Spelrum
Giraffen34
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade61
Mobilspel
Pågående19 697

Forumkategorier

Användare Inlägg  
snällaste2011-11-10 16:36
Antal inlägg: 336

Tidigare stängningstid på krogen?
Lyssnade just på radio där man diskuterade förslaget i Göteborg att stänga krogen 02.00 istf 05.00. Orsaken är att man vet att ökad alkoholkonsumtion ökar förekomsten av våld och om man stänger tidigare hinner folk dricka mindre.

sverigesradio.se/sid...ik el.aspx?
programid=104&artikel =4792980

Nu går jag väldigt sällan på krogen och har vuxna barn så jag borde kanske inte ha så mycket åsikter om detta, men jag vill gärna höra er åsikt av ren nyfikenhet. Vad jag vet stänger krogarna där jag bor ca 04.00 och det tycker jag är sent nog. Min fråga är i första hand - varför vill man vara på krogen till kl 05.00? Blir inte så mycket sömn om man ska i jobb på morgonen. Och vad är det som händer mellan 02 och 05 som inte händer innan det?

Jaja, jag är nog för gammal för det här känns det som, men vad tycker ni? Brukar ni vara på krogen till 5?

snällaste2011-11-10 16:40

Länken fungerar visst inte ...

Megaherz2011-11-10 16:40
Antal inlägg: 3304

Alkohol i Sverige är dyrt, roligast har man på för- och efterfesterna. Är väl bara gött om krogen stänger tidigt så man kan festa vidare på riktigt ;)

Gautama2011-11-10 16:43
Antal inlägg: 6854

I Linköping där jag bor finns det ingen krog som stänger kl fem. I Stockholm är det väl bara ett fåtal också, som jag vet i alla fall.
Jag har själv inget behov av att vara på krogen till klockan fem, men tycker att två är alldeles för tidigt att stänga två.
Ska vara valfritt om man vill vara ute längre än två, känns så svenskt så man skäms.

VonSchnygg - Ej medlem längre2011-11-10 16:46
Antal inlägg: 633

Jag tycker också att det ska vara valfritt om man vill gå tidigt eller stanna sent. Det finns kanske dom som av en eller annan anledning inte kommer ut förrän sent, och kanske vill ha lite mer än en timme på krogen. Och ska man upp och jobba dagen efter så stannar man väl knappast ute på krogen till 05.00 på morgonen...eller?

susila2011-11-10 16:49
Antal inlägg: 459

Folk orkar fan inte slåss kl 5 på morgonen. Stänger krogen 2, då är folk pigga och adrenalinstinna och orkar ställa till med bråk.

snällaste2011-11-10 16:50

Enligt artikeln jag inte lyckas länka till har 16 krogar i Gbg rätt att servera sprit till 05.00

Kan förstå att det känns som förmynderi att någon bestämmer men jag undrar fortfarande varför det blivit så att man vill vara på krogen till mot morgonen. Vad tycker dom som jobbar där om tiderna?

Gautama2011-11-10 16:55

Många går inte ut förrän vid tolv-ettsnåret, då vill man ju stanna lite längre än en timme på krogen. Annars känns det ju meninglöst att ens gå dit. I många andra länder i europa är det snarare en regel att inte komma ut förrän ett tidigast.

Lillstölla2011-11-10 16:57
Antal inlägg: 23831

Nu går väl oerhört få ut på krogen och stannar till stängningsdags om de ska upp och jobba dagen därpå till att börja med.

Sen ser jag inget problem med att krogen har öppet till 5, har själv varit ute till stängningsdags x antal gånger och upplever aldrig nåt stök eller bråk av något slag. Tror att svartklubbar och liknande skulle öka markant om man ändrade öppettiderna på krogen.
Alkohol går alltid att få tag på så tvivlar starkt på att det skulle ge några nämnvärda resultat vad det gäller alkoholkonsumtion och krogens öppettid.

Där jag bor är det bara öppet till 01 och kan tycka det är lite i tidigaste laget, hade hellre sett att det var öppet till 02, men är en mindre stad så är nog inte hållbart överlag.

dinodog2011-11-10 17:39
Antal inlägg: 4973

Hörde på radion förut att krogarna ska stänga av musiken, och tända ljusen i taket klockan 03.00. varje lördag.
Detta som en slags demonstration för att visa kroggästerna hur det kommer att bli, om det förslaget går igenom.

Personligen kan jag tycka att det är lite fånigt, för hur mycket fattar en full kroggäst :)

Själv går jag nästan aldrig på krogen, är både för trött och gammal med för den delen.

Marika19872011-11-10 17:47
Antal inlägg: 399

Jisses... Krogen här stänger klockan ett=P

Pocaloca2011-11-10 17:54
Antal inlägg: 2156

Jag tror inte att problemen ligger i stängningstider alls.

Ordfobi2011-11-10 18:01
Antal inlägg: 66

Problemet är väl alkoholkonsumtionen. Är det belagt att en krogpublik är mer berusad kl 05 än kl 02? Om så är fallet och syftet är att minska fylleriet så borde det istället beslutas om förbud för alkholförsäljning från 02. Folk kan sitta kvar tills dom börjar nyktra till, eller bara tröttnar på juice och läsk.

ArchForge2011-11-10 18:09
Antal inlägg: 156

Det måste ju finnas belägg för dessa saker. I Storbritannien har de haft 02.00 som gräns i flera år (kanske bara i vissa städer?). Det måste ju därmed finnas statistik för att det har positiva effekter. Inte för att jag tar för givet att de som bestämmer här i Sverige faktiskt har koll på sånt.

scharlakan2011-11-10 19:21
Antal inlägg: 115

Synd... I min stad stänger de tre och tycker att de gärna kan ha öppet längre. Har varit i städer där de stänger två. Då hinner man inte gå ut känns det som.

När jag går ut vill jag gärna gå på förfest innan och då hinns det inte med om det stänger tidigt. Att börja festa tidigare funkar inte heller så bra för de flesta har oftast något inplanerat på dagen en lördag (eller fredag). Jag jobbar exempelvis vissa lördagar!

FerrariN0072011-11-10 19:49
Antal inlägg: 25

Var ute på 2 olika ställen, stängde runt 3 tror jag, på båda ställena.
Kunde dok ha stannat längre. Mellan 2-5, man kanske bara vill va ute helt enkelt, inte stressa på, folk vill väl festa? Men man behöver kanske inte köra på till 5 varje dag, varför inte variera lite :)

sessessa2011-11-10 20:17
Antal inlägg: 40

Här finns de inte ett ställe som stänger efter kl 2, hade gärna sett att du kunde ha öppet till tre iallafall.
Som någon skrev så brukar man ha så roligt på förfesten att man kommer ner på krogen lagomt tills de stängs.. Betalar 80kr inträde, dricker en öl, sen stänger det.
Fördelen är väl iof att man är relativt pigg på söndan :P

Gautama2011-11-10 20:22

I min stad stänger de flesta ställena tre, lagom för mig.

marissa2011-11-10 20:27
Antal inlägg: 258

här i hbg öppnar de flesta krogar inte förräns kl 00! och folket börjar välla in vid 01.. och krogarna stänger lite olika beroende på hur mycket folk som är ute.. men ingen av dem stänger klockan 02 lyckligtvis. jag tycker 05 är alldeles perfekt att stänga på! krögarna borde istället lära sig när man ska sluta servera för berusade människor!

marissa2011-11-10 20:36
Antal inlägg: 258

här har vi nån krog som stänger kl 02 på söndagar föresten om man känner för det :D

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?