Spelrum
Giraffen43
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade69
Mobilspel
Pågående19 613

Forumkategorier

Användare Inlägg  
playboydiiva - Ej medlem längre2011-12-06 10:19
Antal inlägg: 560

SOS-sköterska frias från brott!
"En 52-årig sjuksköterska som tidigare var anställd på SOS alarm åtalades i juli för grovt vållande till annans död, då han inte skickade ambulans när 23-årige Emil Linnell bad om hjälp.

Under tisdagseftermiddagen föll domen och 52-åringen frias. Tingsrätten tycker att sjuksköterskan skulle ha skickat en ambulans med högsta prioritet, och att han inte gjort det är ”så klandervärt att den utgör en straffbar oaktsamhet”.

Men lagen kräver att underlåtenheten orsakat döden. Och i det här fallet går det inte säga att Emil Linell skulle ha överlevt ens om ambulans skickats direkt."

KÄLLA:SvD 30/11-2011

Vad tycker NI?

le-lou2011-12-06 10:57
Antal inlägg: 17500

tycker det är rätt beslut efter lagen som kräver det den gör. Det håller inte att fälla.

men jag tycker det är vansinne ändå.

micro1132011-12-06 11:14
Antal inlägg: 17540

Jag tycker det är fel. De har tolkat lagen för långsökt.
Detta har man gjort för att vårdpersonal inte skall kunna åtalas helt enkelt. Det hade ju kunnat bli många mål om deras underlåtenhet att sköta jobbet kunde leda till straff på riktigt.

Cardis2011-12-06 11:18
Antal inlägg: 373

Om minsta lilla misstag skulle vara straffbart inom vården så hade vi inte haft någon vårdpersonal, ingen hade velat ta det jobbet med risk för fängelsestraff p.g.a. den mänskliga faktorn.

mz_lzrd2011-12-06 11:22
Antal inlägg: 2498

Jag tycker att han borde fällts. Han visade ingen misskund.

apbur2011-12-06 11:27
Antal inlägg: 9699

Det är alltid lätt att vara efterklok men när man ställs inför en situation så anser man antagligen att man har flera rimliga val och ska man åtalas för att någon i efterhand anser att ett annat val vore bättre så blir det väldigt problematiskt. Vården är unikt eftersom man hela tiden jobbar med liv och död. Man har tydliga rutiner men givetvis finns det situationer där man med facit i hand kan se att ett alternativt handlande hade varit önskvärt.

Uppgiften för SOS är sannerligen inte lätt då man hela tiden måste prioritera bort det man anser är "onödiga" eller inte så brådskande larm så att det finns resurser när det väl behövs.

micro1132011-12-06 11:29

Cardis
Det här handlade inte om "minsta misstag" och var inte heller första gången just den anställda klandrats i tjänsteutövning.

När det gäller ambulans så bör också hellre en gång för mycket än en gång för lite gälla -- i synnerhet när det befinner sig tre ledig bilar i området.

Folk ringer för jävla muskelsträckningar och stukade fötter när de spelar fotboll (112 - TV) - medan andra får ligga och dö för att en idiot anser att "de andas fel" för att ha andnöd......

VonSchnygg - Ej medlem längre2011-12-06 11:30
Antal inlägg: 633

Oavsett om man tycker att folk inom vården ska straffas eller inte så är det katastrof och helt vansinnigt att inte den här sjuksköterskan straffas!! Herregud lyssna på samtalen....

micro1132011-12-06 11:33

apbur
Skitsnack, på ren svenska.

Är det så att man inte klarar jobbet skall man inte ha det.

Slå på TV:n föreslår jag. Det finns en anledning till att man skickar ambulans på stukade fötter och sträckta arslen. Det finns en anledning till att man har prio 1-3. Det är INTE att personen måste ligga för döden/vara dödligt sjuk för att ambulans skall sändas.

mz_lzrd2011-12-06 11:33

Deslegitimera honom åtminstone, så andra stackars människor slipper råka på den självgode och hjärtlöse klåparen i vården. Det är illa nog att vara sjuk.

Att åklagarmyndigheten råkade låta hans namn och personuppgifter ligga ute på hemsidan efter domen tycker jag talar sitt tydliga språk. Om han inte kan dömas så kan i af vanligt folk få veta vem han är så man kan ta sig i akt.

frukantarell2011-12-06 11:33
Antal inlägg: 251

Inte insatt i detta fall men det krävs ett starkt psyke för att klara av att sitta i telefon och avgöra vem som behöver akut hjälp och vem som inte gör det.

mz_lzrd2011-12-06 11:34

micro 113, nä, dödligt sjuk är klart olämpligt att vara om man behöver ambulans.

__Nanna___ - Ej medlem längre2011-12-06 11:37
Antal inlägg: 844

Jag har lyssnat på SOS-samtalet och det är så groteskt så tårarna rinner.

Skandal att han inte fälldes.

le-lou2011-12-06 11:41
Antal inlägg: 17500

ja visst är det det. Men det är ju fel på lagen. Domen ska ju följa lagen och i den aspekten är det ju rätt dom.

VonSchnygg - Ej medlem längre2011-12-06 11:42
Antal inlägg: 633

Ja verkligen!! Och det var ju dessutom ingen brist alls på ambulaner vid det här tillfället. Tvärtom det fanns sex!! (6) stycken som snurrade i närområdet och hade kunnat varit där inom 10 minuter. Och så j-a arrogant som denna sjuksköterska är i telefonen... man blir helt chockad när man hör samtalet......

apbur2011-12-06 11:46
Antal inlägg: 9699

micro, jag vet att man har olika prioriteringsgrad och jag snackar inte skit.
De allra flesta körningar ambulansen gör är inte brådskande men de kan ju inte sätta ut varenda ambulans samtidigt på dessa körningar ifall de plötsligt behöver resurser där det handlar om liv och död.

nulltj - Ej medlem längre2011-12-06 11:48
Antal inlägg: 14052

Jag börjar med att klargöra att jag tycker att ett stort fel begåtts av sjuksköterskan i det här fallet, så att ingen får sig något annat.

Men 'Detta har man gjort för att vårdpersonal inte skall kunna åtalas helt enkelt. Det hade ju kunnat bli många mål om deras underlåtenhet att sköta jobbet kunde leda till straff på riktigt.' ?

Det ställer jag mig oerhört skeptisk till. Sjukvården bemannas av människor, inte robotar. Och den som tycker att det verkar enkelt att i alla lägen fatta exakt rätt beslut skulle behöva prova på att jobba på t ex en hårt belastad akutmottagning eller på SOS alarm.

Minta2011-12-06 11:49
Antal inlägg: 20042

Jag tycker också att det var fel att han inte fälldes, absurt faktiskt. Det handlar inte om att vårdpersonal inte kan göra fel, men detta måste vara grov underlåtenhet, oaktsamhet som kan ha orsakat patientens död. Det är inte han som ska ställa diagnos, det ska en läkare göra. På de indikationer patienten gav, skulle han skickat en ambulans. Person som arbetar i vården, ska inte kunna vara grovt oaktsamma och därmed orsaka en persons död, utan att det får rättsliga konsekvenser. Det har väl med det som micro säger att göra. Och när det sparas så mycket som det görs, kan man inte fälla vårdpersonal för att göra fel till följd av det. Att det inte går att bevisa att han inte skulle dött ändå är hårklyverier och absurt.

Minta2011-12-06 11:52
Antal inlägg: 20042

apbur, detta fall handlade om liv och död, men sjuksköterskan gjorde en tolkning att personen simulerade. Han behövde inte ens spara på ambulanserna eftersom det fanns flera stycken att tillgå vid tillfället. Vårdpersonal får göra fel, men de får inte visa grov oaktsamhet eller underlåtenhet. Då är det något som är allvarligt fel.

__Nanna___ - Ej medlem längre2011-12-06 11:52
Antal inlägg: 844

Javisst, sjukvården bemannas av människor, inte robotar, men då ska de väl för * * * * * * * uppföra sig som människor också.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?