Spelrum
| Giraffen | 23 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 14 |
| Inloggade | 37 |
Mobilspel
| Pågående | 19 743 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Bicke | 2011-11-24 19:36 | |
![]() | Herrar är stiliga, damer tjusiga Satt och lunchade med en vän, varpå denne beskrev en kvinna som "stilig". Jag reagerade instinktivt på ordvalet och menade att en kvinna inte kan vara stilig, men däremot tjusig. Finns det några språkliga regler kring dessa ords användningsområden? Antagligen kan man inte begränsa språket på det sätt jag gjorde men vad är då grunden för min reaktion? Tankar och synpunkter välkomnas. | |
| Defrob | 2011-11-24 19:39 | |
![]() | Klart en kvinna kan vara stilig! Men en karl som är "tjusig" vet jag inte. Men det beror väl på vilka referensramar man har. Ett stort I-lands problem detta. | |
| Minta | 2011-11-24 19:45 | |
![]() | Jo, en kvinna kan vara både stilig och tjusig liksom en man. En kvinna och en karl kan vara grann. En man kan även vara vacker, eller? | |
| Bicke | 2011-11-24 19:51 | |
![]() | Defrob, du har helt rätt. Det beror givetvis på vilka referensramar man har. I-landsproblem i all ära, men språkets värld kan fortfarande uppröra och beröra. Minta, du har rätt (vem det nu är som bestämmer att sådant är rätt och fel). En man torde kunna vara vacker. | |
| ektis - Ej medlem längre | 2011-11-24 20:01 | |
![]() | ja, en man kan ju vara vacker. men en stilig kvinna känns lite halvfel. | |
| Minta | 2011-11-24 20:35 | |
![]() | Har ni aldrig hört om en stilig kvinna? | |
| ektis - Ej medlem längre | 2011-11-24 20:39 | |
![]() | haha, jo. hört har man väl gjort. | |
| Dumblondin - Ej medlem längre | 2011-11-24 20:40 | |
![]() | Den språkliga valören av "stilig" är könlös. Andra ord kan vara könsbundna, till exempel "yppig". En kvinna kan vara yppig men knappast en man. | |
| gnill | 2011-11-24 20:47 | |
![]() | som normbrytare av ohejdad vana har jag kallat motorcyklar för gulliga, det skulle väl inte gå an det heller då? Det roliga med språket är ju att man kan göra lite som man vill, särskilt i det talade. (Och nog finns det yppiga män, men de skulle nog inte ta det som en komplimang) | |
| Dumblondin - Ej medlem längre | 2011-11-24 20:56 | |
![]() | Svar till gnill (och sedan ska här jobbas): Jovisst, det är faktiskt ganska kul att vränga språket hit och dit genom att använda ord på oväntade sätt eller i oväntade sammanhang. Men det tillhör den skönlitterära genren - där företeelsen dock ofta för fantastiska effekter. För oss vanliga dödliga som mer bara vill att omgivningen inte ska missförstå är nog ändå språkets valör något att hålla sig till. | |
| yfrontpojken | 2011-11-24 20:57 | |
![]() | Håller med ovanstående talare. | |
| VanillAr - Ej medlem längre | 2011-11-24 21:07 | |
![]() | Men visst fasen finns det både stiliga kvinnor och tjusiga män! :) Åtminstone i mitt språkuniversum. Adjektiven är dock laddade med olika värden som kanske mer traditionellt representerat de respektive könen. Men gränserna suddas ju ut alltmer. | |
| blue_moon | 2011-11-24 21:10 | |
![]() | "En stilig dam" ger mig associationer åt det androgyna hållet. Jag tänker mig en elegant dam med pondus, strikt dräkt- eller kostymklädd. Chefstypen kanske. Knappast en superkvinnlig femme fatale. | |
| le-lou | 2011-11-24 22:26 | |
![]() | ååå stilig kvinna förknippar jag med pondus och grace. Självklart kan man säga så, jag tycker det är förbaskat fint uttryckt :) | |
| le-lou | 2011-11-24 22:27 | |
![]() | Stilig = klass Tjusig = klass men något under. Lite Liberacestuket. | |
| Hinken76 - Ej medlem längre | 2011-11-25 09:25 | |
![]() | Själv skulle jag kanske använda "elegant" om en dam. På något sätt känns "stilig" maskulint för mig. | |
| SueAnne | 2011-11-25 09:36 | |
![]() | Jag har fått för mig att stilig användes mer om kvinnor förr. Om man läser gamla flickböcker till exempel, så omnämns både kvinnor och kvinnokläder (främst klänningar) som stiliga. Lite samma sak med ordet tjusig, fast tvärtom, att det absolut kan användas för män. Jag menar, tjejtjusare är ju ett ord, och då måste man väl vara tjusig? ;-) | |
| 670323 | 2011-11-25 09:56 | |
![]() | håller med dig Hinken 76 | |
| le-lou | 2011-11-25 12:10 | |
![]() | Hon är en väldigt stilig kvinna Hon är en väldigt tjusig kvinna Känns inte " stilig "lite mer inneboende klass och skönhet? Och tjusig med med outfit, klädser, hår och makeup? | |
| Peddape | 2011-11-25 13:50 | |
![]() | Stilig skulle jag säga har mycket med klädsel och fräschhet att göra. | |