Spelrum
Giraffen8
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
2
Inloggade11
Mobilspel
Pågående19 749

Forumkategorier

Användare Inlägg  
åsa_lin2011-11-29 08:54
Antal inlägg: 60

jobbfunderingar.
Hej.

Jag är utbildad djurvårdare, styckare och undersköterska.
Har jobbat på mjölkgård på Island men annars mest som timvikarie som undersköterska.
Nu är jag föräldraledig och har varit borta från jobb i snart 2 år! har fått 2 barn på den tiden.
Nu funderar ju jag mycket på jobb. Har sökt dagis från 14 maj då min yngsta är 1 år.
Men vad finns det för jobb numer som inte innehåller kvällar o helger? Jag måste ju ha ett dagjobb så jag kan hämta och lämna barnen på dagis. Min man jobbar på annan ort och kommer hem fredag kvällar o åker söndag kvällar så då vill jag ju gärna vara hemma på helgen så hela familjen är samlad.
Har funderat mycket, men de jobb jag kommer på att det vill jag jobba med så är det kvällsjobb också.
Har kommit på dagverksamhet för dementa. Eller vårdcentral. Men är osäker på om jag vill jobba med det. Jag får ju en praktikplats via arbetsförmedlingen i 6 månader. Då får jag välja precis vad jag vill. Därför funderar jag på vilka jobb som finns, dagtid. :)

Bim19642011-11-29 09:17
Antal inlägg: 1854

Är väl helt perfekt om du kan få ett arbete inom dagverksamhet. Eller en vårdcentral.

Sådana jobb är eftertraktade eftersom dom är just på dagtid.
Annars finns ju stall/ridskola om du nu vill pyssla med djur. Någon måste ju mocka och utfodra djuren, och eventuellt släppa ut hästarna i hagen

Hillegnu2011-11-29 09:46
Antal inlägg: 710

Gymnasieskola med naturbruksprogrammet? och läser du vidare så kan du garanterat läsa på dagtid och sen ha ett jobb utan kvällsarbete:) Lycka till

Hillegnu2011-11-29 09:47
Antal inlägg: 710

med naturbruksprogrammet tänkte jag att du kunde ge stöd åt eleverna och eftersom det är din utbildning så kan det passa. Om det dessutom är en praktikplats du ska ha så lär de nog inte säga nej

slånbär2011-11-29 10:30
Antal inlägg: 5539

Åsa linn-det är ju inte alltid man kan få det att bli det man vill samtidigt som det är det man behöver. När man har småbarn och inte kan dela hämtning och det med en partner då är det ju jobb på vardagar som gäller och då får du ju ta det som finns i första hand. Som arbetsmarknade ser ut idag så får man ofta vara glad över att ha ett jobb även om det inte är drömjobbet -huvudsaken är att det funkar med ens liv. Så ser det ut för rätt många av oss tyvärr.

Dougmar - Ej medlem längre2011-11-29 10:44
Antal inlägg: 12

Lite kul att du är djurvårdare OCH styckare :-)

ttiittii - Ej medlem längre2011-11-29 11:30
Antal inlägg: 37631

vad är det som hindrar,allt går,varför nöja sig med det näst bästa när man kan få det bästa,att ta det man får mentaliteten varför?ge dig inte du är förmodligen bäst på det du gör!du kan bli bäst på mera,att vara en loser som är glad för det man får,Det är du som äger upp med alla mungipor,skriv ett Cd som äger värden så att dom för står att det är dig dom missar om dom anställer någon annan

åsa_lin2011-11-29 12:34

Slånbär.

Visst får man ju ta vad som finns, men jag har en möjlighet att göra precis vad jag vill genom att ta 6 månader praktik. Tar jag då det på ett ställe som kan ge en förlängning så är ju det bara positivt. Varför nöja mig med ett jobb jag inte gillar? det är en så stor del av livet. Klart jag vill trivas på jobbet.

Har jobbat i stall och det gör jag gärna igen, men är inte så eftertraktat på arbetsmarknaden tyvärr. Annars gillade jag att gå runt o mocka, utfodra , insläpp o utsläpp o bara rykta hästar :) Jag vill gärna jobba med djur. Har haft praktik på djurparken här och det var jättekul. Var ju typ 10 år sen nu (när jag gick på gymnasiet) Men kanske skulle höra med dom igen. DET skulle vara drömjobbet. Är även intresserad av att bli djursjukvårdare. Men den utbildningen finns inte här i stan så det går inte.

åsa_lin2011-11-29 12:38

Dougmar.

Ja lite kul, gick djurvård på gymnasiet. Sen blev jag styckare för det var garanterat jobb efter utbildningen. Men när jag var klar så slutade dom med styckare i butiker och gick över på vaccumförpackat direkt från styckerierna. Så då blev jag undersköterska istället :)

slånbär2011-11-29 15:00
Antal inlägg: 5539

Åsa-jag håller med i det du säger men samtidigt så säger du ju i ditt första inlägg att många jobb som du gillar också innebär tider som inte passar dig idag. Det är det jag menar med att man ibland får ta det som passar. Och självklart ska man försöka få det man verkligen vill OM man har den möjligheten men om det innebär att man tackar nej till jobb man inte tycker verkar kul eller passande och istället går arbetslös då är man ju ute o cyklar. Alla jobb i det läget är bättre än inget jobb alls. Att leva på A-kassa är ju inte ett hållbart val om man nu inte har en rik karl att leva på som en del har.

åsa_lin2011-11-30 14:22

jag håller med dig Slånbär, jag skulle egentligen ta vilket jobb som helst istället för att gå arbetslös o stämpla o sen söka "bättre" jobb under tiden. Så har jag alltid tyckt.

Spira - Ej medlem längre2011-11-30 14:45
Antal inlägg: 310

På större mjölkgårdar är det ju numera ofta flera anställda som går olika pass så det borde åtminstone vara lönt att kolla upp om det går att få dagpass med vettiga tider.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?