Spelrum
| Giraffen | 44 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 32 |
| Inloggade | 79 |
Mobilspel
| Pågående | 19 453 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Wowgli - Ej medlem längre | 2011-12-03 11:51 | |
![]() | Problemlösning Jag gillar problemlösning. Problemet finns ofta inte i den yttre världen, utan i det egna medvetandet, hos den som äger problemet. Endast den som upplever problemet kan lösa det, men kan behöva hjälp för att bena ut problemet. Alla problem kan lösas genom att definiera dem. Problemet löses inte genom att agera på ett visst sätt utan genom själva definitionen. När problemet är löst lär man dock agera på ett förändrat sätt mot tidigare. Om vi alltså av någon anledning lider eller mår illa i livet har vi förmodligen ett problem. Låt oss pröva här om vi kan lösa något problem tillsammans. Kom gärna också med synpunkter och förslag på problemlösning. ___ Vad är problemet? | |
| ingson | 2011-12-03 14:17 | |
![]() | Problemformuleringen? | |
| Wowgli - Ej medlem längre | 2011-12-03 14:23 | |
![]() | Ja, problemet är att formulera ett problem om det är ett problem som finns. | |
| rajden | 2011-12-03 14:29 | |
![]() | För många kan just det faktum att det uppstår,till synes helt utan egen förskyllan,vad man skulle kunna jämföra,eller varför inte helt enkelt benämna,vid ett stort fång av(eller liknande)oöverskådlighete r som likt droppar längs vägkanten; där vi alla ibland samlas för att i samspråk och under enkla former kunna samtala lågmält till ackompanjemang av stare och mes, kännas som om vore det och just endast det, ett vad man i vardagligt tal skulle benämna inte katastrof utan just bara som problem. Med detta vill jag återigen slå ett slag för Marcel proust-denne de långa och ibland smått obegripliga meningarnas häxmästare! | |
| apbur | 2011-12-03 14:31 | |
![]() | *skratt* | |
| le-lou | 2011-12-03 14:34 | |
![]() | problemet är för att problemlösa så måste man först formulera problemet, precis som du själv skriver. Det gör inte du, du flummar ut i enstaka meningar som blir totalt obegripliga i sammanhanget. Är du helt säker på att du själv förstår vad du skriver? I så fall får du gärna skriva mer, för det är sannerligen enklare att ha tankar som låter bra, än att kunna kommunicera dessa med andra. För det krävs det mer än bara en tanke. Det handlar i högre grad om dig som avsändare i det här fallet än om vi som mottagare. Det är nåt du bara får tugga i dig :) Så: Diskuterar du filosofi? Neurologi? Vad? Vad vill du egentligen med dina trådar? Du skulle faktiskt kunna samla allt i en enda tråd och döpa den till medvetandefilosofi istället el nåt liknande om du inte vill diskutera utifrån fler perspektiv än ditt eget. | |
| Wowgli - Ej medlem längre | 2011-12-03 14:36 | |
![]() | rajden, Prosit för dig och Proust! | |
| diffdiff | 2011-12-03 14:39 | |
![]() | Hjärtesorg!!!!!!!!!!!!!! Det gör förbannat ONT =( | |
| le-lou | 2011-12-03 14:40 | |
![]() | mitt problem är att jag diskmedlet är slut | |
| le-lou | 2011-12-03 14:40 | |
![]() | jag = diskmedel alltså. Om du förstår metaforen wowgli. | |
| Wowgli - Ej medlem längre | 2011-12-03 14:41 | |
![]() | le-lou, Du verkar ha ett problem med vad jag tidigare må ha skrivit. Ditt problem löses ju om jag försvinner från tangenterna. Be betapet att ta bort mitt konto för spam eller liknande, eller definiera ditt problem. | |
| Wowgli - Ej medlem längre | 2011-12-03 14:43 | |
![]() | Diffdiff, Ditt problem är att hjärtesorg gör ont. Varför är det ett problem? Det är fullt normalt. | |
| Wowgli - Ej medlem längre | 2011-12-03 14:49 | |
![]() | le-lou, Problemet är att du är slut, oavsett hur du identifierar dig. Det är normalt att känna sig slut ibland. Varför är det ett problem? Metaforen att du väljer att identifiera dig som ett diskmedelkan vara att du har ett behov att göra rent och tvätta bort något som inte fungerar för dig, | |
| le-lou | 2011-12-03 14:49 | |
![]() | Det är lite trist att du inte tar din uppgift på allvar. | |
| ingson | 2011-12-03 14:52 | |
![]() | @wowgli Jag förstår le-lous irritation. Ditt första inlägg kan nästan bara skrivas av bekväm,välgödd västerlänning. Antag att du bor i ett u-land, du svälter och bomber regnar runt dig. Och så läser du igenom dina inledande teser.. | |
| Wowgli - Ej medlem längre | 2011-12-03 14:54 | |
![]() | le-lou, Jag är verkligen seriös i detta. Problemet måste beskrivas mer utförligt vilket bäst sker genom att besvara på frågan jag ställer. På så vis skalar man bort lager på lager så att problemets kärna liksom blottas. | |
| Wowgli - Ej medlem längre | 2011-12-03 14:56 | |
![]() | Ingson, Ditt problem är alltså att det finns välgödda västerlänningar medan tredje världens barn svälter. Varför är det ett problem? | |
| ingson | 2011-12-03 14:59 | |
![]() | @wowgli 14:56 Det var inte alls det jag skrev. Gör ett nytt försök att förstå senare | |
| Wowgli - Ej medlem längre | 2011-12-03 15:04 | |
![]() | ingson, Om du inte vill vara med i problemlösning nu så kan vi ta det senare. Nu går jag ock bastar och släpper tråden till solens dag (sunday). | |
| apbur | 2011-12-03 15:20 | |
![]() | Om man gör sig fri från sina känslor som bara äger en blir man apatisk vilket betyder att man inte ens upplever vinande bomber och svält som ett problem. Detta är enligt TS något eftersträvansvärt och han vill gärna få med sig fler på apati-tåget. Vackert är det. | |