Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 66 |
Mobilspel
| Pågående | 19 613 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| 88tinste | 2011-12-06 13:56 | |
![]() | Jobb eller piercing Efter att ha sökt jobb ett år så har jag lyckats få ett. Dock är det så att jag inte får ha mina piercingar, inte ens den i näsan. Detta då kunderna som kommer till denna butik kräver bra service och ska känna sig välkomna. Min fundering i det hela är vad mina piercingar har med detta att göra? Jag skulle inte få jobbet om jag hade piercingar, för många tycker inte om det. Men är inte det mitt ansikte och mitt val, det behöver väl inte kunderna bry sig om, eller? Jag undrar vad andra anser om detta, anser ni, precis som jag, att det är konstigt krav? Eller tycker ni att det är rimligt? | |
| Challe_B - Ej medlem längre | 2011-12-06 14:01 | |
![]() | det ar at helvete saklart. men om valet mellan jobb och piercing ar ganska latt for min del iaf. (jobb) | |
| Bitte - Administratör | 2011-12-06 14:02 | |
![]() | Jag tycker det är ett rimligt krav, många jobb har "klädkod" dvs hur de "kräver" att man ska vara klädd ,ett krav beroende på jobb kan ju vara just detta med piercing. Säger arbetsgivaren att de vill att du INTE har den så är det nog bara att acceptera Bitte | |
| Megaherz | 2011-12-06 14:03 | |
![]() | Är väl tyvärr vanligt. Är (fortfarande) många av den äldre generationen som tycker det är stötande | |
| cheapblonday - Ej medlem längre | 2011-12-06 14:03 | |
![]() | Rimligt är det kanske inte men alla har olika åsikter och om chefen inte tycker det är särskilt proffesionellt så är det det man får rätta sig efter då det faktiskt är den personen som bestämmer. Tråkigt kan man tycka, men då får man helt enkelt söka annat jobb om piercingarna betyder mer än jobbet. | |
| blue_moon | 2011-12-06 14:04 | |
![]() | Det är en generationsfråga. Jag som är 40-talist tycker näsring, läpp- och tungpiercing är fult och smaklöst. | |
| 88tinste | 2011-12-06 14:06 | |
![]() | Jag har ju inte heller så svårt att välja, jag valde ju jobbet, men att jag inte ens kunde ha i näsan, det tyckte jag var konstigt. Jag har suttit i kassan tidigare och haft fler piercingar än jag har just nu och det var inga problem, men det är ju olika från chef till chef. Inom livsmedelsbranschen ska man inte ha men detta är bygg, det kändes lite udda ska jag erkänna... | |
| cheapblonday - Ej medlem längre | 2011-12-06 14:09 | |
![]() | Vad för byggjobb? Vissa är ju försiktighetsåtgärder då man kan skada sig med dom i osv. Andra är för att det ska se "proffsigt" ut om man får kunder. | |
| 88tinste | 2011-12-06 14:10 | |
![]() | Butiksjobb, kassa inom bygg Men tidigare har jag jobbat på Biltema :P | |
| Captain76 | 2011-12-06 14:10 | |
![]() | Det är varken ett särskilt ovanligt eller i mina ögon orimligt krav. Vi bedöms och bedömer ständigt varandra utifrån vårt yttre. Inte någon djupgående bedömning självklart, men en persons uppträdande och yttre sänder ändå en signal. Som arbetsgivare förstår jag att man är mån om att hålla det intryck ens kunder får av ens verksamhet och dess anställda inom vissa ramar. Sen kan man ju alltid diskutera vad som är snyggt och inte, men det är ju en annan fråga. Arbetsgivaren gör ju den antagligen den helt korrekta bedömningen att fler av hans kunder kommer att irritera sig på närvaron av en piercing, än frånvaron av en. Hade du sökt jobb på en tatueringssalong så hade nog dina piercingar inte varit något problem. | |
| Challe_B - Ej medlem längre | 2011-12-06 14:11 | |
![]() | aven om man tycker det ar " fult och smaklöst", sa ar det ju valdigt konstigt att man inte skulle kunna handla klader (eller vad det nu ar) pa det stallet. | |
| garder | 2011-12-06 14:12 | |
![]() | Jag är också 40-talist. Gillar inte tungpiercing men älskar andra - i fall de är snygga. Min dotter har i naveln och ögonbryn. Det är snyggt! Gillar även dem i näsan, så som många iAsien har. Generationsgrej? Nej ... | |
| 88tinste | 2011-12-06 14:17 | |
![]() | Jag förstår också att de kan ställa de kraven på att man inte bör ha piercingar. Men jag tror inte en suck på att det är en generationsgrej, infödingar mm har ju haft i näsan mm i åratal. Det handlar bara om vad man är van att se. Jag har inte stora smycken i läppen eller ring i näsan när jag jobbar, jag har små smycken så de inte ska synas. Men jag har fått reaktioner, barn är nyfikna medan äldre ofta påpekar hur fin man varit utan "skroten" i ansiktet. Men hur jag sköter mitt jobb, hur trevlig jag är har inget med mina piercingar att göra. Det är en del av mig, så om jag duger utan "skrot" varför duger jag då inte med "skrot"? Det är sådana frågor som dyker upp | |
| numsan | 2011-12-06 14:19 | |
![]() | Undrar hur folk skulle reagera om arbetsgivare krävde att man skulle SKAFFA piercingar för att få ett jobb. Det skulle nog bli ett jäkla hallå. | |
| 88tinste | 2011-12-06 14:20 | |
![]() | Hahaha! | |
| darkbiffzor | 2011-12-06 14:22 | |
![]() | Känner igen det där. Men jag drog en lång föreläsning för min arbetsgivare och efter det var det inga problem.. :) | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-12-06 14:22 | |
![]() | 'Men jag har fått reaktioner, barn är nyfikna medan äldre ofta påpekar hur fin man varit utan "skroten" i ansiktet.' Det pekar väl på att det är en generationsgrej? Vilket jag tror stämmer till en viss del. | |
| Lowisius | 2011-12-06 14:23 | |
![]() | Tycker det låter konstigt.. Är det två piercingar du har? i ansiktet alltså? Det är ju en annan sak om man är överpiercad i hela ansiktet, det kan en del uppleva som stötande och det är ju ändå förståeligt. | |
| 88tinste | 2011-12-06 14:26 | |
![]() | Jag har ju överallt, men i själva ansiktet har jag i näsan och två i läppen. Jag har smycken i läppen som är mindre än den som sitter i näsan, men det dög inte heller. Nulltj: Jag sa inte att det bara var äldre, men yngre över lag har någon piercing idag så mycket därför de inte påpekar. Men självklart har jag fått höra från andra i min ålder som inte tycker att det är snyggt. (oftast äldre som yttrar sig, unga tänker mer) i min uppfattning | |
| cheapblonday - Ej medlem längre | 2011-12-06 14:30 | |
![]() | Får också höra sånt där. Jobbar i kök, mest i disken, men har aldrig tejp för min ring i näsan. Tänker inte på det, men egentligen ska man ha tejp för, men det känns inte som att det blir mycket fräshare egentligen, snarare tvärtom. Plus att folk där får ha örhängen, men inte i näsan/läpp osv. Det blir lite fel signaler tycker jag. Men skulle chefen säga till mig så skulle jag självklart tejpa för även om det ser fruktansvärt dumt ut. | |