Spelrum
Giraffen37
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
4
Grisen
Böjningslistan
31
Inloggade72
Mobilspel
Pågående19 573

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Vasterljung2011-11-09 09:08
Antal inlägg: 261

Styra upp en facebookgrupp?
Min dotter har startat upp en facebookgrupp. Den är kul och inspirerande och nya medlemmar tillkommer.
Problemet är att vissa människor inte klarar av att hålla trevlig ton mot varandra och konflikter blossar upp i trådarna. (Hon är ung vuxen och alla medlemmar är vuxna).
Detta leder till att folk hoppar ur gruppen för att stämningen blir olustig. Min dotter ser sig nu tvungen att moderera bort inlägg och avvisa personer, och det är inte helt lätt.
Jag har letat efter modereringstips på nätet men inte hittat. Har någon med erfarenhet av detta tips att dela med sig kring hur man bäst tänker och handlar?

kermis2011-11-09 09:19
Antal inlägg: 1323

Nu vet jag inte hur grupperna fungerar på facebook eftersom jag inte finns där, men om det inte finns några generella grupperegler så gäller ju samma sak där som i resten av nätet: Den som kan moderera har all makt i världen och de andra har bara att rätta sig i ledet.

1) gör upp enkla regler (ex, håll god ton och ta privata gräl privat!)

2) ta bort alla meddelanden som inte följer reglerna.

Blir folk griniga så har hon reglerna att hänvisa till, folk ska ju ha kunnat läsa dem innan de skrev nåt alls.

Hon kan aldrig göra alla nöjda, du kan ju se här också hur det klagas på betapets admin lite nu som då, men de allra flesta är nöjda och accepterar reglerna utan problem. Det gäller att ha lite skinn på näsan och glömma bort personerna som bara klagar, även om reglerna finns där klart och tydligt och borde inte vara omöjliga att leva efter...

kermis2011-11-09 10:32
Antal inlägg: 1323

Reviderar mitt första inlägg lite:
Grundregel nummer ett på alla forum borde vara att man ska hålla sig till trådens ämne. Nu ville hon ha tips på hur man ska moderera ett forum. Hade jag modererat här skulle samtliga tre inlägg efter mitt försvunnit.

Hur svårt ska det vara? Hon frågade om tips på hur man skulle göra, inte på åsikter om betapets moderering och medföljande ryggdunk. Kanske därför era inlägg försvinner?

Myggbiten - Ej medlem längre2011-11-09 10:45
Antal inlägg: 185

"Fråga istället för att försöka vara tankeläsare".

Hur ofta ser man inte: "Ni tycker ju att jag...." eller "Vad arg du blir" i stället för att fråga: "Kan du förtydliga dig lite för jag förstod kanske inte vad du menade" eller "Hur tolkade du det?".

Jag menar inte att detta ska drivas till sin spets,men det är enligt mig ett bra sätt att undvika allt för mycket tjafs.

"Kom ihåg att skilja på sak och person".
Sakfrågor kan ofta diskuteras, men inte genom personliga påhopp.

"Kom ihåg att inte lämna ut andra personer på ett sätt som gör dem identifierbara i negativ bemärkelse".

Nu vet ju inte vad det är för grupp som din dotter har. Är det ett allvarligare ämne så är ju några av punkterna ännu viktigare.

Vasterljung2011-11-09 10:49

Tack för svar!
Inser vikten av tydliga regler från början, och dottern och jag ska försöka styra upp något sådant ikväll, tack för vettiga tips Kermis!
Samtidigt ser jag ju att det även med tydliga regler bildas en gråzon som handlar om känslor och olika uppfattningar och den har jag sett på de flesta ställen där människor samlas. Glädjen över flowet och inspirationen man kände i början förtas. Men det kanske är oundvikligt, och det kanske bara är att se som bra träning för dottern att få det skinn på näsan som bara egen erfarenhet kan ge...

Vasterljung2011-11-09 10:59

Tack Myggbiten!
Hon har en grupp om ord :)
Hon vill ju förstås själv vara delaktig i flödet och hamnar i lägen där personer anser att hon i egenskap av administratör ska hålla sig neutral.
Eftersom ord ofta handlar om värdeladdningar går diskussionens vågor höga emellanåt, och det borde finnas utrymme att behandla även tyngre/svåra ämnen utan att skada någon.
Det är inte farligt att vara av olika åsikt, det handlar väl mer om hur man hanterar människorna som är av olika åsikt.
Det skulle vara roligt att hitta ett förhållningssätt som fungerar bra och känns tryggt för alla inblandade.

Mindymoo2011-11-09 11:45
Antal inlägg: 1743

Om hon inte vill ha en sluten grupp borde hon i alla fall ha någon programförklaring t h. Här en formulering som ordmagikern Christina Kjellsson har bland riktlinjerna för en av sina ordgrupper:
"En grupp för dig som.... Vi diskuterar inte våra eller andras politiska/religiösa/etisk a/sexuella preferenser. ..."
Ska förstås inte ska knyckas rakt av, men jag menar att det är raka besked som behövs.

Dessutom bör hon då och då posta inlägg med innebörden "här är det jag som bestämmer", t ex då hon tvingats moderera. Ex: "Jag har nu rensat bort diverse inlägg som bryter mot riktlinjerna. Den som inte vill hålla sig till gruppens regler blir avstängd.".

Nyfiken på hennes grupp eftersom jag är med i flera ordgrupper! Man kan ju också som medlem vara lite aktiv och föra tillbaka diskussionen dit den hör... ;)

Vasterljung2011-11-09 19:53

Tack Mindymoo!
Dottern har fått läsa dessa tips, och nu är det raka puckar och tydlighet som gäller. Ord och inga visor :)
Några blev av med medlemsskapet och hon blev hotad och hatad av två av dem, men har sparat skärmdumpar ifall de fortsätter. Lugnet har lägrat sig för stunden.

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2011-11-09 20:08
Antal inlägg: 5801

Jag har raderat tre inlägg.

MeeleX - Ej medlem längre2011-11-09 20:34
Antal inlägg: 355

Låta bli facebook måste ju vara det allra enklaste o bästa alternativet iaf

Vasterljung2011-11-09 20:50

MeeleX, det tycker jag skulle vara trist, de fåtal som förstör är förvisso ett problem, men alla fantastiskt roliga människor som finns där skulle jag inte vilja missa.
I denna grupp där alla har samma intresse att leka med ord flödar inspirationen och det gör i alla fall min tillvaro ljusare. Jag blir glad av människor jag annars inte skulle komma i kontakt med.

Kh-collies2011-11-09 21:59
Antal inlägg: 374

Jag är med i nämnda grupp, ett jättetrevligt initiativ och jag tycker hon sköter det bra! Tråden som spårade ur gjorde det väldigt fort, och timmen var sen - inte lätt att reda upp i efterhand. Mycket omoget agerande av de som sen blev avstängda. Gruppskaparen har gjort vad hon kan tycker jag, och "man lär så länge man lever"!

trovik - Ej medlem längre2011-11-09 23:22
Antal inlägg: 191

Förslagsvis kopierar man regler ifrån flashback eller liknande. Människor bör inse när dom är ute på djupt vatten. Politik, religion och sådant är oftast ämnen som tenderar att urarta. Sedan har vi ju troll som gillar att provocera lite extra. Trots eventuella regler är det relativt lätt att hålla sig i gråzonen för dessa. Förslagsvis nyttjar man 3-strikes regeln eller liknande i dessa fall.

Vasterljung2011-11-10 00:08

Håller med di Kh-collies :)
Låter vettigt trovik, tack för tipsen!

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?