Spelrum
Giraffen39
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade64
Mobilspel
Pågående19 613

Forumkategorier

Användare Inlägg  
magre_memed2011-11-23 01:05
Antal inlägg: 272

filma på bröllop
Hej!

Min man ska starta eget... Min fråga är var man kan skaffa bästa utrustningen till ett bra pris?

Har ni tips eller erfarenhet får ni gärna dela här:=)

Köpa begagnad hur låter det?

magre_memed2011-11-23 01:07

Vi bhöver videokamera och en fotokamera... (och andra relevanta utrustningar)...

ZmannenZ2011-11-23 01:19
Antal inlägg: 55

Googla.

magre_memed2011-11-23 01:33

ja vi gör

ZmannenZ2011-11-23 01:47

www.scandinavianphot...d= 13073547

Bild på den:
www.google.se/imgres...29 ,r:0,s:0

ZmannenZ2011-11-23 01:48

Filmar själv bröllop, är utbildade filmare, även om man har bra kamera så måste man ha rätt teknik , kunna klippa snyggt osv.

marmeladov222011-11-23 07:21
Antal inlägg: 4211

lol på formuleringarna här

paddel - Ej medlem längre2011-11-23 07:25
Antal inlägg: 101

Min fd sambo började med samma idé.La ner efter 6 mån för marknaden är mättad. Inget man kan leva på inte i skåne i alla fall :)

China Doll2011-11-23 11:07
Antal inlägg: 342

Amatörfilmare som kan sånt om kameror m.m. håller till på den här sajten:

www.voodoofilm.org/

Ni kanske både kan få råd om kameror och tips från folk som jobbar med liknande grejer.

magre_memed2011-12-02 00:58

Han har filmat rätt så länge innan. Och utländsk folk från mellanöstern betalar rätt så bra för filmning på sin bröllop.

ZmannenZ tack.. men den här kameran är för liten då folk mumlar lite över det.. mycket bra kamera i själva verket...

Stenknäck2011-12-02 02:28
Antal inlägg: 430

I Sverige är man i allmänhet inte mogen för att beställa en filmning till sitt bröllop av en proffsfotograf/filmare. I USA är det hur lätt som helst och man kan ta riktigt bra betalt men här i Sverige är det helt dött. En fotograf kan inte överleva här om man ska ha mat på bordet. Folk tror de ska få proffsjobb för en spottstyver. En dags fotograferande där man är med på bröllopet dvs filma/fotografera brudens förberedelser sedan tiden i kyrkan och festen och sen redigering och bröllopsbok etc etc. Det är inte många i Sverige som är beredda betala runt 750 kr timme som är vad Fotografers Förbund rekommenderar för en utbildad fotograf att ta i arvode.

China Doll2011-12-02 11:04
Antal inlägg: 342

Slänger man ut hundra tusen pix på ett bröllop så kan man beställa en fotograf. Fast i Sverige så gör man ju rätt billiga bröllop och använder man ju alla pengar man sparat så man vill nog inte spendera ännu mer pengar på en fotograf.

Jag tycker att en sån verksamhet kan ingå som en tjänst en fotograf gör bland många andra. Men att livnära sig enbart på det så blir det tufft. Varför ha en så smal business? Man ska väl ha lite inkomst så att man inte svälter sen när man blir pensionär för vi har EUs sämsta pensionssystem nu och Reinfelt ser till att det blir ännu sämre.

devilseye2011-12-02 11:14
Antal inlägg: 224

Du ska både filma och fota?
Det mesta beror ju på vilken budget man har, man kan ju i princip lägga hur mycket pengar som helst på sådant här.
Jag kan inte filmbiten, men väl fotobiten.
Jag fotar ju en del bröllop mot betalning, och jag liksom många andra bröllopsfotografer fotar ju med Canon EOS 5d MarkII (Nikons motsvarighet är D700). Då har du börjat spendera 20' spänn. Sen ska du ha ett backupkamerahus om du ska ta betalt av dina kunder (det duger inte att säga att det inte blev några bilder för att kameran la av...) Dessutom är det smidigt att kunna växla mellan tele och vidvinkel utan att skifta objektiv. Här kan du ju nöja dig med ett billigare kamerahus mellan 5-10'. Sen behöver du en extern blixt av något slag. Det kostar i runda slängar 3-5'. Minneskort, dator för redigering, extra batterier och lite lull behöver du.
Sen kommer vi till objektivfrågan. Självklart kan man köpa billigare objektiv, men ska du fota bröllop på ett vettigt sätt så behöver du åtminstone något eller några ljusstarka objektiv. Här tänker jag inte säga något specifikt eftersom det beror på vilken fotografisk stil man har, men räkna med åtminstone 10' till innan du har något vettigt. (Då har man bara börjat... :-)
Ett tips om ni ska göra både och är ju att många faktiskt filmar proffesionellt med sina systemkameror också. Kanske kan ni klara er på den utrustningen? Beror ju på om huvudfokus ska vara filmningen eller stillbildsfotot.

magre_memed2011-12-07 13:46

Hmm mycket bra tips devilseye.. Ja vi ska både filma och fotografera.. och då ska man vara två personer. Bland kurder är bröllop jätteviktigt.. man kan betala mycket till en fotograf eller kameraman. Bor du i Malmö eller i närheten? varför inte filmafotografera tillsammans?

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?