Spelrum
| Giraffen | 34 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 26 |
| Inloggade | 61 |
Mobilspel
| Pågående | 19 697 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Myggbiten - Ej medlem längre | 2011-11-13 11:26 | |
![]() | Att följa upp sina egna inlägg/ge svar Det här är kanske en fråga om nätetikett eller om "moralisk skyldighet/frivillighet". Hur gör ni andra i de trådar ni skriver i? Fortsätter ni kolla in i dem de närmaste dagarna/veckorna för att se om någon har kommenterat något ni skrivit? Om det rentav finns frågor i tråden som är riktade till er? (nu pratar jag främst om trådar i "seriöst" men också i de under snack som också handlar om något seriöst). Besvarar ni seriöst ställda frågor till er om det ni skrivit om eller väljer ni att då sluta engagera er i tråden och går vidare till nästa? Jag är en person som skriver i de trådar som intresserar mig. I sådana som det gärna blir diskussion och där argument förs fram. Och där det ofta dyker upp mer eller mindre obekräftade saker som "fakta". Som "Skulle man göra så skulle kommunen spara in 2 miljoner per år", "Kommunen skulle satsa mer på ett annat system då det visat sig vara dubbelt så bra resultatmässigt". När sådana frågor (som många har) inte besvaras av den som skrivit påståenden/påhopp mot andra så känns det som också tråden dör. "Alla" sitter och väntar på förklaringen. Så tråden kan i stort sett sluta med att fyra medlemmar har riktat frågor till någon utifrån vad den skrivit. Givetvis vill jag inte införa ett förbud mot att folk inte får lämna trådar och inte heller vill jag begränsa hur många inlägg personer får göra per dag. Men jag anser i alla fall att det är oartigt att slänga ur sig påståenden presenterade som fakta och göra påhopp på andra för att sedan försvinna från det ämnet. Jag upplever det i alla fall som frustrerande då jag själv gärna utvecklar mina svar och ger exempel (främst i "seriöst") men där ingen respons ges. | |
| Megaherz | 2011-11-13 11:28 | |
![]() | Det skulle naturligtvis vara lättare om det fanns en funktion som hjälper en hålla koll på var man är med och tjötar.. | |
| Bitte - Administratör | 2011-11-13 11:30 | |
![]() | I bland följer jag en diskussion länge i bland väljer jag att lämna den rätt fort det är lite beroende på hur den drar i väg Bitte | |
| Lillstölla | 2011-11-13 11:32 | |
![]() | Kan vara svårt att hänga med och svara på frågor som ställs till en personligen om man är i många olika trådar och skriver eller det dröjer länge mellan inläggen osv. Folk har ju faktiskt annat att göra än att sitta och plöja igenom trådar för att se om någon förväntar sig ett svar från en eller om just den eller den har svarat på nåt man frågat. Är ju faktiskt inte vidare svårt att skicka ett PM om det är något specifikt man sitter och väntar på heller. | |
| kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2011-11-13 11:37 | |
![]() | Sen tröttnar man ju efter att ha följt en tråd ett tag. Det blir samma argument, sen blir det påhopp osv. Då väljer jag att lämna tråden eftersom det inte känns som den ger mer. | |
| Myggbiten - Ej medlem längre | 2011-11-13 11:40 | |
![]() | Jag tycker som sagt att det beror alldeles på vad det är för diskussion och vad man själv skrivit tidigare. Att man väljer att lämna en tråd tycker jag är helt okej, om det inte är så att man då själv gett sig på andra människor med diverse påhopp (om deras leverne, åsikter och livsvärderingar) och sedan när reaktionerna kommer bara går därifrån. Eller när man presenterar fakta utan källa och sedan inte svarar på varifrån man fått det. Jag har också upptäckt att det ofta är samma människor som agerar på det sättet. Och när de sedan överger tråden kan jag lätt se mönstret att de i stället blivit aktiva i flera andra trådar och är i dessa till samma situation uppstår där. | |
| Ulice - Spelvärd/Forumvärd | 2011-11-13 12:21 | |
![]() | Märker man att vissa personer i diskussioner genomgående beter sig på ett sätt som man själv inte gillar, så kan man ju med fördel strunta i att ingå diskussion med dem också. :-) | |
| Myggbiten - Ej medlem längre | 2011-11-13 12:31 | |
![]() | Eller så kan man vända på det. Att dessa personer inte behöver hoppa på andra människor i tråden för att sedan inte bemöta frågorna. För diskuterar man t ex missbruk och någon säger sig veta lösningen, och har lösningen på våldtäktsproblem, mat till barn, mobbning i skolan etc..så är det ju rätt självklart att den personen sedan ombedds att hänvisa till källor eller utveckla. Och inte minst sedan personen/personerna har talat om för andra hur de ska leva, att de har fel åsikter med mera. Jag tror ärligt talat att ett problem när det gäller dessa är att de så eftersträvar olika nivåer på den där medaljen som delas ut efter antalet inlägg i forum. För det är inte så att de inte inte har tid att svara för de är ju väldigt aktiva | |
| Mouche - Administratör | 2011-11-13 12:54 | |
![]() | Jag följer så gott som alla trådar hela deras livstid men missar ändå vissa detaljer. =) Skämt åsido så anser jag nog att om man skriver ner saker som varande fakta så bör man också vara villig att källhänvisa/förklara det sagda. Annars är det stor risk att andra debattörer "låses fast" i och omkring de obekräftade uppgifterna. Mitt råd är alltså att man alltid noga kollar att det finns ett trovärdigt underlag för något man framlägger i en diskussion. Mouche | |
| Ulice - Spelvärd/Forumvärd | 2011-11-13 12:55 | |
![]() | Jo, det är klart att man som debattant vill att dem man debatterar med ska svara på de frågor man ställer och ge de förklaringar man vill ha, men om man nu vet med sig att XX aldrig nånsin ger den typen av svar och allt som oftast bara ignorerar de frågor h*n får, så är väl ändå bäst att helt enkelt undvika diskussion med personen i fråga. Det leder ju ändå bara till frustration. Ignorera, skaka av sig och gå vidare, liksom. Och vill man vrida situationen till sin fördel så kan man ju tänka att personen i fråga låter bli att svara för att h*n vet att h*n inte har några vettiga argument och därmed erkänner sig besegrad. Då kan man med gott samvete inför sig själv låta saken bero. ;-) Så länge folk inte kommer med rena personangrepp och liknande elakheter så kan vi ju inte gå in och moderera bort inlägg eller personer som vi tycker att saknar underlag för sina påståenden, eller ge varningar för att de inte svarar på frågor ställda i en tråd. Jag undrar hur många skribenter och inlägg som skulle finnas kvar då? :-) | |
| Myggbiten - Ej medlem längre | 2011-11-13 13:03 | |
![]() | Ja, jag kommer bojkotta henne och låta henne hänga ut skolpersonal (där skolan indirekt nämns), hänga ut skolelever, hänga ut folk som missbrukare (det inlägget togs dock bort i går), klaga på andra skribenter, hänga ut kommunpersonal etc. | |
| vindsus86 | 2011-11-13 13:04 | |
![]() | Här på Betapet så följer jag väldigt sällan trådar som jag skrivit i, men på andra forum gör jag det. | |
| anajan | 2011-11-13 13:12 | |
![]() | Nu drog ju tråden iväg åt ett annat håll än vad jag trodde när jag läste rubriken, men en funktion där man kan välja om man vill få ett meddelande när någon skrivit i tråden kan vara till fördel för de som deltar i seriösa trådar. Kan som sagt vara svårt att hålla sig helt uppdaterad om det ;) | |
| Megaherz | 2011-11-13 13:16 | |
![]() | "Nu drog ju tråden iväg åt ett annat håll än vad jag trodde när jag läste rubriken" Välkommen till betapet! :D | |
| Myggbiten - Ej medlem längre | 2011-11-13 13:31 | |
![]() | Erkänner att mitt senaste inlägg nog inte var så trevligt men jag upplever det hela som enormt frustrerande när jag själv (och ser att andra också gör det) lägger ner både tid och engagemang i de seriösa ämnena, får påhopp och tillrättavisningar av personer som inte ens kan redovisa för "fakta" som de slänger sig med men inte kan hänvisa till med källa. Och sedan försvinner när de får frågor. | |
| ullis1164 - Ej medlem längre | 2011-11-14 22:06 | |
![]() | Problemet är, tycker jag som är så glömsk, att man glömmer vilka trådar man skrivit i. Ibland är rubriken också lite missvisande. På ett annat forum jag ibland följer kan man klicka och få upp dels inlägg man gjort, dels skapade trådar. | |
| Myggbiten - Ej medlem längre | 2011-11-16 08:53 | |
![]() | ullis, det håller jag med dig om. Men jag tror inte att många (inte heller du, och betonar att det övriga inte gäller dig) är så glömsk att du är väldigt aktiv i en tråd under flera timmar men DIREKT någon ber om källhänvisning så glöms den tråden bort. | |
| Myggbiten - Ej medlem längre | 2011-11-18 11:27 | |
![]() | FÅR man rätta någon som sprider lögner? Om man har FAKTA och kan bevisa det med en länk? | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2011-11-18 11:32 | |
![]() | Vad är problemet? Om folk inte svarar när man begär källor så är det ju för att de inte har några källor, eller för att de inte orkar eller vill presentera dem. Sen får väl folk dra sina egna slutsatser utifrån den aktuella situationen. | |
| Myggbiten - Ej medlem längre | 2011-11-18 11:38 | |
![]() | Problemet är ju att LÖGNEN, en väldigt stor sådan, får stå kvar oemotsagd trots att det finns fakta! Lögnaren skyddas och sanningen tystas. | |