytterst få "vanliga" livsmedel idag som inte är sötade eller fulla med tillsatser tyvärr. Kanske klappar sig en del föräldrar sig själva på axeln i onödan för att barnet får "riktig" mat minsann..... när de precis har serverat familjen makaroner och köttbullar från scan. Då är man ju rätt duktig på att lura sig själv menar jag. www.testfakta.se/for...e2 5311.ece Har barn som äter frukt en god tandstatus undrar jag då? Enligt min tandläkare är viss frukt värre för tänderna än godis och det förklarar hon med att det finns en tendens för föräldrar att vräka i barnen frukt just för att det ska vara så nyttigt. Godis och frukt - i lagoma mängder. Socker är skit - ät fett. tack och hej. | |
| apbur | 2011-11-10 17:24 | |
![]() | Nu har jag väldigt svårt att tro att det är kemikalierna i välling som gör att barn får allergier. Det brukar väl snarare handla om kontaktallergi. Det finns gränsvärden, av en anledning. Sen finns det massa ämnen i våra livsmedel som aldrig kontrolleras. Naturligtvis är en sund inställning till mat att föredra. Huruvida den är sund om man drar alla "tillsatser" över en kam och kallar allt som har en E-beteckning för (farliga) kemikalier eller om man skaffar sig kunskap om de livsfarliga kemikalierna och använder sitt sunda förnuft därefter går väl att diskutera. Personligen tycker jag majoriteten har en väldigt osund inställning till mat. De flesta ser det som något form av njutningsmedel istället för att betrakta det som föda, ett nödvändigt ont. Hade man inte lärt ungarna att det ska vara gott och njutningsfullt att äta hade vi inte haft så stora problem med fetma och diabetes. Nu hänger man istället upp hela tillvaron kring middagsmålet. | |