Spelrum
| Giraffen | 25 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 5 |
| Inloggade | 30 |
Mobilspel
| Pågående | 19 700 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-12-04 23:50 | |
![]() | Om du fick välja Den senaste medicinen jag hämtade på Apoteket innehåller bland annat E104,E127,E171,E172,Om nu expiditen sa:vill du ha medicinen med eller utan färg ämnen ?vad skulle du välja då snyggt randiga piller eller grådaskiga utan färg? | |
| golden | 2011-12-04 23:54 | |
![]() | jag äter inte medicin | |
| Cardis | 2011-12-04 23:56 | |
![]() | Medicin ska göra verkan, inte vara snygga. Ta utan E ämnen | |
| micro113 | 2011-12-05 00:01 | |
![]() | Utan färg, varför peta i sig skit i onödan. | |
| Incidental - Ej medlem längre | 2011-12-05 00:02 | |
![]() | Så klart utan nödvändiga tillsatser. | |
| shulten | 2011-12-05 00:03 | |
![]() | Vore inte prislappen mest intressant. Lite färgämnen på ett piller har väll ingen dött av? | |
| micro113 | 2011-12-05 00:03 | |
![]() | Nu har ju dock färgen oftast en funktion -- att du skall kunna identifiera ditt piller. För mig som äter mediciner är det ju väldigt praktiskt att de skiljer sig i färg och form. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-12-05 00:05 | |
![]() | vi säger att priset är lika för båda,nja pillren brukar ha en stämpel och ett nummer | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-12-05 00:06 | |
![]() | golden,just nu i denna tråd måste du ha pencilin bums | |
| golden | 2011-12-05 00:08 | |
![]() | om det handlar om att inte ta fel så passar väl färg utmärkt. annars.. varför? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-12-05 00:11 | |
![]() | det handlar inte om att ta fel,eftersom det står på burken ,asken,tuben,eller vad det nu är,vad det är för medicin | |
| Aadagbg | 2011-12-05 00:12 | |
![]() | Jag klarar mig utan färg, även om kan hålla med om att när man måste ta flera sorter är det lite lättare att hålla isär dem när de har olika färger. :) Vad jag däremot skulle önska är, att det skrevs ut tydligare om medicinerna innehåller gluten och laktos. Inte ens på apoteken vet de, utan man får sätta sig och lusläsa Fass varje gång ungarna ska ha medicin.. :( | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-12-05 00:17 | |
![]() | jag är allärgisk mot ett gult färg ämne,det står på burken att det finns i medisinen men inte på apotekets datorer,lite fel där med | |
| micro113 | 2011-12-05 00:42 | |
![]() | Jo, det handlar om att man skall kunna skilja på mediciner. Man kan bland annat genom att söka på färg och form få fram vilken typ av tablett man i handen... www.fass.se/LIF/tabl...ea rchstart För mig som äter flera mediciner är det givetvis viktigt att tabletterna inte ser likadana ut. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-12-05 00:49 | |
![]() | trkantiga grå ovala grå fyrkantiga grå färgblind då,har du dom alla i samma burk | |
| micro113 | 2011-12-05 01:00 | |
![]() | Ja, äter man många mediciner har man dem vanligen upplagda i dosett. Inte tusan springer man runt med x-antal burkar och askar. | |
| mergallfeber | 2011-12-05 07:32 | |
![]() | Spelar roll så länge de hjälper och man blir frisk! Det är ju prio ett liksom, att kunna fortsätta sitt liv utan för mycket krämpor. Det är ju E-ämnen i princip allt så lite extra dör ingen av. | |
| slånbär | 2011-12-05 08:02 | |
![]() | Är väl inte så mycket att bråka om . Om man någon enstaka gång äter tex antibiotika så är ju inte mängden färgämnen något som skadar en om man nu tror att det är så väldigt skadligt. Är man allergiskt så får man ju vara mer uppmärksam men det är ju inte jättevanligt att man är det mot just färgämnen. Färgämnena finns ju där just för att dom som äter flera mediciner ska kunna skilja dom åt och deras problem är ju inte att dom får i sig färgämnen i onödan utan det viktiga är att dom får i sig rätt mediciner. | |
| -Delika-tess | 2011-12-05 08:19 | |
![]() | Det finns andra ämnen i diverse tabletter som kan vara värre än diverse E-nummer... Att tex tvingas välja mellan sjukdom eller att bli sjuk av tabletten då man är "allergisk" mot ett ämne. Som flera andra skrivit så är det viktigt att kunna särskilja tabletter och nu gäller det inte de som äter enstaka (då man borde kunna se vad man äter) utan de som äter en massa olika och kanske inte alla former räcker till. Det är rätt många som är små och runda och skiljer med skåra, bokstav eller symbol och sen naturligtvis färg. | |
| -Delika-tess | 2011-12-05 08:21 | |
![]() | Och så till frågan... OM jag bara ska äta en tablett eller under bara en kortare tid så behöver jag ingen färg på dem. | |